Harmincnégy kerületben várják tőle a közlekedési helyzet javulását.

Szerdán avatták fel Moszkvában a találóan Nagy Körgyűrűnek, oroszul Bolsaja Kolcevajának hívott nagy körgyűrű utolsó szakaszát, ezzel elkészült a világ legnagyobb metrókörgyűrűje.

Harmincegy állomás és három depó található a hetven kilométeres vonalon, amely tizenhárom kilométerrel hosszabb, mint az eddigi csúcstartó, a pekingi metró második gyűrűje. Kilenc állomáson szerdán indult meg a forgalom.

Íme a tíz legbonyolultabb metrótérkép a világon

Ezek a világ legbonyolultabb metrótérképei, és nemcsak ránézésre: matematikusok és elméleti fizikusok válogatták ki őket.

A 13 millió lakosú Moszkva önkormányzata azt közölte, a Nagy Körgyűrű beindítása harmincnégy kerületben javítja a tömegközlekedést, amelyekben 3,3 millió ember él. A várakozások szerint

a gyűrű 25 százalékkal csökkenti majd a többi metróvonal, és 15 százalékkal a moszkvai autóutak terhelését. Az új létesítmény igénybevételével az utazásra fordított idő akár napi 45 perccel is rövidülhet.

A gyűrű 24 állomásáról 47 fajta átszállási lehetőség nyílik más metróvonalakra, és a felszíni vasúti hálózatra. Az új vonal a térképen a 11-es számot és a türkizkék színt kapta, a moszkvai metró első gyűrűjétől tíz kilométerre haladva az összes sugárirányú ágat összeköti.

A Nagy Körgyűrű építésének ötlete már a szovjet időkben felmerült, de 2011-ben kezdődött el, első szakasza 2018-ban nyílt meg, amikorra a teljes kört ígérték, de végül 2023-ra tolták a határidőt. A legnagyobb, húsz kilométeres szakaszt, amelyen tíz állomás található, 2021-ben adták át. Tizenkét év alatt készült el tehát a teljes, hetven kilométeres szakasz – hát, nem a budapesti 4-es metró építésének tempójában haladtak.

Az új állomások korszerűek, de messze nem olyan látványosak, mint a régebbiek közül jó néhány, például ez, a Szokolnyicseszkaja vonalon található Komszomolszkaja állomás (Fotó: Sefa Karacan/Anadolu Agency/Getty Images)

A mostanában nem elsősorban a metróberuházások kapcsán emlegetett Putyin elnök az avatási szertatáson videókapcsolat révén vett részt, világszínvonalúnak minősítette a beruházást, és azt mondta, meg szeretné mutatni az új vonalat Hszi Csin-ping kínai államfőnek a tervezett moszkvai látogatása idején. Addig is, öt napig ingyenes a belépés a népnek is az új állomásokra.

Okosjegyek, biometrikus beléptetés és USB-töltők

A moszkvai önkormányzat szerint a Nagy Körgyűrű teljes üzembehelyezése az elmúlt hetven év legfontosabb közlekedési eseménye az orosz fővárosban. Az új vonal csak a metróban hatezer új munkahelyet teremt, és a várakozások szerint az általa érintett területeken az elkövetkező években további 100-150 ezret fog.

Az új körgyűrűt a moszkvai metró legújabb szolgáltatásaival látták el, egyebek között azzal a jegyértékesítési rendszerrel, amely 2020-ban és 2021-ben elnyerte a „legokosabbnak” járó Transport Ticketing Award díjat. A Nagy Körgyűrűn az összes beléptetőkapu elfogadja a bankkártyát, és minden állomásra két biometrikus beléptetőt is telepítettek.

A vonalon kizárólag a Transzmasholding által gyártott legmodernebb, 90 km/óra sebességre képes Moszkva 2020 típusú metrószerelvények közlekednek (ez a cég újította fel a budapesti régi szovjet metrókocsikat is). A Moszkva 2020-asokat egyebek között 140 centiméter széles ajtókkal, a kocsik közötti átjáróval, érintőképernyős utastájékoztatási rendszerrel, telefonok töltésére alkalmas USB-csatlakozókkal, valamint UV-s légtisztító és légkondicionáló rendszerrel szerelték fel.

A kocsikban zajszigetelés és adaptív világítás működik, amely a napszaknak megfelelően változtatja a színárnyalatot. A legújabb metrószerelvény-modell 2021-ben elnyerte a Red Dot Award: Product Design díjat; a nemzetközi zsűri egyhangúlag a legjobbnak ítélte a vonatok és repülőgépek kategóriában az olasz Italdesign által tervezett szerelvényt.

(Forrás: Metro Rail Today, MTI)

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így néz ki egy rejtett galaxis a Földtől 11 millió fényévre

Van egy szó, amit a világ szinte minden nyelvén hasonlóan értenek és használnak

Erre a tíz egyszerű kérdésre iskolásként tudtad a választ – vajon most is menne?

További cikkeink a témában