Modernebb darabokra cserélik a Tihany és Szántód között közlekedő hajókat. Az lesz a nevük, hogy Tihany és Szántód.
A Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) két személyhajót és két kompot építtetett a komáromi hajógyárban 2021-ben. Hajót üzembe helyezni és szállítani viszont nem egyszerű, meg kellett várni, hogy a Balaton vízszintje elérje a 120 centis szabályozási szintet, ezért csak idén júniusban úsztatták le őket a Dunán, majd a Sió csatornán keresztül jutottak a Balatonra.
A 11 méter széles és 35, illetve 45 méter hosszú hajókat indulás előtt visszabontották, ezért Siófokon vissza kellett építeni a felépítményeket. Utána egy 450 tonnás daru emelte le egyenként a több tonnát nyomó, óriási nyitott fedélzetet, az utastereket és a kormányállásokat a szállítóhajókról, és helyezte rá a hajótestekre, majd visszaépítették a gépészeti, villamos, hidraulikai rendszereket – a kompokon összesen 11, a katamaránokon pedig 14 km hosszú elektromos vezeték húzódik, emellett a gépészeti csövek is kitesznek hajónként 1-1 kilométert.
Ütemterv szerint haladnak, jelenleg a belső terek belsőépítészeti, burkolási munkálatai folynak, zajlik az ablakok beszerelése, a tetőszerkezetek építése, valamint a klímarendszerek és rádiónavigációs rendszerek beillesztése. Hamarosan megkezdődik a beüzemelést.
A kifejezetten a Balatonra tervezett, egyedi kompok és katamaránok környezetkímélőbbek, modern kormányzással és technológiákkal felszereltek, és elődeiknél gyorsabbak − a kompok utazósebessége 15, a katamaránoké 18 km/óra.
A kompok – Tihany és Szántód – előreláthatólag decemberben, a katamaránok – Balaton és Tomaj – pedig a következő hajózási szezon megkezdésekor, jövő márciusban kezdik meg szolgálatukat.
A látványterveken remekül mutattak, reméljük, a valóság is hasonló lesz:
(Forrás: Bahart)