És megtudtuk azt is, hogyan szeretünk bele 3 perc alatt egy autóba, valamint miért is lehetetlen a cikk szerzője számára autót tervezni. Forradalmi enteriőr-megoldások, feltuningolt specifikációk és innovatív mérnöki csavarok jönnek, egyenesen a Ford-házból.

Érzelmi tervezés és felhasználó-centrikus dizájn

A március közepén, Milánóban tartott Ford workshopon mutatkozott be a Ford új generációs Fiestája, a Vignale.

A divat fővárosából pár órára a dizájn fővárosa lett, ugyanis nem más tartott nekünk előadást az autó belső tereinek megalkotásáról, mint Amko Leenarts, a Ford enteriőr dizájn csapatának igazgatója.

„Az emberek alig három perc leforgása alatt eldöntik, beleszerettek-e egy adott termékbe – és ez az autóválasztás esetében sincs másképp. Amint beülsz a kocsiba, azonnal kapcsolatot létesítesz mindennel: az illattal, a felületek érzetével vagy épp a hanggal, ahogy az ajtót bezárod. Ezek iszonyatosan erős érzelmi kötődések, melyek felhasználásának segítségével formatervezőként a legtökéletesebb vezetői élményt nyújthatjuk a vásárlóknak.”

- magyarázza Leenarts. A műhelybeszélgetés igazából nem is annyira az autókról szólt, inkább a tervezés emocionális faktorairól, egy autó szerethető, emberközeli dizájnjának létrehozásáról. Éppen ezért a sajtóképviselet sem csupán az autós magazinok újságíróira korlátozódott, hanem kifejezetten dizájnról, formatervezésről, életmódról író szerkesztőket is hívtak – csakúgy, mint jómagam.

Új enteriőrfilozófia a személyre szabhatóság jegyében

Az új Fiesta, amellett, hogy gyönyörű (minőségi bőr-részletek és anyaghasználat, ergonomikus vonalak) és kényelmes (elképesztően kényelmes; olyan érzés beleülni, mintha mindig is benne ültél volna), tud valami mást is. Ez pedig a felhasználócentrikus tervezés, melynek köszönhetően:

  • 1) Sokkal inkább szemvonalba került a központi kijelző
  • 2) A gombokat és irányítópaneleket a felére csökkentették, hogy ne zavarja a vezetőt
  • 3) A touchscreen sokkal több szórakozási lehetőséget kínál, mint az elődjei valaha
  • 4) A vízszintes (és nem függőleges!) terjeszkedésnek köszönhetően rengeteg személyes ingóságunkat tudjuk kézközelben elhelyezni vagy épp a telónkat keresgélés nélkül, pofonegyszerűen bedugni és azonnal szinkronizálni a kijelzővel

A kereskedelmi forgalomra tervezett, tömeggyártásra alkotott autók esetében a dizájnerek keze eléggé meg van kötve, mind külső, mind pedig belső tervezésnél. A változtatások legtöbbje ugyanis egy-egy anyag felcserélése, egy kijelző pár milliméterrel való eltolása vagy épp egy dinamikus vonal létrehozása.

A nagy, beleálmodós formatervezés a koncept-autóké, melyeket nem piacra gyártanak – a Fordnál ezért is kapja a lehető legnagyobb hangsúlyt az emberi faktor.

Csak egy példa erre: az autók elejének az alja évek óta kötelezően kifelé kell, hogy görbüljön biztonsági okokból: ugyanis, ha a vezető elütne egy gyalogost, a gyalogos így az autó fölé kerül, nem pedig alá. Tehát akármennyire is tetszik a Ford exteriőr tervezőjének például, hogy csinosan befelé kerekítse az autó orrát, ezt piaci biztonsági előírások alapján nem teheti meg – míg egy konceptautónál nyugodtan belefér.

Így a Fordnál minél szerethetőbb, kényelmesebb, prémium érzetű, de mégis megengedhető árú autókat szeretnének tervezni – a vásárlói igény a legfontosabb, nem pedig a nagy, tervezői fantáziák ámokfutása. Ezt pedig tökéletesen teszik: egyetlen ponton sem tudunk belekötni az új Fiestába – főleg azért, mert már négy millió forinttól elérhető lesz itthon (a prémium Vignale-nak pedig hat millió forint lesz Magyarországon a bevezető ára).

La Grande Hollandaise

A prezentációk után még beszélgettem a holland belsőtervező-óriással és megemlítettem neki, hogy az én 186-os magasságommal és egy méteres lábaimmal gyakran vagyok bajban, hogy túl kicsinek érzek egy autót. Erre Leenarts azt mondta, hogy Párizsban a kollégáival megalkották sorstársaimra a „La Grande Hollandaise” kategóriát. A Fordnál ugyanis a piaci igények elképesztően részletes felmérésével az emberek 95%-ának terveznek. Aztán marad az a bizonyos maradék 5%: a „nagy hollandiak”, akik túl magasak ahhoz, hogy tervezni lehessen nekik ilyen tömeggyártásban kocsit. Úgyhogy jó volt végre Olaszországban megtudni, hogy magyarként nagy hollandi vagyok a piac számára (mint mellesleg a kb. 190 centis formatervező Leenarts maga is).

Én, a nagy hollandi

De a lényeg, hogy tényleg beleköthetetlen az új Ford Fiesta Vignale: minőségi, prémium, karakteres, felhasználóra szabott, modern, baromi kényelmes, stílusos és vonzó kocsi, ami formatervezésben simán felveszi a versenyt a Fordnál prémiumabbnak tartott autókkal is.

(Képek és videó: Milan Design Tour, Ford Press Official, a szerző saját fotói)

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Könnyű kérdés, hogy mikor mutatták be ezeket az autótípusokat. Vagy mégsem?

További cikkeink a témában
Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!
Hirdetés