Az elmúlt években hazánkban is egyre népszerűbb lett az NFL, aminek legújabb szezonja már pénteken elindult (egy hatalmas meglepetéssel). Így jó ötletnek tartjuk, hogy ezzel a szájbarágós-szabálymagyarázós kisokossal segítsünk azoknak, akik most szeretnének csatlakozni az egyre növekvő szurkolótáborhoz. Vagy nemrég cuppantak rá és még nem vágják eléggé, mi miért történik. Reméljük, te is annak tartod!

Az alapokat lerakjuk neked az első két-három meccshez, utána annyira már érteni fogod, mi zajlik a pályán, hogy totál be fog szippantani az amerikaifoci-őrület, ebben teljesen biztosak vagyunk. Először csak azt látod/láttad, hogy hosszú, zsíros hajú, Zilplató-hátú, sörhasú emberhegyek egymásnak feszülve nyomulnak előre, csattognak a sisakok, majd beléjük roncsol egy két fejjel kisebb izomgolyó. Ez mi a tök? – merül fel benned a kérdés.

Igyekszünk szétfújni ezt a zavaró ködöt, és miután sikerült, minden vasárnap estéd és éjjeled magányosan fog telni a tévé előtt. És ezt élvezni fogod.

Szóval az alapok. Ki kicsoda? Hányan? Hol? Miért?

A mérkőzéseken csapatonként egyszerre 11 játékos van a pályán, ezek lehetnek a támadók, a védők, illetve a speciális egység tagjai.

A támadó oldalon helyezkedik el a csapat talán legértékesebb játékosa, az irányító (quarterback). Az ő elsődleges feladata a labda eljuttatása a csapat többi tagjához, lehetőleg minél előrébb a pályán. (Itt az öt legjobb a ligában.)

Ebben segítik őt az elkapók (wide receiver), akiknek elsődleges feladata a labda elkapása passzjáték esetén, de megeshet, hogy egyes elkapóknak a védők blokkolása lesz a célja. Az elkapók a csapat leggyorsabb tagjai, és a súlypontemelkedésük is emberfeletti, igazi atléták.

Amennyiben a támadó csapat nem passzal szeretne előrejutni, futással is megteheti ezt, erre vannak a csapatban a futók (running back). Ezek a játékosok általában gyorsak, erősek és agilisek, akiknek nevükből adódóan elsődleges feladatuk a labdával való minél hosszabb futás (akár touchdownig). Egy jó futó azonban nem csak ebben a feladatkörben jeleskedik, hanem, ha kell, egy elkapó ügyességével húzza be a labdákat, vagy az irányítót védi meg egy gyorsan érkező védőtől.

Ez a szerepkör azonban elsősorban a támadófalé. Ezt a falat 5 ember alkotja, két tackle a fal két szélén, mellettük beljebb a két guard, majd középen a center. Passzjáték esetén egyetlen céljuk, hogy minél tovább megvédjék az irányítót a védőktől, míg futásnál megpróbálnak utat nyitni a futó számára a védelemben.

Rajtuk kívül még felállhat egy hatodik ember is a támadófal mellé, őt hívják tight endnek. Ezek az emberek igen különleges fizikummal rendelkeznek, ugyanis sokszor a két métert is elérik, erejük vetekszik a falemberekével, így ha kell tudnak segíteni blokkolni, de sebességben is tudják tartani a lépést akár a leggyorsabbakkal is a csapatban. Egy igazán jó tight end azonban nem csak erős, gyors, magas, hanem jól is bánik a labdával, így passzjátéknál reális opció lehet a megjátszása.

Rob Gronkowski (tight end)

A védelem terén a legfontosabb, hogy a támadókat minél hamarabb megállítsák és visszaszerezzék a labdát a sajátjaiknak, és ebben, ahogy a támadóknál is, itt is mindenkinek igen különböző feladata van. A védőfalban a csapat erősségeitől függően 3 vagy 4 játékos tartózkodik.

Középen találhatjuk a defensive tackle-t, míg a széleken a defensive endeket. Ezen játékosok feladata papíron igen egyszerű: vigyék földre az irányítót, mielőtt passzolni tudna (sack), vagy fogják meg a futót, amilyen hamar csak lehet. Ez azonban az ellenfél falemberei miatt sokszor nehezen kivitelezhető, ha sikerül, azzal nagyot lendíthetnek a csapat teljesítményén. Ezek az emberek általában a legerősebbek a csapatban, hiszen megfelelő erő nélkül lehetetlen lenne átjutni az ellenfél falán.

J.J. Watt (defensive end)

A fal mögött helyezkednek el a linebackerek. Ők a védőfaltól függően szintén hárman vagy négyen vannak a pályán, és igen sokrétű feladatot láthatnak el: támadhatják az irányítót, de követhetik valamelyik elkapót is, megakadályozva ezzel a passz lehetőségét az adott elkapóhoz.

Az elkapók levédekezése azonban nem az ő dolguk elsősorban, hanem a cornerbackeké: ők általában kis termetű, de igen gyors játékosok, akik az villámléptű elkapókkal szemben állnak fel, és árnyékként követik őket, levéve őket a pályáról, vagy akár megszerezve előlük a labdát.

Amennyiben az előbb felsorolt játékosok nem tudják megfogni az ellenfelet, akkor sokszor csak a két safety áll a támadók és a pontszerzés között. Ők a védelem utolsó bástyái, akik folyamatosan figyelik a játékot, és ha úgy érzik, a többiek nem boldogulnak valahol, segítenek. Ehhez természetesen kell a megfelelő gyorsaság, hogy bárkit utol tudjanak érni, ha kell, illetve az erő, hogy ne tudják őket a támadók elnyomni az esetleges találkozáskor. A jó safety fontos erénye még, hogy jól lát a pályán, és hasznos tanácsokat tud osztani védőtársainak.

Kam Chancellor (safety)

A speciális egység tagjai nevükből is következtethetően igen speciális képességekkel rendelkeznek, így csapaton belül nem igazán pótolhatóak más játékosokkal.

A punter feladata, hogy amikor a támadók nem érték el a kellő előrehaladást, akkor a labdát minél messzebb rúgja az ellenfélnek, vigyázva persze arra is, hogy elég ideig legyen az a levegőbe, hogy az esetleges visszahordást a többiek meg tudják akadályozni azzal, hogy utolérik a labdát.

A rúgó akkor jön a képbe, ha a védelem megállította a támadókat, de már elég közel kerültek az ellenfél területén ahhoz, hogy mezőnygólt próbáljanak rúgni. Ezt pedig a rúgó vállalja magára. Sokszor hálátlan szerep az övék, hiszen ezzel meccseket is nyerhetnek a csapatuknak, de ha kihagyják, az sokszor az állásukba is kerülhet.

Mennyi ideig tart? Hogy lehet haladni, pontot szerezni?

A mérkőzések négyszer 15 percig tartanak, ez azonban a valóságban sokkal hosszabb, mivel egy sikertelen passznál, vagy ha valaki labdával együtt kimegy az oldalvonalon, megáll az óra.

A támadóknak 4 kísérletük van arra, hogy 10 yardot haladjanak előre passzal vagy futással, ha ez sikerül, ezt nevezik first downnak. Egy játék alatt egy előrepassz engedélyezett, az is a játék kiindulási pontja mögül. Amennyiben három kísérletből nem sikerül megszerezni a 10 yardot, a csapatok általában puntolnak, vagy ha már eleget mentek előre, akkor mezőnygólt próbálnak szerezni, amely 3 pontot ér nekik.

Vannak azonban a játéknak olyan szakaszai, amikor a támadó fél számára nem elég a 3 pont, viszont puntolni sem szeretnének, ekkor megpróbálhatják negyedszerre is elérni a first downt, de ha nem sikerül, az ellenfél attól a ponttól indulhat, ahol az ellenfél megakadt.

A támadók célja azonban az, hogy valamelyik játékosuk labdával a kezében az ellenfél végzónájába jusson, ez a touchdown, amely 6 pontot ér nekik, illetve egy extra pont kísérletet, amelyet a csapatok nagyrészt berúgatnak a rúgóval, és egy pontot ér. De próbálkozhatnak kétpontos kísérlettel is, amelyben a támadók egy játék alatt próbálják bevinni a labdát az endzone-ba. A rúgást 15 yardról végzik el, míg a kétpontost a kétyardosról indítják.

A mérkőzés során azonban a védőknek is van lehetőségük megszerezni a labdát, és ezzel akár pontokat is. Amennyiben az irányító passzát egy védő szerzi meg úgy, hogy a labda még nem ért földet, interceptionről beszélhetünk. Ezzel a védő megindulhat az ellenfél végzónája felé, és ha sikeresen bejut, azzal touchdownt szerez. Ez a visszahordás.

Amennyiben a támadók közül valaki birtokolja a labdát, majd mielőtt a földre érne elveszti a labdát, fumble-ről beszélhetünk. Ilyenkor a labdát bárki felveheti: ha ez a védőknek sikerül, a labda átkerül hozzájuk. Akárcsak az interceptiont, ezt is vissza lehet hordani touchdownra. Amennyiben a támadók szedik össze, akár ők is megindulhatnak vele, bár ez igen ritka látvány.

Amikor egy támadó csapat a saját endzone-jához közel kell hogy támadást indítson, megnyílik az esély a védelem előtt a safetyre: ha a támadót a labdával a saját végzónájában leviszik, vagy a labda kimegy a pályáról, illetve ha valaki ezen a területen szabálytalankodik, a védekező csapata két ponttal gazdagodik.

Szabálytalanságok

Ha a játékvezetők bármilyen szabálytalanságot látnak játék közben, repül a sárga zászló, de nem fújnak közbe. A játék végén mondják el, a védelem vagy a támadók faultoltak-e. Ebben az esetben plusz vagy mínusz yardokat kapnak a csapatok büntetésül. Amennyiben a helyzet nem egyértelmű, videóról visszanézik a New York-i központban, akik vagy jóváhagyják a pályán hozott döntést, vagy felülbírálják. A pályán hozott döntés felülbírálását az edző is kérheti, ekkor bedobja a piros zászlót. Ez az ún. challenge.

Így oké? Ezek nagyjából azok az alap infók, amikkel már bele tudsz szeretni a sportágba, amely sokkal, de sokkal összetettebb, okosabb és élvezhetőbb, mint elsőre hinnéd.

Itt van erről a sok mindenről egy videó is:

(Fotó: AFP)

Player Autószalon

Füst, Fény, Hollywood

Magasélet

Tech
Tech
Tech
Highlife
Highlife
Highlife
Otthon
Otthon