Novemberben az Apple sorsát egy gigantikus U betű határozta meg. Vagy egy hiperszuverén vállalat, vagy egy hatalmas pofára esés felé menetelnek.
Íme az az U betű, ami meghatározta a november hangulatát az Apple befektetői számára:
Míg a stresszlabda-gyártóknak inkább a hónap első fele jött jól, a befektetők a J formájú fellendüléskor örülhettek. A papír értéke nem ért vissza ugyan a rekord 700 dolláros szintre, de legalább a hónap eleji állapotot visszaszerezte, megállítva a pánikkeltő zuhanást.
Az emelkedés napján a Wall Street Journal felületén jelent meg egy hír arról, hogy mégis érkezik a Google Maps iOS-re. A pletyka azt szellőztette meg, hogy az alkalmazást már tesztelik Mountain View falain kívül is, mielőtt benyújtják az Apple-höz jóváhagyásra. Ironikus, hogy pont egy az Apple-től független lépés állíthatja vissza a bizalmat. Persze ennek oka az Apple is, amely felvállalta a bűnös ember szerepét a Mapsszel, és harmadik cégek térképeivel keresett feloldozást. Megágyaztak a mostani állapotnak.
Egyértelmű tehát, hogy az Apple és a Google viszonya a legmeghatározóbb, és ez befolyásolja leginkább az iOS jövőjét. Persze örömmel fogadta a közvélemény, amikor kiderült, hogy véget a HTC-Apple per, és egy tíz évre szóló keresztlicenc-megállapodást kötött a két cég. Annak már kevésbé, hogy a Samsunggal még jobban elmérgesedett a bírósági ügy, mindkét vállalat a másikat támadja, újabb és újabb eszközöket belefoglalva az eredeti keresetbe, hosszú évekkel megnyújtva az ítélet lehetséges kihirdetését. Pedig az ügy nem az iPhone-ról, és nem is a Galaxykról szól.
Az egész az Android miatt robbant ki, az Apple emiatt támadja a gyártót – jogi megfontolások szerint őt érdemes. Bár pont ebben a hónapban hallhattunk arról, hogy az Apple a Jelly Bean OS-t is bevenné a perbe, vagyis közvetlen harc indulhatna a két óriás között. No nem mostanában, ennek a tárgyalása 2014-ben kezdődhetne legkorábban. Vagyis semmi értelme.
A nyílt harc helyett jöhet a kevésbé formális csatározás: a szoftver- és szolgáltatásverseny. Itt nem csak a fent említett Google Maps megjelenését értjük, hanem egyéb Google-szolgáltatások térnyerését az iOS-ben. A Mountain View-i cég láthatóan az iOS-en is önállóan működő, saját kis ökoszisztémát alakít ki: Gmail és Sparrow a Maillel szemben, a Google hangkereső szolgáltatás megjelenése a Sirivel szembehelyezkedve, a Drive a cloud-szolgáltatásokra, Chrome a Safari ellen, Google Books, Google Play Music, Google Voice, Latitude. De írhatnám a Google+-t, a Youtube-ot vagy a Google Shoppert is. Mind ott rajzanak iOS-en, és azt sugallják a felhasználóknak, hogy nem kell továbbra sem Google nélkül élni, és hamarosan jöhet a Maps is.
Pontosabban az üzenet inkább így szól: nem kell Google nélkül élni, de legjobb Androiddal. A cég ugyanis eddig nagyon ügyelt arra, hogy látszólag megadjon mindent az iOS-felhasználóknak, de mégis tartogasson valamit a saját operációs rendszerébe, hogy megmaradjon az átcsábító erő. A kérdés tehát az, hogy az Apple vajon készen áll-e helyettesíteni a Mountain View-iakat, le tudja-e szoktatni a Google-ről a saját felhasználóit?
Mindent megtesz ennek érdekében, ez most a legfontosabb harc Cupertinóban. Fontosabb, mint az összes per együttvéve. A Mapsszel ugyan befürödtek (még mindig nem javították a hónapokkal ezelőtt beküldött budapesti hibákat), de a felhőalapú szolgáltatásokban egyre erősebbek.
Persze a szoftveres fejlesztés az Apple esetében végső soron a hardvereladások érdekében történik, a haszon túlnyomó része a termékek eladásából származik. Ezen a téren az Apple novemberben is jól teljesített: idén is működött a készlethiánnyal kapcsolatos hírek bevetése. Először úgy tűnt, alig lesz iPhone 5 valahol, aztán a pletykák már arról szóltak, hogy valamivel jobb lett a helyzet, de ne számítson senki hatalmas készletekre. Közben azért patakokban folynak ki az eladott készülékek a világba, a pszichológia, ami alapján a vásárló értékesebbnek tartja a terméket csak azért, mert alig van belőle, újra bejött. A legtöbben szívesebben veszünk meg egy terméket, ha azt nehéz legyártani.
Még egy érdekes hír jelent meg a hónapban a hardverterületen: a Bloomberg hírei szerint az Apple közel került ahhoz a céljához, hogy saját processzorokat pakoljon a Macekbe is. A pletyka időről időre felreppen, egyesek már évekkel ezelőtt láttak az iOS-eszközökben használt SoC-vel ellátott MacBook Aireket, de ez nemhogy akkor, még ma is csak egy utópia. Az A6X processzor erős, de az Intel Core i5 és Core i7 szériájával nem versenyezhet, és ha közel is van egy A7-es vagy A8-as Machez az Apple, nem lehet egy éven belül számítani egy ilyen horderejű változtatásra. Mindenesetre ez is egy újabb kötelék, amitől megszabadulnának: az Intel processzorainak alkalmazása.
Egyre több gyártást vonnak el a Samsungtól, kisebb cégekre bízva például a laptop-akkumulátorok szállítását. Elszakadnak a Google szolgáltatásaitól, a saját megoldásaikat kínálva a felhasználóknak. A korábban szoros partnerekkel egyre kevesebb szálon érintkeznek, elengedik a kezüket, és ez bizonyul most a legnehezebb feladatnak. A felnőtté válás, egyúttal annak az elkerülése, hogy a cég egyszerre meztelenül találja magát, megbízható partnerek nélkül.
Közben pedig egyre inkább az újabb innovációt, az újabb termékkategória létrehozását várják el a cégtől, pedig erre úgy tűnik, nincs lehetőség. Nem látszik, hol tudna újabb boomot előidézni az Apple, hová fér be egy új termékkategória, és mi lehetne az, a tablet-forradalom dübörög, és ebben a környezetben a szabadságharc minden energiáját leköti a vállalatnak.
Tovább:
A techrovat újdonságaihoz
A férfias Player-karácsonyhoz
Friss Player-cikkekhez