A magyar vasúttörténet egyik legjellegzetesebb járműve a 424-es gőzmozdony, más néven Bivaly, amiből éppen száz éve készült el az első példány. Még a nyolcvanas évek elején is közlekedett menetrend szerint belőle, a korabeli magyar ipar büszkesége pedig a mai napig elpusztíthatatlannak számít.

A jelenlegi MÁV elődjének tekinthető, 1869-ben alapított Magyar Királyi Államvasutak még az első világháború vége felé, 1918-ban rendelt új mozdonyokat, de az első példányok csak 1924-ben készültek el a MÁVAG gyárában. Az új típus tervezésénél elsődleges szempont volt a nagy sebesség és a nagy vonóerő, hogy személykocsik és tehervagonok vontatására is alkalmas legyen. A 424-esnek nevezett sorozat a korabeli legmodernebb műszaki megoldásokat vonultatta fel.

424-es gőzmozdony 1937-ben (Fotó: Fortepan / Erky-Nagy Tibor)
Dombóváron a 424-es gőzmozdony a 60-as években (Fotó: Fortepan / Erky-Nagy Tibor)
424-es a Nyugati pályaudvar közelében 1963-ban (Fotó: Fortepan)

Kimagasló teljesítmény

Kertész Béla mozdonytervező irányította a mérnöki munkát, amiben részt vett Horthy Miklós idősebb fia, a gépészmérnök végzettségű Horthy István is. A robusztus felépítésével és nagy kazánjával a 424-es tömege elérte a 120 tonnát, és akár 1000 tonnás szerelvény vontatására is képes volt, ezzel méltán érdemelte ki a Bivaly becenevet. A legnagyobb sebessége 90 km/óra volt, ami szintén kimagaslónak számított akkoriban. 9 tonna szenet tudott magával vinni, ami 250 kilométerre elegendő, kemény munka volt két fűtőnek ezt a mennyiséget a kazánba lapátolni.

Az 1952-es mozdonytisztasági verseny győztese ez a 424-es (Fotó: Fortepan / Erky-Nagy Tibor)
424-es mozdony és személyzete 1968-ban (Fotó: Fortepan / Erky-Nagy Tibor)
A Béke utcai aluljáró építése az angyalföldi vasútállomás közelében három 424-essel 1955-ben (Fotó: Fortepan / UVATERV)

Száz évvel ezelőtt, 1924-ben indult első próbajáratára a 424-es gőzmozdony Budapest és Vác között, majd abban az évben indult a sorozatgyártása is. Az ötvenes évek végéig összesen 514 darabot gyártottak, de ebből csak 365 darab maradt a MÁV-nál, a többi külföldre került, főleg háborús jóvátételként. A 424-esek futottak többek közt Csehszlovákiában, Jugoszláviában, Szovjetunióban, de még Kínába és Észak-Koreába is került belőlük.

Nurmi?

Nem nehéz kitalálni, hogy miért hívták Bivalynak a 424-es gőzmozdonyt, de vajon mit jelent a másik beceneve, a Nurmi? Az 1920-as években a finn Paavo Nurmi a világ legjobb közép- és hosszútávfutója volt, számos világrekordot állított be a legkülönfélébb távokon, minden idők legnagyobb olimpikonjának és atlétájának is tartják. Innen már nem nehéz megérteni, miért kapta ezt a nevet a legendás gőzös.

Bivalyként dolgozott

Személyszállító expresszvonattól kezdve a nehéz tehervonatokig szinte mindenre bevált a 424-es gőzmozdony, nagy teljesítménye és megbízhatósága külföldön is népszerűvé tette. A második világháború alatt jelentős szerepe volt a katonai és polgári szállításban, és bár a háború végén sok példánya megsérült vagy megsemmisült, de többet sikerült újjáépíteni és újra szolgálatba állítani, ami megerősítette az elpusztíthatatlanságának hírét.

A hetvenes években még megszokott volt a gőzös vontatta szerelvény, itt épp 1974-ben a husztóti viadukton, amit két évvel később lebontottak (Fotó: Fortepan / Erky-Nagy Tibor)
Mint ahogyan a füstbe borított pályaudvar is, itt a szombathelyi vasútállomáson 1979-ben (Fotó: Fortepan / ETH Zürich)
Két 424-es a szombathelyi vasútállomáson 1979-ben (Fotó: Fortepan / ETH Zürich)

A Bivalyok a második világháború után is a MÁV mozdonyflottájának gerincét adták, de az ötvenes-hatvanas években a gőzösöket fokozatosan kiszorították a dízelmozdonyok, mint az M61-es Nohab és az M62-es Szergej, és a vonalak villamosításával a villanymozdonyok is terjedni kezdtek. A 424-eseket inkább mellékvonalakon használták, majd

a nyolcvanas években selejtezni kezdték a Bivalyokat, az utolsót 1984-ben vonták ki a vasútforgalomból.
Mikor készült a kép? Segítünk: 1972-ben a Nyugati pályaudvaron (Fotó: Wikimedia Commons / 8474tim)
A gőzös személyszállítás leállítása előtti évben, 1983-ban halad a 424-es vontatta szerelvény Gyöngyöshalász mellett (Fotó: Fortepan / ETH Zürich)
A fennmaradt 424-esekből tízet az istvántelki járműjavítóban tárolnak (Fotó: Wikimedia Commons / Christo)

Fennmaradt legenda

Más mozdonyokkal ellentétben a 424-esnek számos példánya megmenekült az elbontás elől, láthatsz belőle múzeumokban, pályaudvarokon kiállítva, vagy nosztalgiajáratok élén. A 001-es számút, amelyet a Közlekedési Múzeum mára lebontott városligeti épülete előtt állították ki, a Magyar Vasúttörténeti Parkban nézheted meg. A celldömölki, dombóvári, fertőbozi, nagykanizsai, szolnoki és tokaji vasútállomáson is láthatsz 424-eseket.

1985 óta nosztalgiavonatként működik ez a 424-es, ami a mai napig használatban van, itt épp Balatonfüreden (Fotó: Wikimedia Commons / Kemény Máté)
Ausztriában a stájerországi Mürzzuschlag vasútmúzeumába is ellátogatott a 424-es (Fotó: Wikimedia Commons / Armin Ademovic)
A Vasúttörténeti Park fordítókorongján a nosztalgiamozdonyként használt 424-es (Fotó: MÁV Nosztalgia)

Jelenleg két példányát tartják működőképes állapotban, az egyiket pakuratüzelésűre alakították át, a másikat még szénnel kell megrakni, ezek nosztalgiamozdonyként szolgálnak a vasútbarátok számára. A hetvenes évekig megszokott látvány volt a gőzmozdony, és a Bivalyok szokatlanul hosszú ideig, a személyvonati gőzvontatás megszüntetéséig szolgáltak, fennmaradt példányai pedig a mai napig hirdetik a magyar vasút történetének dicső fejezetét.

(Nyitókép: A MÁV 424-es sorozatú szerkocsis gőzmozdonya 1965-ben, fotó: Fortepan / Erky-Nagy Tibor)

Ez is érdekelhet:

A V12-es MÁV-mozdony, amelynek beindítását tizenöt kilométerről is meghallani

A Csörgő becenév igazán visszafogottan utal arra, milyen hangokat ad ki indításakor a dízelgép.

Gigant, az 5000 lóerős magyar óriási villanymozdony

„Amit mögé akasztanak, azt húzza.”

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Ünnepi útmutató férfiaknak, akik olyan ajándékot akarnak adni, ami valóban megérinti a szívet

Láttad már Palvin Barbit szexi mikulásruhában?

Így ünneplik gyönyörű és világhírű nők a karácsonyt

A Player kérdése: Befejeződött az F1 idei szezonja. Nálad ki az év versenyzője?
28% Norris
52% Verstappen
8% Piastri
1% Russell
10% Egy másik versenyző
Advertisement
Hirdetés