A vállalatok nem dobják el a szemetet – azt megteszik az emberek, akik megvásárolják a termékeiket. A felelősség viszont a cégeké is.
Sajnos alig túlzó kijelentés, hogy a Földet ellepi a szemét – ennél azonban pontosabb adatokra van szükség a súlyos környezetszennyezés felméréséhez. A Break Free From Plastic nevű nemzetközi mozgalmat 2016-ban alapították, céljuk egy egyelőre utópisztikus, szennyezés nélküli jövő, konkrétabban pedig az egyszer használatos műanyagtermékek, és így a műanyaghulladékok visszaszorítása. Mára mintegy ezernégyszáz szervezet és több mint hatezer civil csatlakozott.
A mozgalom közel tízezer aktivistája hat kontinens negyvenkét országában 239 szemétgyűjtő akciót szervezett, és összesen 187 851 darab plasztikhulladékot szedtek össze. Azért tudni ennyire pontosan a számot, mert nem kizárólag megtisztítani akarták az adott területet, hanem felmérni a hulladék összetételét is – a gyártója szerint.
A harminckét oldalas jelentésben részletesen megtalálhatók az eredmények, a toplista így alakult (csak azokat a márkákat vették figyelembe, amelyek a felmérésben részt vevő negyvenkét ország közül legalább tízben kapható):
- Coca-Cola
- Pepsico (az üdítőitalok mellett ide tartozik még: Lay’s, Cheetos, Gatorade stb.)
- Nestlé (Nescafé, Sanpellegrino, Smarties, Kitkat, Maggi, Szerencsi stb.)
- Danone (Danone, Evian, Oikos stb.)
- Mondelez (korábban: Kraft Foods – Milka, Halls, Oreo, Toblerone, Tuc, Győri Keksz stb.)
- Procter & Gamble (Gillette, Pampers, Max Factor, Old Spice, Ariel stb.)
- Unilever (Axe, Knorr, Lipton, Dove, Magnum stb.)
- Perfetti Van Melle (Mentos, Chupa Chups, Fruittella stb.)
- Mars (Mars, Twix, Snickers, Royal Canin, Orbit stb.)
- Colgate-Palmolive (Colgate, Palmolive, Elmex, Ajax stb.)
A hulladék összetételét is vizsgálták: talán meglepő, hogy az amúgy újrahasznosításra alkalmas PET-palacknál is több volt a polisztirol szemét (például eldobható kávéspoharak, ételszállító dobozok). A műanyaghulladék mellett összesen több mint 68 ezer cigarettacsikket, textilfélét, pelenkát, egészségügyi betétet találtak – ezeket sem lehet újrahasznosítani.
A Break Free From Plastic szerint a vállalatoknak csökkenteniük kellene az egyszer használatos műanyagok mennyiségét, ennek érdekében pedig alapvetően újra kell tervezniük a csomagolási és szállítási rendszereiket, valamint a már a környezetbe került szennyezésért is vállalniuk kell a felelősséget.
Frissítés: reagált a Coca-Cola, itt olvashatod.
Ezt teheted, hogy a te szemeted jó helyre kerüljön:
(Forrás: Break Free From Plastic, Greenpeace, fotó: Greenpeace, Unsplash)