A BME versenyautó-fejlesztési projektjét már régóta ismerem. De hogy napelemes versenyhajója is van az egyetemnek, arról csak most hallottam.

Gyönyörű, klinkertéglás, víztornyos-kéményes klasszikus ipari épületegyüttes a Műegyetem rakparttól kicsit feljebb: ez a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem L épülete. Kísérőm, Batta Barnabás, a BME szolárhajó-építő csapatának gépészeti vezetője kinyit egy kulcsra zárt vasajtót, átsétálunk egy hatalmas villanymotorokkal, munkapadokkal, mérő- és anyagmegmunkáló berendezésekkel teli termen, félrehúzgálunk pár elemet egy gipszkarton-paravánból egy másik csarnok sarkában és íme, ott fekszik előttünk Lana.

Lana egy jó hatméteres, szénszál-erősítéses műanyagból készült testű elektromos versenyhajó. Tizenöt kilowattos villanymotorjával 17-18 km/h végsebességre képes, másfél kilowattórás pufferakkumulátorát húsz hajlékony, könnyű napelemtábla tölti folyamatosan. A folyamatosan fejlesztett hajóval a 2014-ben alakult egyetemi csapat már hat éve indul a napelemes járműfejlesztési projektek számára szervezett nemzetközi versenyeken. A BME Solar Boat Team az egyetlen hazai napelemes hajós versenycsapat, eddigi legjobb eredményük egy harmadik helyezés, amit tavaly értek el egy német versenyen. (Az is igaz, hogy ezen a versenyen nem volt annyi nevező, mint a zéró emissziós hajók legfontosabb éves versenyén, Monacóban szokott lenni; itt idén 32 csapat indult, körülbelül fele napelemes, fele hidrogéncellás hajóval.)

A tavaly nyári monacói verseny:

Magyarországon többen közlekednek autóval mint hajóval; talán ez az oka, hogy a Formula Student nevű egyetemi autós versenysorozatban több egyetemi csapat is szerepel és az egész műfaj jóval szélesebb körben ismert, mint a napelemes hajós szakág. Én is csak egy elektromosautó-töltős MVM-sajtóprogram kapcsán, mintegy mellékesen hallottam arról, hogy a magyar elektromos energia-szolgáltató cég szponzorál ám egy villanyhajót is

Ez az autós dolgoknál csendesebb, lassabb, nyugisabb járműipari terület is nagyon érdekes! Még úgy is, hogy a technika fő elemeinek paramétereit nagyrészt szabályok rögzítik (napelem-rendszerteljesítmény, akkukapacitás, motorteljesítény). Így ezeket az alkatrészeket nem érdemes önállóan fejleszteni, profi beszállítóktól érkeznek. A könnyű, hajlékony monokristályos napelemtáblák egy olasz cégtől érkeztek, LG akkucellákból szereli össze egy magyar gyártó, a Li-Ion az 1,5 kWh-s lítiumakku-blokkot, a 15 kW-os motor is gyári, piaci darab.

A 15 kW-os, folyadékhűtéses villanymotor
Ebben a dobozban van az akkumulátor és a komplett elektronika
A háztartási napelemeknél jóval gyengébbek, viszont sokkal könnyebbek a hajlékony szolárpanelek

A versenyszabályzat a legnagyobb szabadságot a hajótest alakításában engedi a csapatoknak: lehet kísérletezni a minél kisebb tömeg, minél áramvonalasabb forma kialakításával. A tanműhelybe tekercsekben érkező szénszál-szövetből, műgyantából és Nomex méhsejtlemezből készül a hajó teste, alumínium méhsejt-táblákból, lécekből és üvegszálas műanyagból áll össze a fedélzet. Egyedi gyártásúak a cockpit kezelőegységei is. Itt van is még szabad potenciál a BME Solar Boat Team számára; a következő nagy feladat ugyanis Lana szárnyashajóvá alakítása. Ehhez még a sebességen is emelni kell, mert a számítások szerint nagyjából 20 km/h kell ahhoz, hogy a hajótest kiemelkedjen a vízből és feltámaszkodjon az onnantól már minimális közegellenállást biztosító szárnyakra.

A legtöbb csapat a tengeri és édesvízi versenyeken ugyanazzal a hajóval indul, csak a legnagyobb csapatok neveznek külön hajóval különböző vizeken. A legfontosabb versenyszám a napelemes hajók számára a három órás hosszútávú verseny. A szabály egyszerű: feltöltött akkukkal indulva kell az első percek után már a napelemek energiájára támaszkodva minél több kört megtenni. A hajók manőverezési képességüket a szlalomversenyen mutathatják meg és persze van egy végsebesség-mérés is. Új versenyszám volt tavaly a Championship, ami a raliból ismert szinkronfutamokhoz hasonló páros verseny, bóják között. A jövőben alighanem ez a látványos, a közönség számára is izgalmas szám lesz majd a legfontosabb.

Batta Barnabás gépészeti vezető és Lana

A hajó építését és a versenyeken való indulást az anyagokat, alkatrészeket gyakran ingyen biztosító partnerek mellett olyan nagy cégek is támogatják, mint az MVM vagy a Foxconn; a szponzori szerződéseket a csapat gazdasági szakos tagjai intézik. A versenyeken való megjelenés, az utazás, a koszt-kvártély finanszírozása a csapattagok számára még így is nagyjából felerészben saját pénzből történik. A napelemes hajót fejlesztő csapat számára tehát egyszerű tanulmányi projektnél jóval nagyobb elhivatottságot igényel a részvétel a Solar Boat Team munkájában. Sok sikert kívánunk nekik jövőre is!

Milyen szép lenne, ha egy ilyennel húzná le a csapat a hajót jövőre Monacóba!

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Láttad már Palvin Barbit szexi mikulásruhában?

Vonzó karácsonyi képekkel hangolunk az ünnepre

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

A Player kérdése: Befejeződött az F1 idei szezonja. Nálad ki az év versenyzője?
29% Norris
51% Verstappen
8% Piastri
1% Russell
10% Egy másik versenyző