A BME versenyautó-fejlesztési projektjét már régóta ismerem. De hogy napelemes versenyhajója is van az egyetemnek, arról csak most hallottam.
Gyönyörű, klinkertéglás, víztornyos-kéményes klasszikus ipari épületegyüttes a Műegyetem rakparttól kicsit feljebb: ez a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem L épülete. Kísérőm, Batta Barnabás, a BME szolárhajó-építő csapatának gépészeti vezetője kinyit egy kulcsra zárt vasajtót, átsétálunk egy hatalmas villanymotorokkal, munkapadokkal, mérő- és anyagmegmunkáló berendezésekkel teli termen, félrehúzgálunk pár elemet egy gipszkarton-paravánból egy másik csarnok sarkában és íme, ott fekszik előttünk Lana.
Lana egy jó hatméteres, szénszál-erősítéses műanyagból készült testű elektromos versenyhajó. Tizenöt kilowattos villanymotorjával 17-18 km/h végsebességre képes, másfél kilowattórás pufferakkumulátorát húsz hajlékony, könnyű napelemtábla tölti folyamatosan. A folyamatosan fejlesztett hajóval a 2014-ben alakult egyetemi csapat már hat éve indul a napelemes járműfejlesztési projektek számára szervezett nemzetközi versenyeken. A BME Solar Boat Team az egyetlen hazai napelemes hajós versenycsapat, eddigi legjobb eredményük egy harmadik helyezés, amit tavaly értek el egy német versenyen. (Az is igaz, hogy ezen a versenyen nem volt annyi nevező, mint a zéró emissziós hajók legfontosabb éves versenyén, Monacóban szokott lenni; itt idén 32 csapat indult, körülbelül fele napelemes, fele hidrogéncellás hajóval.)
A tavaly nyári monacói verseny:
Magyarországon többen közlekednek autóval mint hajóval; talán ez az oka, hogy a Formula Student nevű egyetemi autós versenysorozatban több egyetemi csapat is szerepel és az egész műfaj jóval szélesebb körben ismert, mint a napelemes hajós szakág. Én is csak egy elektromosautó-töltős MVM-sajtóprogram kapcsán, mintegy mellékesen hallottam arról, hogy a magyar elektromos energia-szolgáltató cég szponzorál ám egy villanyhajót is
Ez az autós dolgoknál csendesebb, lassabb, nyugisabb járműipari terület is nagyon érdekes! Még úgy is, hogy a technika fő elemeinek paramétereit nagyrészt szabályok rögzítik (napelem-rendszerteljesítmény, akkukapacitás, motorteljesítény). Így ezeket az alkatrészeket nem érdemes önállóan fejleszteni, profi beszállítóktól érkeznek. A könnyű, hajlékony monokristályos napelemtáblák egy olasz cégtől érkeztek, LG akkucellákból szereli össze egy magyar gyártó, a Li-Ion az 1,5 kWh-s lítiumakku-blokkot, a 15 kW-os motor is gyári, piaci darab.
A versenyszabályzat a legnagyobb szabadságot a hajótest alakításában engedi a csapatoknak: lehet kísérletezni a minél kisebb tömeg, minél áramvonalasabb forma kialakításával. A tanműhelybe tekercsekben érkező szénszál-szövetből, műgyantából és Nomex méhsejtlemezből készül a hajó teste, alumínium méhsejt-táblákból, lécekből és üvegszálas műanyagból áll össze a fedélzet. Egyedi gyártásúak a cockpit kezelőegységei is. Itt van is még szabad potenciál a BME Solar Boat Team számára; a következő nagy feladat ugyanis Lana szárnyashajóvá alakítása. Ehhez még a sebességen is emelni kell, mert a számítások szerint nagyjából 20 km/h kell ahhoz, hogy a hajótest kiemelkedjen a vízből és feltámaszkodjon az onnantól már minimális közegellenállást biztosító szárnyakra.
A legtöbb csapat a tengeri és édesvízi versenyeken ugyanazzal a hajóval indul, csak a legnagyobb csapatok neveznek külön hajóval különböző vizeken. A legfontosabb versenyszám a napelemes hajók számára a három órás hosszútávú verseny. A szabály egyszerű: feltöltött akkukkal indulva kell az első percek után már a napelemek energiájára támaszkodva minél több kört megtenni. A hajók manőverezési képességüket a szlalomversenyen mutathatják meg és persze van egy végsebesség-mérés is. Új versenyszám volt tavaly a Championship, ami a raliból ismert szinkronfutamokhoz hasonló páros verseny, bóják között. A jövőben alighanem ez a látványos, a közönség számára is izgalmas szám lesz majd a legfontosabb.
A hajó építését és a versenyeken való indulást az anyagokat, alkatrészeket gyakran ingyen biztosító partnerek mellett olyan nagy cégek is támogatják, mint az MVM vagy a Foxconn; a szponzori szerződéseket a csapat gazdasági szakos tagjai intézik. A versenyeken való megjelenés, az utazás, a koszt-kvártély finanszírozása a csapattagok számára még így is nagyjából felerészben saját pénzből történik. A napelemes hajót fejlesztő csapat számára tehát egyszerű tanulmányi projektnél jóval nagyobb elhivatottságot igényel a részvétel a Solar Boat Team munkájában. Sok sikert kívánunk nekik jövőre is!
Milyen szép lenne, ha egy ilyennel húzná le a csapat a hajót jövőre Monacóba!