Harmincnégy kerületben várják tőle a közlekedési helyzet javulását.
Szerdán avatták fel Moszkvában a találóan Nagy Körgyűrűnek, oroszul Bolsaja Kolcevajának hívott nagy körgyűrű utolsó szakaszát, ezzel elkészült a világ legnagyobb metrókörgyűrűje.
Harmincegy állomás és három depó található a hetven kilométeres vonalon, amely tizenhárom kilométerrel hosszabb, mint az eddigi csúcstartó, a pekingi metró második gyűrűje. Kilenc állomáson szerdán indult meg a forgalom.
A 13 millió lakosú Moszkva önkormányzata azt közölte, a Nagy Körgyűrű beindítása harmincnégy kerületben javítja a tömegközlekedést, amelyekben 3,3 millió ember él. A várakozások szerint
a gyűrű 25 százalékkal csökkenti majd a többi metróvonal, és 15 százalékkal a moszkvai autóutak terhelését. Az új létesítmény igénybevételével az utazásra fordított idő akár napi 45 perccel is rövidülhet.
A gyűrű 24 állomásáról 47 fajta átszállási lehetőség nyílik más metróvonalakra, és a felszíni vasúti hálózatra. Az új vonal a térképen a 11-es számot és a türkizkék színt kapta, a moszkvai metró első gyűrűjétől tíz kilométerre haladva az összes sugárirányú ágat összeköti.
A Nagy Körgyűrű építésének ötlete már a szovjet időkben felmerült, de 2011-ben kezdődött el, első szakasza 2018-ban nyílt meg, amikorra a teljes kört ígérték, de végül 2023-ra tolták a határidőt. A legnagyobb, húsz kilométeres szakaszt, amelyen tíz állomás található, 2021-ben adták át. Tizenkét év alatt készült el tehát a teljes, hetven kilométeres szakasz – hát, nem a budapesti 4-es metró építésének tempójában haladtak.
A mostanában nem elsősorban a metróberuházások kapcsán emlegetett Putyin elnök az avatási szertatáson videókapcsolat révén vett részt, világszínvonalúnak minősítette a beruházást, és azt mondta, meg szeretné mutatni az új vonalat Hszi Csin-ping kínai államfőnek a tervezett moszkvai látogatása idején. Addig is, öt napig ingyenes a belépés a népnek is az új állomásokra.
Absurd scenes as Putin "opens" a new metro line in Moscow via video call pic.twitter.com/UrDjr8aHSF
— Francis Scarr (@francis_scarr) March 1, 2023
Okosjegyek, biometrikus beléptetés és USB-töltők
A moszkvai önkormányzat szerint a Nagy Körgyűrű teljes üzembehelyezése az elmúlt hetven év legfontosabb közlekedési eseménye az orosz fővárosban. Az új vonal csak a metróban hatezer új munkahelyet teremt, és a várakozások szerint az általa érintett területeken az elkövetkező években további 100-150 ezret fog.
Az új körgyűrűt a moszkvai metró legújabb szolgáltatásaival látták el, egyebek között azzal a jegyértékesítési rendszerrel, amely 2020-ban és 2021-ben elnyerte a „legokosabbnak” járó Transport Ticketing Award díjat. A Nagy Körgyűrűn az összes beléptetőkapu elfogadja a bankkártyát, és minden állomásra két biometrikus beléptetőt is telepítettek.
A vonalon kizárólag a Transzmasholding által gyártott legmodernebb, 90 km/óra sebességre képes Moszkva 2020 típusú metrószerelvények közlekednek (ez a cég újította fel a budapesti régi szovjet metrókocsikat is). A Moszkva 2020-asokat egyebek között 140 centiméter széles ajtókkal, a kocsik közötti átjáróval, érintőképernyős utastájékoztatási rendszerrel, telefonok töltésére alkalmas USB-csatlakozókkal, valamint UV-s légtisztító és légkondicionáló rendszerrel szerelték fel.
A kocsikban zajszigetelés és adaptív világítás működik, amely a napszaknak megfelelően változtatja a színárnyalatot. A legújabb metrószerelvény-modell 2021-ben elnyerte a Red Dot Award: Product Design díjat; a nemzetközi zsűri egyhangúlag a legjobbnak ítélte a vonatok és repülőgépek kategóriában az olasz Italdesign által tervezett szerelvényt.
(Forrás: Metro Rail Today, MTI)