A kínai piacfelügyelet (SAMR) közzétette az internetes platformokat célzó, új monopolellenes irányelveket, amelyek szigorítják a hazai technológiai óriásvállalatokra eddig is vonatkozó korlátozásokat.
Az új szabályok formalizálnak egy novemberben nyilvánosságra hozott monopolellenes törvénytervezetet, és világossá teszik, hogy milyen monopolisztikus gyakorlatok visszaszorítását tervezik a hatóságok.
Az irányelvek várhatóan további nyomást gyakorolnak Kína vezető internetes szoláltatóira,
köztük az Alibaba e-kereskedelmi platformjaira, valamint a rivális JD.com-ra, csakúgy mint a Kínában széles körben használt mobilfizetéses platformokra, így az Ant csoport Alipay és a Tencent holding WeChat Pay alkalmazására.
A piacfelügyelet vasárnap kiadott közleményében kiemelte: az új szabályok célja, hogy megakadályozza a monopolista viselkedést az internetes platformok működtetőinek körében, és megóvja a tisztességes versenyt a piacon.
Az új irányelvek tiltják az árrögzítést, a technológiák korlátozását, valamint az adatok és algoritmusok piactorzító alkalmazását.
Kína az utóbbi hónapokban elkezdte szigorítani technológiai óriásvállalatainak ellenőrzését, felhagyva a korábban követett, „élni hagyni” politikával. A hatóságok decemberben trösztellenes vizsgálatot indítottak Kína legnagyobb e-kereskedelmi vállalata, az Alibaba csoport ellen röviddel azt követően, hogy felfüggesztették az Alibaba pénzügyi szolgáltatásokat nyújtó leányvállalata, az Ant csoport részvényeinek bevezetését a sanghaji és hongkongi tőzsdére.
Az Ant – amely a világ legnagyobb online és mobilfizetési platformja, az Alipay tulajdonosa – 37 milliárd dollárt gyűjtött a részvényjegyzési időszakban, amivel minden idők legnagyobb tőzsdei kibocsátását hajtotta volna végre november elején.
S ha már Kína:
(Forrás: BBC, MTI, Livescience)