Mintha felébredt volna a lelkiismerete egy norvég vállalatnak.
Miközben – nagyon helyesen, bár nem mindig a legjobb módszerekkel – próbálják csökkenteni a közúti járművek szennyezését, nem árt tudni:
a világ legnagyobb óceánjáró hajóinak napi emissziója felér egymillió autó károsanyag-kibocsátásával.
Nemcsak azért, mert gigantikus méretűek, hanem azért is, mert korszerű üzemanyag helyett nehézolajat égetnek bennük. Ez ugyan sokkal szennyezőbb, de olcsóbb, azt pedig tudjuk, hogy gyakran az utóbbi szempont a fontosabb.
A kirándulóhajókat működtető, az Északi- és a Déli-sarkvidékre utakat szervező norvég Hurtigruten társaság nagy lépésre készül: tizenhét hajójából 2021-ig legalább hatot biogázüzeműre állítana át, a biogázt pedig halfeldolgozási melléktermékekből és egyéb szerves hulladékokból nyerné. Ezenkívül betiltják a hajóikon az eldobható műanyagokat.
Bár a biogáz is fosszilis üzemanyag, sokkal tisztább sok más alternatívánál – a nehézolajnál pedig főleg. A halhulladék pedig más élelmiszeripari szerves anyagokkal együtt általában a szeméttelepekre kerül, ahol bomlás közben üvegházhatású gázokat bocsát ki.
Ez is érdekelhet:
(Forrás: The Guardian, MTI)