Megérkezett a toroid propeller, ami csendesebb és a hatékonyabb a hagyományos társainál, és még a hatótávot is növeli.
A modern propellerek elődeinek számító csavarral már Arkhimédész is foglalkozott időszámításunk előtt, de persze az emberiség azóta is folyamatosan tökéletesíti (és egyre több mindenre használja) ezeket az eszközöket. És ha több mint kétezer év nem lett volna elég, még mindig van fejlődés ezen a területen: mostanában toroid, azaz gyűrűs propellerekkel kísérletezik több cég is, ezek ugyanis hatékonyabbak, és a motorcsónakoktól kezdve a drónokig sok mindenben hasznát vehetjük. Az MIT Lincoln Laboratóriuma és az amerikai Sharrow Marine cég közösen
olyan hajócsavart fejlesztett, ami nemcsak hatékonyabb a hagyományos társainál, de jóval csendesebb is.
Folyamatos kísérletezéssel, a technikatörténet (főleg a második világháború környéki koncepciók) korábbi megoldásainak átnézésével, 3D nyomtatások sorozatával folyamatosan tökéletesítették a toroid légcsavarokat. A végeredményről elég erős videó készült:
Hagyományos lapátok helyett csavart hurkokkal oldották meg a forgó meghajtás legalapvetőbb problémáját, azaz drasztikusan lecsökkentették a csúcskavitációt és az örvényléseket, ezzel nagyot javítva a hajózás egész élményén; sokkal alacsonyabb lett a szerkezet zajszintje, és javult a hatékonyság is. Ehhez képest csupán járulékos előny, hogy a hátrameneti tolóerő ötven százalékkal, azonos motorral a hatótáv harminc százalékkal nőtt, valamint csökkent a vibráció is.
The toroidal propeller, one of the Lab's @RD100Awards winners, has a unique, closed-form propeller design that makes it a significantly quieter alternative to common multirotor propellers on commercial uncrewed aerial vehicles. https://t.co/hgda3NgYIz pic.twitter.com/5XkIxNVPHd
— Lincoln Laboratory (@MITLL) January 6, 2023
MIT Lincoln Laboratóriuma drónokhoz is fejlesztett toroid propellereket, míg a Sharrow már árulja is az újszerű hajócsavarokat, 150-450 lóerős motorokhoz.
(Forrás: Designboom, fotó: Sharrow)
Ez is érdekelhet: