A világ legnagyobb, legkeményebb és legkúlabb vitorlás versenye 71 ezer kilométer hosszú, és az egész Földet megkerüli. Megmutatjuk, miért érdemes figyelni rá.

A háromévente megrendezett verseny idén októberben startol ismét, így nem meglepő, hogy vitorlás szaklapok egyre többet cikkeznek a Volvo Ocean Race-ről. Idén tizenegy várost fog érinteni a kanyar, a spanyol Alicantéból indulva 38 739 tengeri mérföldet lenyomva több mint fél évvel később, 2015. június 27-én érnek majd célba a versenyzők Göteborgba, abba a városba, amely a névadó svéd autógyárnak is otthont ad.

A Volvo Ocean Race persze nem csak a számokról szól: sokkal inkább a kitartás, a szaktudás, a természettel vívott küzdelem és a hajós egyéniségének hősi eposza, olyan, mint egy modern kori Odüsszeia, főszerepben tengeri gladiátorokkal.

A verseny pontos útvonala így néz ki:

A versenyt 1973-ban indították el, akkor még Whitebread Round the World Race-nek hívták, mivel a brit királyi flotta az említett Whitebread céggel közösen szervezte a földkerülő vitorlásfutamot. Idén tizenkettedik alkalommal futnak ki hajók, a szabályzatot még nem alakították ki, de nem a teljes távot fogják figyelembe venni, hanem az egyes szintek alatt nyújtott teljesítményt fogják pontozni, majd a végén ezeket a pontszámokat összesítve jelölik ki a győztest.

2011-es alicantei indulást 21 ezer ember nézte a kikötőben, plusz 375 kisebb hajó gyűlt össze a vízen, hogy arról csodálják a tengerre kilövő mezőnyt, szóval ez a verseny nagy érdeklődésre tart számot. A Volvo Ocean Race indulását Abu-Dzabiban ünnepelték meg egy szerény, 25 ezer ember előtt tartott Coldplay-koncerttel. Mivel a tizenegy kikötővároson kívül nem nagyon lehet látni a hajókat, a szervezők trackingrendszert telepítettek a honlapra, így szemmel lehetett tartani, ki merre jár éppen, hányadik a mezőnyben.

Ez a fícsör olyan sikeres volt, hogy 16 millióan kattintottak erre az oldalra. Kamerás közvetítések akadnak, amiket a verseny livestream csatornáján lehet figyelemmel követni, és persze ne felejtsük el a hivatalos Youtube-csatornát sem.

2011-ben elsőként Kínába is ellátogatott a vitorlás cirkusz, egészen pontosan Sanyében kötött ki a mezőny. Bejött a húzás, mert közel 100 ezren fordultak meg a helyi kikötőben, hogy megcsodálják az óceánjáró hajókat. A kikötőkben pihenő hajók rendszerint sok celebet vonzanak, az alábbi képeken például neves focistákat láthatunk. Aki nem ismeri fel őket, az magára vessen.

Hajózz ki te is!

Ha kedvet kapát egy tengeri jachttúrához, akkor csekkold, hogyan teheted le a hajóvezetői szakvizsgát!

Az alábbi képeken az írországi Galwayben felhúzott versenyfalut láthatjuk, ami tulajdonképpen egy mini fesztivál. A szakaszok végét jelentő kikötőkben pár napra megpihen a mezőny, ki lehet javítani a sérüléseket, a helyiek ünnepelhetik a hajósokat, és szerintünk egyesek isznak is egy kicsit, csak hogy életben tartsák a régi tengerészhagyományokat.

A legutóbbi verseny egyébként brutális izgalmakat hozott, mivel a hét hónapos küzdelem egy héttel a célba érés előtt még nem dőlt el, amire nem volt példa korábban. Az induló hat csapatból négy szinte hónapokon keresztül fej-fej mellett haladt, hol a Groupama, hol a Camper, a Team Telefonica, a Puma vezetett, végül a Groupama nyerte meg a csatát, amelynek skippere, Frank Cammas vehette át a tizenegy gyűrűből felépülő vándorserleget.

Az előző mezőnyből csak az Abu-Dzabi indul újra idén, igaz, a következő hónapokban még nőhet a mezőny. Egyelőre hat csapat nevezett, köztük egy forradalminak számító brigáddal. A Team SCA mancsaft minden tagja nő, amihez hasonló még nem fordult elő a verseny negyvenéves történetében.

És csak hogy jelezzük, mekkora érdem részt venni egy ilyen versenyben: a Team SCA tizenegy fős nemzetközi leányságát négyszáz jelentkezőből választották ki. Először leszűkítették a keretet negyven főre, nekik kemény fizikai erőpróbákat kellett teljesíteniük, és pszichológiai felméréseken is át kellett esniük, végül belőlük választották ki a legjobb tizenegyet.

– A versenysorán extrém hideg és forró időjárással is fogunk szembesülni, de ki kell bírnunk az éhséget és az alváshiányt is – nyilatkozta a csapat képviseletében Dee Caffari. Nem túlzott, amikor ezt mondta, ez a kilenc hónapos túra inkább hasonlít egy kilenc hónapra elnyújtott katonai kiképzésre, mint sétahajókázásra. A verseny legkeményebb része szakértők szerint a csendes-óceáni szakasz, ahol a csapatok viharokkal és harmincméteres hullámokkal is szembetalálhatják magukat.

A Volvo Ocean Race oldalán minden csapat közösségi csatornái elérhetők, így már tavasztól figyelemmel kísérhetjük, hogyan készülnek fel a gárdák a kőkemény erőpróbára.

Kedvet kaptál?

Ha nem feltétlenül hajóznád körbe a Földet, de szeretnél vitorlázni, akkor célozd be a Navigare Yachting Clubot, és iratkozz be egy hajóvezetői tanfolyamukra! Akár már egynapos képzéssel tengeri hajóvezetői vizsgát szerezhetsz, és már röppenhetsz is az Adriára, hogy egy hajó fedélzetén töltsd a nyári vakációt.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen kutyatápot vegyél, ami a kutyádnak és a pénztárcádnak is jó?

A világ egyik legegészségesebb itala egy magyar készítmény, és azt adja meg, amire szükséged van

Tíz éve feltöltött egy fürdőszobai szelfit, most 475 ezer követője van

További cikkeink a témában