Los Angeles alatt futó, mindent behálózó autópálya, amiben embereket szállító kapszulák száguldoznak őrült sebességgel - valami ilyesmi volt a The Loop eredeti ötlete, ám a szerdán bemutatott tesztalagút ettől nagyon-nagyon távol áll.
Ez mondjuk nem annyira meglepő, nekünk már korábban is úgy tűnt, mintha Elon Musk éppen a kisföldalattit készülne újra feltalálni, de a tesztpálya alapján azt sem igazán sikerült eldöntenie, hogy mit is akar pontosan. A Loop az első tervek szerint még valódi autópálya lett volna, amiben kocsik száguldoznak őrült sebességgel, majd az ötlet egyre inkább egyfajta modern metróra kezdett hasonlítani, amiben 16 fős kapszulák szállítják az utasokat A-ból B-be a föld alatt, majd emelkednek a felszínre. A most bemutatott tesztpálya viszont tulajdonképpen csak egy lebetonozott, alig két kilométer hosszú alagút, amiben egy Teslát vezetgettek 80 km/h-val, ráadásul ezt is át kellett alakítani ahhoz, hogy egyezzen Musk elképzeléseivel.
A bemutatóra meghívott újságírók beszámolói szerint a göröngyös aszfalton nem nagy élmény utazni, de ami ennél is fájóbb, hogy a végső verzió (egyelőre) mennyire távol esik attól, amit eredetileg beharangoztak. Emlékeztetőül, ez volt az ígéret:
Nem meglepő, hogy a The Boring Company alagútjára még Vitézy Dávid, a BKK korábbi igazgatója is beszólt Twitteren, aki azt tette szóvá, hogy a budapesti hármas metró sokkal több embert tud kiszolgálni, mint Elon Musk megoldása (hiszen ahhoz, hogy ugyanolyan hatékonysággal működjön, nagyjából két másodpercenként kéne követni egymást a Tesláknak úgy, hogy mindegyikben maximális mennyiségű ember ül).
Dávid Vitézy on Twitter
Dear @elonmusk! Metro line 3 in Budapest has a train per every 150 sec in peak hours, capacity is 28200 ppl per hour. To provide this capacity with 5-seat cars, you would need 3 Teslas in every 2 seconds (94 cars/min). How is this is an innovation and not a scam?
Mi azért még bízunk Muskban, elvégre a Falcon-9 rakétákat is addig-addig robbantgatta fel, mire egyszer csak történelmet írt, de ez így egyelőre elég soványka.
(Nyitókép: Getty)