Padlásműhelytől a luxusmárkáig – A Bang & Olufsen története
Ez a cikk már több mint 90 napja készült. A benne szereplő információk elavultak lehetnek.

Az 1900-as évek első felében két tehetséges dán fiatal a fejébe vette, hogy megalkotja a világ legjobb audiorendszerét. Megannyi kísérletezés, formatervezés után létrejött az a Bang & Olufsen, amit ma ismerünk: kiváló minőségű, különleges dizájnú termékek sorozata.

Korai évek

A Bang & Olufsen cég két dán névadója, Peter Bang és Svend Olufsen a rádiótechnológia hőskorában nőtt fel. Bang már tizenévesen rádiókkal kísérletezett, innen pedig egyenes út vezetett számára a mérnöki diploma megszerzéséig. 1924-ben friss diplomájával a kezében Amerikába költözött, ahol a virágzó rádióipar ideális környezetet nyújtott számára ismereteinek mélyítéséhez. Fél évet töltött egy amerikai rádiógyárban, majd visszatért hazájába.

Eközben Dániában Bang régi osztálytársa és barátja, a szintén mérnöki diplomával rendelkező Olufsen saját rádió fejlesztésével volt elfoglalva. A XVII. századi családi villájuk padlásterében folytatott kísérletek már-már megakadtak, amikor is Bang hazatért, és barátjának segítségére sietett. A páros a kezdeti kiadásokat a farm körüli tyúkok tojásainak eladásából fedezte. 1925-ben édesapáik anyagi támogatásával megalapították a Bang & Olufsen céget.

A cég első, nagyközönség számára is elérhető terméke a B&O Eliminator volt. Akkoriban a rádióknál az elemes működtetés volt a hagyomány, azok viszont rendkívül gyorsan lemerültek. Az Eliminator segítségével hálózati áramforrásról lehetett működtetni olyan berendezéseket, amelyeket alapvetően elemes működtetésre terveztek. Talán ma már fel sem fogjuk ennek a jelentőségét, de akkoriban az Eliminator nagyon vonzó termék volt, amely megalapozta a cég további sikereit.

1927-ben már kinőtték Olufsenék padlását, így az Eliminatorok gyártását az udvarra költöztették, harmincfős brigád dolgozott a szerkezeteken. Hamarosan azonban a családi birtok nem bizonyult elég tágasnak, így a párosnak új telek után kellett néznie. Még az évben birtokba vették az új gyárat, ahol hamarosan az új rádiójuk fejlesztésébe kezdtek.

1929-ben bemutatták a Five Lamper nevű rádiójukat, amely már teljes mértékben hálózati áramforrásról üzemelt. A készülék elsőként testesítette meg a cég alapfilozófiáját: a technológia és stílus ötvözetét. Az ékszerdobozra emlékeztető rádió a dán bútoriparból ihletet merítve diófa borítást kapott. A Five Lamper sikerét meglovagolva egy gramofonba integrált rádiót is készítettek, amely akkoriban egy tipikus éves dán kereset kétszeresébe került. Ezzel a termékkel lépett be a Bang & Olufsen a luxustermékek piacára.

A világháborúban és azután

A harmincas években a cég megerősítette pozícióját a dán piacon, sorozatosan új termékeket bemutatva. Dánia a második világháború kitörése után hamarosan német csapatok uralma alá került, emiatt a nyersanyagok beszerzése nehézkessé vált. Szerencsére a páros előre látta a háború eljövetelét, és időben elkezdtek készleteket felhalmozni. Ennek eredményeképp a háború első éveiben teljes kapacitáson üzemelhetett a gyár, 1945-ben azonban a németek lebombázták azt, vélhetően azért, mert a munkások többsége tagja volt a dán ellenállásnak. A bombázás másnapján megkezdődött az újjáépítés, de teljes kapacitásra a gyár csak 1947-ben tudott visszaállni.

A világháború után új termékvonalakat mutatott be a vállalat: az elektromos borotvák mellett a televíziók és kazettás magnók piacán is megvetették a lábukat. A BeoMaster 900-as rádióval (amely akkor már tranzisztoros volt) sikerült Európában azt a sikert megismételni, amit anno Dániában a Five Lamperrel: Európa-szerte ismertté és kedveltté vált a Bang & Olufsen márka. 1975-ben mutatták be a BeoMaster 1900-at, amely húsz éven keresztül a cég legnépszerűbb terméke volt.

A nyolcvanas években megjelentek a piacon az ázsiai riválisok, ami a decentralizált irányítás nehézségeivel egyetemben igazi csapást jelentett a cégnek, az eladások stagnáltak. A megváltás csak a kilencvenes években érkezett meg új menedzsercsapat személyében, akik költségcsökkentéssel és a centralizált irányítás újbóli bevezetésével ismét versenyképessé tették a vállalatot.

A Bang & Olufsen-termékekben olyannyira egyesül a funkció és a forma, hogy a New York-i Modern Művészetek Múzeuma 1978-ban külön kiállítást szervezett B&O eszközökből, ahol 39 különböző terméket állítottak ki.

Bang & Olufsen ma

Manapság már nem csak audiorendszereket és televíziókat gyárt a Bang & Olufsen, hanem épületautomatizálásban és luxusautók hangrendszereinek kiépítésében is érdekeltek. A formatervezett termékek a legmodernebb technológiát rejtik, amelyek igazi luxustermékek: áruk a hasonló termékek árának két-háromszorosa. A hírességek közül Tommy Lee Jones, Denzel Washington és Danny DeVito is szívesen vásárol Bang & Olufsen terméket; Ray Charles, a világhírű zongorista pedig vaksága ellenére is B&O televíziót vásárolt, kizárólag a különlegesen tiszta hangzása miatt.

Tovább:
A Concorde-történelméhez
A techrovat újdonságaihoz
A Player legfrissebb cikkeihez

 

Hírlevél feliratkozás

Iratkozz fel a hírlevelünkre, és mi minden héten érdekes, szórakoztató sztorikat küldünk neked a világból.