Jövőre választások, de Amerikában ez még nem sok mindenkit érdekel. Bébi Joda? Ő már igen.
A héten derült ki, hogy a 2019-es év legtöbb alkalommal streamelt tévésorozata a vadonatúj Disney Plus streaming csatorna vadonatúj showja, a The Mandalorian lett, amiben nyilvánvalóan nem kis szerepe van a műsor egyik központi karakterének, az interneten Bébi Jodaként elhíresült szereplőnek.
Róla beszélünk:
Természetesen mindenki tisztában van vele, hogy mivel a sorozat a Birodalom bukása után játszódik, nem a fiatalkorú Joda mesterről van szó, hanem egy fiatal (50 éves) egyedről, ami ugyanahhoz a fajhoz tartozik. Na de ez a kisbetűs rész, a lényeg az, hogy Bébi Joda mint olyan meghódította az internetet, azaz jelentősen uralja a digitális közbeszédet a világhálón, annak mindenféle következményeivel együtt, azaz: gifek, mémek, hashtagek formájában, és hamarosan indul a Disney játékcunami, jönnek a plüssállatok, a Bébi Jodás pólók, táskák. Mindenen lesz Bébi Joda, aminek van felülete.
We're all fans of Baby Yoda. pic.twitter.com/pp4rEfwAc3
— The New Yorker (@NewYorker) November 20, 2019
Még a Mandalorian egyik fontos mellékszereplője, a feketeöves művészfilmes Werner Herzog is kedveli Bébi Jodát, ami olyasmi, mintha mondjuk Tarr Béla szimpátiáját fejezné ki Pikachu iránt. Bizarr, hihetetlen, őrületes.
Ezek után nem meglepő ugyan, de még mindig sokkoló, hogy a világhálón Bébi Jodáról több szó esik, mint az amerikai demokrata párt elnökjelöltjeiről. Jövő évben az Amerikai Egyesült Államokban elnökválasztást tartanak, amelynek nagy kérdése az lesz, a Republikánus Párt ásza, Donald Trump megvédi-e elnöki címét, azaz megválasztják-e újabb négy évre. A tét hatalmas, jelenleg nagyjából húsz jelölt verseng a demokrata elnökjelölti címért, ebből olyan négy-öt politikust lehet komolyan venni. Az elmúlt időszak, és a következő hónapok még inkább a jelöltek vitáiról, beszédeiről programjairól szólnak és fognak szólni. Ám az kissé elszomorító lehet számukra, hogy jelenleg Bébi Joda jobban érdekli az amerikai internetező népességet, mint az elnökjelöltek.
A NewsWhip adatelemző cég szerint Bébi Jodáról megjelent bármelyik cikk nagyobb forgalmat generál, mint az elnökjelöltek, köztük Joe Biden, Elizabeth Warren, Bernie Sanders és Pete Buttigieg.
Bébi Jodáról sztorinként 1671 interakciót (lájk, komment, megosztás) generál, Sanders csak 850-et, Biden 839-et, Buttigieg 600-at. Tulsi Gabbard, Kamala Harris és Elizabeth Warren még jobban le vannak maradva (523,504 és 496 interakció).
Az egykori New York-i polgármester, Michael Bloomberg, és Massachusetts kormányzója, Deval Patrick november 12-én jelentették be, hogy elindulnak az elnökválasztáson, és ugyan az azóta eltelt időben a demokrata jelöltek között szinte róluk jelenik meg a legtöbb cikk, ha Bébi Jodát is beszámítjuk a mezőnybe, máris hátrébb csúsznak.
Összességében a zöld apróság tízszer annyi interakciót ér el, mint a 2020-as demorata elnökjelöltek, ami eléggé elgondolkodtató, több szempontból is.
Egyrészt kellemetlen lehet, hogy a demokrata elnökjelöltek nem képesek úgy áttörni az internetes fehér zajt, mint egy fiktív történet fiktív karaktere. Másrészt az is biztos, hogy a Madalorian hamarosan véget ér, az elnökválasztáshoz egyre közelebb kerülünk (2020.11.03), így az elnökjelöltek fontosabb szerepet fognak betölteni az amerikai népesség mindennapjaiban – főként akkor, ha valamelyik sorozatban nem tűnik fel egy újabb népszerű karakter.