A hétvégén rendezik meg a legnagyobb magyarországi mobilpiaci eseményt, a Mobil Weekendet. A laikus is tudja, hogy ez a szektor a közeljövőben átalakítja az életünket, de Somogyi Róbert főszervező sokkal jobban. Vele beszélgettünk arról, mi akadályozza az ötletek megvalósulását itthon, mennyi tartalék van még a mobileszközökben, miért olyan fontos a Big Data, és kiderül, van olyan Mobil Weekend-es applikáció, amely már most igazi sikertörténet.
– Miben nyújt többet az idei rendezvény a korábbiaknál?
– Előtérbe került az IoT mint téma (Internet of Things: a Dolgok Internete – a szerk.), szeretnénk bevonni a startup közösségbe nem csak a mobilfejlesztőket, hanem a beágyazott rendszermérnököket vagy mindenkit, aki IoT-eszközök tervezésével és készítésével foglalkozik. Ehhez kerestünk olyan cégeket, partnereket, akik rendelkeznek a megfelelő technológiákkal – chipgyártók, disztribútorok –, akiknél rengeteg új termék áll rendelkezésre akár moduláris jelleggel.
– Tavaly szakmaibbra vették a konferenciát. Milyenek voltak a visszajelzések, marad ez az irány idén is?
– Biztos, hogy marad, mivel ebben látjuk a piaci rést. A szakmai megközelítés az, ami máshonnan hiányzik, és úgy gondoljuk, ezzel le tudunk fedni egy új területet. Mi olyan szakmai tartalmat kínálunk, amit a résztvevők nem tudnak máshonnan, mondjuk internetről beszerezni – ezt az előnyünket mindenképp meg szeretnénk tartani.
– Melyik előadást várja személyesen leginkább?
– A google-ös Sáfár Simonét, mivel keveset tudni erről a területről, ráadásul a Google minden szempontból érdekes történet. Izgalmas lesz olyan mérnöktől hallani róla, aki napi szinten részt vesz olyan termékek fejlesztésében, amelyek meg fogják határozni a jövőt.
– Hány ötletből választották ki a majd megvalósítandó tizenkettőt? Milyen irányban gondolkodtak leginkább a pályázók?
– Nagyjából ötven ötlet érkezett, a legtöbb valamilyen mindennapi problémára szeretett volna megoldást kínálni, így olyan ötleteket hoztak, amelyek könnyebbé tennék az életünket.
– Miben fejlődhet tovább a Mobil Weekend a jövőben, vannak-e kitűzött konkrét célok?
– Megtartjuk a szakmaiságot, de inkább tematikus napokkal fogunk konferenciákat rendezni – tehát külön vesszük a codingot, a UX/UI-dizájnt, IoT-fejlesztést stb. Emellett több workshopot szeretnénk, hogy a résztvevők kifejezetten gyakorlati tapasztalatot is szerezhessenek. A másik nagy tervünk nemzetközi rendezvénnyé kinőni magunkat, jövőre Berlint és Austint és megcélozzuk.
– Tud-e a tavalyi Mobil Weekenden készült applikációk további sorsáról?
– A tavalyi nyertes, a Mooovy története egy abszolút sikersztori, most fogják piacra dobni az elkészült appot. A többiek közül volt, ahol együtt maradt a csapat, aki a Mobil Weekenden ismerte meg egymást, és közösen fejlesztenek, de már egy másik ötleten dolgoznak. Illetve olyan is előfordult, hogy maga a csapat különvált, az ötlet viszont megvalósult valamilyen formában.
– Tud-e konkrét történetet arról, hogy a Mobil Weekenden találtak egymásra szakemberek, befektetők…?
– A Mooovy csapata kapott több befektetői ajánlatot is, de még nem találták meg azt, amelyiket elfogadják. Jelenleg már a bétatesztelés zajlik.
Már jelen idő az okosjövő– Mit gondol, mi az iparág jelenlegi legnagyobb problémája?
– A legnagyobb baj a szakemberhiány: az ötletek nem tudnak kifejlődni, mivel a jó a szakemberek teljes munkaidőben (vagy még többet is) dolgoznak egy cégnél, így a jó ötleteknek nincs lehetőségük megvalósulni, a startupok nem tudnak kifejlődni.
– Tudna példát mondani olyan mobileszközre vagy technológiára, ami ma még nincs vagy különlegesnek számít, öt-hat év múlva viszont a mindennapjaink része lehet?
– A szenzorok biztosan a jövőt jelentik, a mobileszközöknél nem számítok nagyobb fejlődésre, viszont a VR/AR (virtuális valóság, kiterjesztett valóság) és IoT-vonalon biztosan jönnek még nagy ötletek és fejlesztések.
– Az iparágon belül melyik szektor lehet a közeljövőben a legfontosabb?
– Szerintem a Big Data, mert sok esetben többet ér a gyűjtött adat, mint maga a termék, vagy amit a termék tud. A gyűjtött adat, annak feldolgozása és értékesítése, ez fogja meg határozni a jövőt.
