A vitaminok olyan védő anyagok, amelyek nélkülözhetetlenek a test megfelelő funkcionálásához. A vitaminok erősítik az immunrendszert és megvédenek a betegségektől. Ehhez azonban be kell vinnünk belőlük a megfelelő mennyiséget – a kérdés csak az, hogy ez pontosan mennyi és mitől függ.

Mi mindentől függ a vitaminszükséglet?

Az, hogy a szervezetünk növekedéséhez és működéséhez milyen vitaminokra van szükségünk, életünk során változik. A kor előrehaladtával szervezetünk egyre kevésbé képes bizonyos vitaminokat felvenni vagy előállítani. Emellett egyes betegségek vagy kondíciók – például a nők esetében a terhesség – is megváltoztathatják szervezetünk igényeit, de a biológiai nem is hatással van erre.

 

Mindezek mellett számos egyéni tényező - beleértve a testsúlyt és az életmódot –

is jelentős szerepet játszik az egyedi szükségleteink alakulásában. Ezért bizonyos időközönként érdemes tájékozódni arról, mire milyen mennyiségben van szükségünk az adott életszakaszban.

Vitaminok és a nem

A férfiak és a nők táplálkozási igényei mások, így vitaminszükségletükben is fellelhetünk némi különbséget. Ez különösen kiütközik, amikor a nők várandósak, szoptatnak, majd később, amikor a menopauza szakaszába érnek. A tápanyagszükségletek legtöbb eltérése azonban pusztán a férfiak és nők tipikus testméretének különbségeiből fakadnak.

 

A nők vasszükséglete alapvetően nagyobb, különösen a fogamzóképes korban, emellett kalciumszükségletük is magasabb a menopauza alatt és után, mivel az ösztrogénszint csökkenésével fennáll a csontritkulás kialakulásának kockázata. A folsavigény megduplázódik a nőknél közvetlenül a terhesség előtt és alatt, különösen az első trimeszterben – a magzat nyitott gerinccel való születésének megelőzésére.

 

Számos tápanyag – köztük cink, króm, riboflavin, niacin, kolin, tiamin és A-, C- és K-vitamin – iránti igény valamivel nagyobb a férfiaknál, mint a nőknél. A férfiaknak szánt táplálékkiegészítők általában kevés, vagy semmilyen vastartalommal nem rendelkeznek, mivel az idővel felhalmozódhat és szervkárosodáshoz vezethet.

 

Széleskörű egyetértés van abban, hogy egyeseknek napi szinten multivitamint kell szedniük, beleértve a terhes nőket és a szoptató anyákat, az erősen korlátozott étrendet folytatókat és azokat, akiknek ismert tápanyaghiányuk van. Egy másik egyetértési pont alapján azonban fontos, hogy az étrend-kiegészítők nem helyettesíthetik az egészséges és változatos táplálkozást. A legjobb, ha a lehető legtöbb tápanyagot az élelmiszerekből szerezzük be, hiány esetén pedig étrend-kiegészítőkkel is segítjük szervezetünket a vitaminpótlásban.

Figyeljünk a pótlásra!

A vitaminok keményen dolgoznak szervezetünk megfelelő működéséért, és segítenek beindítani és fenntartani a mindennapi életünkben szükséges alapvető folyamatokat. Mindegyik tápanyag célja, hogy egészségügyi előnyöket biztosítson a szervezetnek, legyen az női vagy férfi, idős vagy fiatal. Az idő múlásával azonban a sejtjeink kopásnak indulnak, ám a megfelelő táplálkozás lelassíthatja ezt a folyamatot. A vitaminok, az antioxidánsokhoz hasonlóan, megvédik a sejteket a környezeti stresszhatásoktól, elősegítve az egészséges öregedést.

 

Bár sokszor mindent megteszünk annak érdekében, hogy egészségesen étkezzünk, néhány tápanyagot nehéz bevinni önmagában az ételekből. A multivitamin – legyen az por, tabletta vagy más formátum – biztosíthatja, hogy kielégítsük a napi szükségleteinket, és egészségesen működhessünk.

(Szponzorált tartalom)

És ezt olvastad már?
Tradicionális stílus otthonába: A Chesterfield