Nincs is jobb, mint egy jó részleges bokaszalagszakadás, egy jóféle izomhúzódás és pár hét mankó, nem? De! Mármint, hogy van jobb, például ha ezek kimaradnak, mert harminc felett már tovább számolnak rád a bírók.

A harmadik X felett aztán különösen fontos a mozgás, mert egyrészt úgy szaladnak fel az emberre a hurkák, mint egy ipari disznóvágáson, emellett felnőtt családfenntartóként muszáj kiereszteni a gőzt a meló után. Különben is, régen mekkora gólokat lőttél már az ifiben, nem? Ezt azért hétről-hétre meg kell mutatni, hogy...milyen régen is volt. Tán igaz se volt, de ugye minél öregebb a nagypapa, annál jobb tanuló volt!

Szóval a sport fontos
mert egy szeánsz a haverokkal, mozgás és a férfiak számára kötelező heccelések és arcoskodások legjobb színpada a kocsma után. Csak a kocsmában nem szakad el a bokaszalagod, ha nem melegítesz be rendesen.

„Láttál már oroszlánt bemelegíteni?”

Sajnos nagyon sok amatőr sportolóra jellemző, hogy elcsalja, megspórolja a bemelegítést, mert még szinte a cipőjét sem köti be, annyira mohón rohan be a műfűre, hogy amíg megjönnek a többiek, addig félpályáról, tiszta izomból megpróbálja az üres kaput megölni. Na, ilyenkor van az, hogy Józsi haver szépen lesérül az első lövés után. Csak így 30 felett már nem az van, hogy kihagyunk 1 hetet, hanem kihagyunk 6 hetet, és az annyira rossz, mint kivárni a 17. Életévet 12 utántól, amíg jogsid lehet.

Oké, oké, hallgatlak...
Ajánlott tehát nem elsunnyogni azt a pár kör kocogást, bemelegítést, amíg az izmok szépen felkészülnek arra a 60 percre, amíg úgy mész majd előre sörhassal, mintha nem lenne holnap. Mert egész héten ezt vártad, és óriási gólokat akarsz lőni félpályáról, mindenkit be akarsz bőrözni elasticoval, sőt, még rápróbálsz az ollóra is a végén, annyira érzed. De ha egyszer az izmaid nincsenek felkészülve a gondolatokra, akkor csúnyán kispadra teszed magad hetekre. Utána meg este jöhetnek a sportkrémek, meg a fásli. Aztán pár hétig a foci maximum abból áll majd, hogy nézed a tévében a Kispest-Fradit.

Egy jó húzódás, ficam, rándulás után nyilván jegelés, polcolás és sportkrémek, de amellett hogy ezeknek általában elég intenzív az illatuk és csípnek, valóban segítenek?
Igen, de jobb előbb, mint később! Számos fajta krém van izomfájdalmakra, ízületi fájdalmakra, komoly terhelésre. Legjobb a krémet már a bemelegítésnél bevetni, a Nicoflex medi forte (eléggé csíp, és szaga is van, de ezt leszámítva még simán télen a hideg ellen is jó lenne) például fokozza a bekent terület vérellátottságát, köszönhetően a benne lévő kapszaicinnek. Ez utóbbi az az alkaloid, amitől a paprikát csípősnek érezzük.

A vérbőséget okozó krém kiváló izomlazításra is, így segíthet megelőzni a sérüléseket. És ha sokat gyakorolsz sérülésmentesen, akár ilyen penge is lehetsz:

Ha pedig mindent megtettél, és mégis utolért a sérülés, még mindig segíthet a sportkrém. Enyhe zúzódásoknál, húzódásoknál és rándulásoknál naponta kétszer bedörzsölheted a sérült felületet, de csak finoman, mert nyílt sérülésnél, gyulladt bőrfelületen nem használható. Jó izomfájdalomra, görcsre is, csak arra kell figyelni, hogy használat után mosd le szappanos meleg vízzel, és szembe, szájba ne kerüljön.

Még mindig van két apróság, amire érdemes figyelni.
A meccs után is nyújtanod kell, elsősorban a combot, a vádlit és a csípőt, hogy megelőzd a sérüléseket – ez talán kézenfekvő. Ami sokkal meglepőbb, hogy rendszeresen erősítsd a törzsedet, pontosabban az azokat stabilizáló izmokat. Ez szintén kulcs a végtagsérülések megelőzéséhez, mert ha elég erősek ezek az izmok (csípő körüli izmok, oldalsó hasizmok, mély hátizmok), akkor a hirtelen irányváltásokkor sokkal kisebb terhelés hárul a lábak izmaira és szalagjaira.
Ne becsüld alá, mennyire fontos mindez, mert a sportsérülések 70-80 százalékát éppen az izomsérülések, rándulások, zúzódások és húzódások teszik ki. Szóval alaposan megnövelheted az esélyeidet, ha hallgatsz ránk. Mert a legmenőbb végül is az, aki egy meccset sem hagy ki a szezonban.

(A tartalmat a Nicoflex sportkrém támogatta)

Fotó: Coco WinterAbigail Keenan Unsplash

És ezt olvastad már?
Hosszú Katinka világbajnoki negyedik hellyel búcsúzott a hazai közönségtől a vb-n