A Google autójában nincs se kormány, se fék, se gázpedál – mivel nincs is rá szükség, a kétüléses buborék ugyanis teljesen magától közlekedik.

A kaliforniai cég az elsők között volt, akik annak idején elkezdtek a robottechnológiával foglalkozni, ám eddig donorautóként Toyota Priusokat és Lexusokat használtak, amelyekkel meg is tettek 1,1 millió kilométert komolyabb hiba nélkül. Ideje volt tehát továbblépni, annál is inkább, mert a hagyományos autók nem passzoltak tökéletesen az önjáró technológiához – a Lexusra szerelt szenzorok például csak 12 fokos szögben érzékelték a környezetet, míg a furcsa, buborék alakú autók érzékelői immár minden irányba ellátnak száz méteres távolságra, ami sokkal biztonságosabbá teszi a technológiát.

A biztonság kulcskérdés, hiszen a Google az egész robotautó-bizniszt erre a hívószóra építette fel. Ez több okból is okos ötlet volt, egyrészt, mert az egy rahedli pénz van benne mottó bár őszinte, mégsem igazán megnyerő, másrészt mert egy olyan országban, ahol évente 34 ezer halálos közlekedési baleset történik, a biztonságos közlekedés jelmondat eléggé hívogató az emberek számára.

A Google (valamint a kocsit a Jalopnik információi szerint építő detroiti Roush Performance) ennek megfelelően mindent meg is tett, hogy a jármű tényleg szuperbiztonságos legyen: az autóba rögtön két kormányművet és két fékrendszert szereltek be, hátha az egyik elromlik, maga az autó pedig mindössze 40 km/h-s sebességgel tud közlekedni. A kocsi orrát habszerű anyagból készítették, a szélvédő pedig rugalmas, így a jármű a gyalogosokban sem tud komoly kárt tenni.

Bármilyen biztonságos is azonban az autó, forgalomban egyelőre nem fog közlekedni, hiszen az éppen néhány hete érvénybe lépett kaliforniai szabályozás szerint a robotautók csak úgy közlekedhetnek az állam közútjain, ha a kormánynál (ez nincs a Google autójában, ugyebár) mindig ül valaki, aki vészhelyzetben közbe tud lépni.

Hogy mi lesz később, azt nehéz megmondani, az mindenesetre valószínűtlennek tűnik, hogy a kormány eltűnése általános tendencia lesz. Ha a robotautók használatát biztonsági okokból valaha is kötelezővé teszik, sokkal valószínűbbnek tűnik, hogy a szabályozás csak azt fogja előírni, hogy a biztonsági rendszerek mindig be legyenek kapcsolva – aztán már vezethetsz, ahogy akarsz, hiszen a robot úgysem hagyja, hogy hibát kövess el.

Füst, Fény, Hollywood

Magasélet

Tech
Tech
Tech
Highlife
Highlife
Highlife
Otthon
Otthon