A világ vasútvonalainak a felét napelem boríthatná egy svájci startup szerint. Ha ennél szerényebb léptékben is, de májusban már elkészülhet az első szakasz.

A napelemek másik lehetséges jövőbeli útja a technológia fejlesztése mellett, ha minél több felületre el tudjuk helyezni őket. A svájci Sun-Ways startup kifejlesztett egy mechanikus rendszert, ami a vasúti sínek mentén telepít, majd szükség esetén fel is szed napelemeket.

Baptiste Danichert társalapító szerint a vasúti sínek között elég nagy a hely ahhoz, hogy szabványos méretű napelemeket helyezzenek el anélkül, hogy akadályoznák a vonatok mozgását. Ezzel a felhasznált energia egy részét mindjárt helyben meg is termelnék. A helyben egyelőre Svájcot jelent, ahol elég intenzíven dolgoznak a karbonsemlegesség elérésén.

Szabad terület viszont kevés van, ami nehezíti a nagy létesítmények építését, továbbá időnként a szigorú környezet– és örökségvédelmi szabályok is akadályozzák a napelemek telepítését, például magánépületekre vagy egy szép, napsütötte hegyoldalba.

„A sínek között elhelyezett napelemeknek ezzel szemben sem vizuális, sem környezeti hatása nincs” – mondja Danichert.

A nyugat-svájci Ecublens-ben lévő startup Svájcban gyártott, és a gyárban előre összeszerelt napelemeket használ. Az egy méter széles paneleket egy dugattyús mechanizmussal rögzíti a sínpár között egy speciális vonat, amit a Scheuchzer pályafenntartó vállalat fejlesztett ki.

Azt a Sun-Ways is elismeri, hogy nem ők gondoltak először arra, hogy a sínek mentén is lehet napelemet telepíteni: az olasz Greenrail és az angol Bankset Energy vasúti talpfákra szerelt paneleket tesztel. Igen ám, de a svájci cég rendszerében a panelek eltávolíthatóak, ami sokkal gyakorlatiasabb megoldás, mivel ez elengedhetetlen a karbantartási munkákhoz, például a síncsiszoláshoz.

Némiképp meglepő módon a megtermelt áramot a villamosenergia-hálózatba táplálnák, és a háztartások ellátására használnák, mert a vasúti üzemben való felhasználása bonyolultabb lenne. Danicherték szerint

a svájci vasúthálózat mind az 5317 kilométerére lehet napelemeket telepíteni, ami nagyjából 760 futballpályának megfelelő területnek felel meg, mínusz az alagutakban lévő vagy rosszul benapozott területek.

A Sun-Ways úgy számol, hogy ebben az idilii esetben a svájci vasúthálózat évente 1 terawattóra (TWh) napenergiát termelne, ami az országban felhasznált összes villamos energia mintegy két százaléka.

Nem állnának meg a határokon, hanem – ha sikerrel járnak a még hatósági engedélyekre váró, májusra tervezett első tesztek – először Nyugat-Európában, majd az Egyesült Államokban és Ázsiában is terjeszkednének. A cég szerint a világ összes vasúti sínpárjának a feléhez lehetne napelemeket csatlakoztatni, márpedig a globális vasútvonalak hosszát millió kilométerben mérik. Másfelől Danicherték lehetőséget látnak az építőipari cégek által használt sínek „felturbózására”, mivel ezzel olcsóbbá lehetne tenni az építkezést.

(Forrás: Swissinfo)

Ez is érdekelhet:

Döbbenetes, hogyan szállítanak egy szélkeréklapátot a kínai hegyekben

A 19 tonnás, 75 méter hosszú lapát szállítása egészen szürreális látvány.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Hirdetés