
Nézd meg gyorsan a kocsid, lehet, hogy 2015-ben már Budaörs és Budapest között is teherautónak számít, akkor pedig kétszeres díjat kell fizetni utána. Utánfutót is húz? Akkor háromszorost.
Akkora a kavarás az újszerű gondolatmenet alapján született útdíjas autópálya-bevezetők és a fizetős M0 körül, hogy közben alig tűnt fel, bizonyos autósoknak csendben háromszorosára emelték a díjait. Eddig is járműkategóriák szerint határozták meg a fizetendő összegeket, az elvben most sincs változás. Bezzeg a kategóriák definíciójában!
Ez volt eddig a D1 meghatározása: „Személyautó, valamint a legfeljebb 3,5 tonna megengedett legnagyobb összes tömegű gépjármű és mindezek bármilyen vontatmánnyal is.”
„A motorkerékpár, valamint a legfeljebb 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű – a személygépkocsi vezetőjét is ideértve legfeljebb 7 személy szállítására alkalmas – személygépkocsi és annak vontatmánya.
Tehát egy nyolc-vagy kilencszemélyes személyautó és az összes, B kategóriás jogsival vezethető puttonyos vagy dobozos kishaszonjármű és teherautónak vizsgáztatott pickup ezentúl nem a D1-es, hanem a D2-es kategóriába tartozik. Ez a D2 definíciója: „a D1 kategóriába nem tartozó valamennyi személygépkocsi, amely 7 főnél több személy szállítására alkalmas, valamint a legfeljebb 3,5 t megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsi és a lakóautó”. A D1 és D2 közötti díjszorzó a heti és havi díj esetén kétszeres, ahogyan a megyei díj is:
Ha figyelmes vagy, feltűnhetett az U kategória és definíciója is, ami szintén áremelést jelent:
A legjobb hír, amivel ez ügyben szolgálni tudunk, hogy ha éves matricát veszel díjat fizetsz az utánfutós kishaszonjárműved vagy nyolc-kilenc személyes kisbuszod után, az csak kétszeres pénzbe kerül a tavalyihoz képest.
(Nyitókép: Máthé Zoltán/MTI)