Ez a cikk már több mint 90 napja készült. A benne szereplő információk elavultak lehetnek.

Ezek az elképesztő mozdonyok alig fél évszázaddal ezelőtt még mindennapos látványnak számítottak, ma már viszont úgy tűnik, mintha csak egy alternatív univerzumból gurultak volna ide.

Hamilton hercegnője

A London Midland and Scottish Railway IV. Károly 1936-os megkoronázása alkalmából mutatta be a Coronation Classt, amelyek 3300 lóerős teljesítményükkel a valaha épített legerősebb brit gőzmozdonyok voltak. Közülük is kiemelkedett a Hamilton hercegnője, amely nem csak a legerősebb, de minden bizonnyal a valaha készült legszebb brit gőzmozdony is volt egyben.

20th Century Limited

Az Egyesült Államok válasza az Orient Expressre. A New York és Chicago között 1902 és 1967 között közlekedő vonatokon akkora volt a luxus, hogy az utasok elé az érkezéskor szó szerint vörös bársonyszőnyeget gurítottak, így talán érthető, miért került egy jegy annyiba, amennyiből ma repülővel első osztályon tehetnénk meg ugyanezt az utat. A leghíresebb 20th Century Limited a fent látható, 1938-ban tervezett mozdony volt, amely art decós stílusával egy egész korszak jelképévé vált.

UAC TurboTrain

A United Aircraft Corporation TurboTrainje a nagy sebességű vasutak egyik ősatyja volt, amely Boston és New York között szállította az utasokat átlagosan 160 km/h-s sebességgel. Az 1967-ben elért 275 km/h-s sebessége azóta is sebességrekordnak számít az USA-ban.

Union Pacific 119

1869-ben két mozdony találkozott szembe egymással a Utah állambeli Promontoryban. A Union Pacific 119 és a Central Pacific Jupiter egymástól mindössze néhány méterre állt meg – szándékosan, ugyanis ez a két vonat volt a „díszvendége” annak a ceremóniának, amelyen összekötötték a keleti partról induló vasútvonalat a nyugati partról indulóval, létrehozva az Egyesült Államok első interkontinentális vasútvonalát. Történelmi pillanat, történelmi vonat.

Union Pacific 844

1944-ben nem csak a második világháború közeledett a végéhez, de a gőzmozdony-korszak is az utolsókat rúgta. A Union Pacific utolsó gőzőse a fenséges, 844-es széria volt, amely annyira túlélte a korát, hogy hetven éve megállás nélkül üzemel – mostanában persze menetrendszerűen már nem közlekedik, általában csak ünnepségek okán hányja a füstöt a megbabonázott közönségre.

Sínzeppelin

Ha azt gondoltad, hogy a BMW sportos korszaka a 315-össel kezdődött, akkor bizony jó néhány évvel elnézted a kalendáriumot, hiszen a németek már 1929-ben hihetetlen sebességrekordokat döntögettek. Bár a Sínzeppelin alapvetően nem a BMW műve, de az eredetileg repülőgépekbe szánt, 46 literes V12-es BMW-motor nélkül a mozdony egészen biztosan nem tudott volna 230,2 km/h-ra gyorsulni – ezzel pedig egy olyan sebességrekordot felállítani, amit aztán több mint húsz éven keresztül nem tudott megdönteni senki.

Mercury

A Henry Dreyfus által a 20th Century Limited előtt tervezett mozdony az egyik legszebb art deco-stílusban készült vonat volt, amelyen az utasok borzalmas luxusban utazhattak a nagyobb városok között a ’30-as, ’40-es és ’50-es években.

GM Aerotrain

A világ egyik legzavarbaejtőbb vonatát a General Motors tervezte az ötvenes évek közepén. A repülőgépet formázó ED LWT 12 mozdony mögé a General Motors távolsági buszaiból átalakított, negyven fős kocsikat csatoltak, amelyeket a zökkenőmentes utazás érdekében levegős lengéscsillapítókkal is felszereltek – ezzel éppen ellentétes hatást érve el, mint amit eredetileg szerettek volna.

M–497

A ’60-as, ’70-es évek környéke alapvetően nem sokban különbözött a mai időktől, csak az volt a különbség, hogy a mérnökök akkoriban nem mikroprocesszort, hanem sugárhajtóművet szereltek mindenbe, ami egy kicsit is komplikáltabb volt egy kavicsnál. Így járt az 1966-ban tervezett M–497 is, amelyet az eredetileg a B–36-os bombázóknál használt General Electric sugárhajtóművek gyorsítottak elképesztő, 295,54 km/h-s sebességre. Az így felállított light-rail sebességrekordot azóta sem döntötte meg egy vonat sem az Egyesült Államokban, igaz, az M–497-es tervét végül ezzel együtt is elkaszálták.

Hiawatha

A jellegzetes superdome-kocsikkal együtt az egyik legkarakteresebb és legszebb amerikai vonat 1935 és 1971 között szállította az utasokat az amerikai nagyvárosok között, de sajnos az Union Pacific 844-gyel ellentétben ma már egy sem üzemel.

Hírlevél feliratkozás

Iratkozz fel a hírlevelünkre, és mi minden héten érdekes, szórakoztató sztorikat küldünk neked a világból.