Az őrülten ziháló vadászpilóta arca minden irányba mozog, miközben grimaszol és minden harmadik másodpercben emlékeztetik, hogy lélegezzen.
Az emberi szervezet nem úgy van összerakva és kalibrálva, hogy tartósan képes legyen ellenállni az olyan hatalmas G-erőknek, amiket például a vadászpilótáknak kell időről-időre elviselniük – egy normál kereskedelmi utasszállítón az utasokat maximum 1,3G-erő éri, a vadászpilótákat esetében viszont ez ennek az értéknek a sokszorosa.
A G-erőt, azaz a nehézségi gyorsulást a gyorsulás nem hivatalos, de nagyon szemléletes egységének is használják. Ha azt olvassuk, hogy egy pilótát 3G gyorsulás ért (3 x 9,81 = 29,43 m/s²) , akkor tudjuk, hogy minden testrészének súlya az eredetinek háromszorosára nőtt. (Wikipedia)
Természetesen a vadászpilóták készülnek erre, és egy speciális szimulátorban edzik szervezetüket, hogy képesek legyenek ellenállni a minél nagyobb G-erőnek. A következő videóban például egy magyar pilótát, név szerint Szatmári „Szatyi” László őrnagyot láthatjuk majd, ahogy egy ilyen szimulátorozás során megküzd a nehézségi gyorsulással. Előre szólunk, hogy egészen megdöbbentő lesz látni, miként küzd meg a 7-8-9G-vel:
Ahogy láthattad, Szatyi őrülten zihál, arca minden irányba mozog, miközben grimaszol, a csapat pedig minden harmadik másodpercben emlékezteti, hogy lélegezzen. Teljesen elképesztő az is, hogy a pilóta még akkor is képes kommunikálni – és egészen cselekvőképes is maradt –, amikor 30 másodpercig 9G éri a szervezetét – mi, földi halandók már rég elájultunk volna ettől.
Ez a 9G soknak tűnik, és az is, ugyanakkor van olyan ember, aki már 214G-t is megtapasztalt, sőt túl is élt. A korábbi IndyCar-pilóta, Kenny Bräck egy 2003-as versenyen 354 km/órás sebességnél ütközött, de csodával határos módon megúszta az esetet, „csak” a jobb combcsontja, a szegycsontja, az ágyékcsigolyája és a bokája tört el:
(Forrás: Uniland)
Ez is érdekelhet: