A formatervező központokban őrzik a legféltettebb titkokat, hiszen itt álmodják meg a jövő autóinak formáját. Inspiráló környezetben dolgoznak azok a dizájnerek, akiknek a munkájába bepillanthattunk a Mercedes-Benznél.
Már a kapun belépve tudtuk, hogy jó helyre érkeztünk. Az AMG Vision Gran Turismo tanulmányautó látványa egyszerűen letaglózó, sokkal szélesebb és laposabb annál, mint amire akár csak a képek alapján is számít az ember, és a matt ezüst fényezés is ütősebb a valóságban. De ekkorra már elvették a fényképezőgépeket, és még a mobilok, laptopok kameráit is szigorúan leragasztották. Olyan fogunk látni, amit egyébként hét lakat alatt őriznek.
Egy kis túlzással már ezért a csodás prototípusért is megérte volna egy átszállással a Stuttgarthoz közeli Sindelfingenbe utazni, pedig az igazán érdekes dolgok odabent várnak ránk. Például egy olyan méretes vetítőfal, ahol egyébként az új autók életnagyságú képeit nézegetik. Mellette rögtön a vezető formatervező, Gorden Wagener üdvözli a társaságot. Neki köszönheti a Mercedes azt, hogy a kissé nagypapás, konzervatív márkából mindenki által vágyott, sportosan elegáns luxusmárka lett.
Ezzel is kezdi a fejtegetést. Mi a luxus? Olyan dolog, amire nincs szükséged, de nagyon vágysz rá. A Mercedesnél pedig megpróbálják kitalálni, mitől érzed úgy, hogy mindent megadnál egy ilyen autóért. Legyen szexi és menő, ez a két kulcsszó. Vegyen le a lábadról, amikor megpillantod, és utána is tudjon olyat nyújtani, amiért azonnal őt akarod majd. Ezen dolgoznak ebben a lenyűgöző méretű dizájnközpontban a Mercedesnél.
A dizájner ceruzával gondolkodik, mondják, és valóban, a Mercedesnél sem vetik meg a hagyományos rajzolgatást. A skicceket aztán digitalizálják, és óriási érintőképernyőkön folytatják a munkát, amiből végül a végleges formaterv születik. És nem kell sokat mennünk az épületben, máris belebotlunk az első magyarba. Filczer Balázs éppen egy új E-osztály Coupé versenyváltozatát tervezgeti, nagy kipufogókkal, hatalmas hátsó szárnnyal, amit látva te is azonnal a gyártását követelnéd.
Balázs is a MOME révén került ide, a márkával együttműködő budapesti művészeti egyetemen ugyanis minden félévre jut egy megvalósítandó Mercedes-feladat. Gyakornokként jutott Sindelfingenbe, majd állást ajánlottak számára, és mivel nagyon tetszett neki a feladat és a környezet, itt maradt. Mi sem tettünk volna másként a helyében. Egy kicsit nézhettük, ahogyan dolgozik, és bár a program, a Photoshop ismerős volt, de olyan villámgyorsan használta, hogy nem győztünk pislogni.
Egy kicsit odébb már késznek tűnő autók állnak, pedig ezek nemcsak nincsenek készen, de nem is igazi autók, hanem agyagmodellek. Igen, a formatervezők még mindig a jó öreg agyagot használják, mert egyszerűen nincs jobb. A forma kivágását már géppel végzik, de a részletek finomítása továbbra is ügyes kézi munka. És hogyan lesz a gyurmából az igazira megtévesztésig hasonlító autómodell? Megmutatták.
A kész formára olyan fóliát húznak rá, ami gondosan a felületre simítva teljesen úgy néz ki, mintha fényezett volna. A kedvünkért egy E-osztály Coupé hátsó sárvédőjét vonták be, és a munka nem tartott tovább öt percnél. A fólia további előnye, hogy a matt ezüst hatású felület benedvesítve éppen úgy csillog, mint a metálfényezés. Ezzel a módszerrel mindenféle fényben megvizsgálhatják, hogy a felület tényleg úgy ragyog-e, ahogyan elképzelték.
De olyan autó is áll itt, ami tényleg késznek tűnik. Szélvédője, komplett utastere, nyitható ajtói is vannak. Csak éppen motorja és futóműve nincs, a fékek helyén is alibi a tárcsa. Ez már a végleges modell, amit megmutatnak a mindenható igazgatótanácsnak. Ha ők rábólintanak, akkor tényleg gyártásba kerülhet az autó, mint ahogyan az E-osztály Coupéval is történt.
De addig még az utastérrel is el kell készülni, ami egy másik részleg munkája. Újabb csarnok, és újra leesett az állunk. Hatalmas, világos tér, hívogató munkaasztalok, egy kis kreatív káosz és mintadarabok mindenhol. Fabetétek, bőrdarabok, színminták várják, hogy a jó ízlésű dizájnerek kitalálják, hogyan illenek a legjobban egymáshoz. Még az üléseket is gondosan formatervezik, és nem sejtettük volna, de ezekről is készül agyagmodell, ahogyan a műszerfalról is.
A legapróbb részleteket is nagy gondossággal tervezik meg. Az egyik büszkeségük az a szellőzőnyílás, ami a repülőgépek sugárhajtóművére emlékeztet, és az E-osztály Coupéban jelenik meg először. Egyszerre mérnöki és formatervezői műremek, amit kéjes élvezet tekergetni. Nem hiába, egy luxusautóban minden érzékedet el kell varázsolni: nem elég a látvány, fontos a felületek tapintása, a kapcsolók kattanása és az anyagok illata is.
A másik látványos részlet a feláras Burmeister hifi alumíniumból készült hangszórórácsa. Nem elég, hogy úgy tervezték meg a lyukakat, hogy a hanghullámok a megfelelő módon jussanak ki rajta, de a kidolgozása is igazi műremek. Egy helyi kis alumínium-megmunkáló céggel gyártották le a prototípust, aztán most már számítógép lyuggatja ki a mai Mercedesek utasterének egyik legszebb részletét. A fabetétekhez pedig olyan felületkezelést dolgoznak ki, ami nyers hatást eredményez, de később sem fakul ki tőle a fa.
Az utastér már nem csak a műszerfal formájáról, a fabetét minőségéről vagy a bőrkárpit tapintásáról szól, hanem a kijelzőkről is. Ezen a téren pedig az élen jár a Mercedes-Benz, elég csak az új E-osztály műszerfalára gondolni, ahol két 12,3 colos, nagyfelbontású képernyő adja a hagyományos számlapok és a navigáció képét. És még sok minden mást, aminek a grafikáját külön csapat tervezi meg. A Mercedesnél nem hisznek az iPhone és Android felületének divatos flat stílusában, itt minden menü 3D-s.
A digitális részleg pedig arra is képes, hogy egy még csak számítógépen létező modellt a valóságban is el tudj képzelni. Pontosabban a virtuális valóságban, ami itt olyan kiterjedt, hogy nem elég hozzá egy szemüvegbe tett okostelefon. A hátamra kellett venni egy komplett laptopot, de a látvány kárpótolt, mintha 2050-ben lépegetnék a jövő városában. Rögtön ki is tévedtem az útra, jött is egy önvezető autó, ami jelzett, hogy ideje lenne átkelni. Furcsán kettős érzés, kiábrándító, de egyben megnyugtató is volt a szemüveget levéve visszatérni a valóságba.
A dizájnközpont egyébként rendkívül inspiráló hely, tele érdekes építészeti megoldásokkal, nagy terekkel és csendes zugokkal, minden sarkon valamilyen kikapcsolódásra lehetőséget nyújtó eszközzel, csocsóval, bokszzsákkal. De egy dizájner agya csak akkor tud kikapcsolni igazán, ha szabadon szárnyalhat a fantáziája, amit a Mercedesnél is tudatosan keresnek. A napi rutin nem csak autók rajzolásából áll, időnként más területekre is kirándulnak, hogy aztán új ötletekkel fogjanak ismét munkához.
Például itt egy szobalámpa, amit a Mercedesnél terveztek, de bármelyik dizájnvásáron megállná a helyét. Az üvegbura szabályos kör alakú, izzó helyett a karimája világít, és aszimmetrikusan fogatták fel, ez adja az érdekességét. De kanapét és férfiruházatot is terveznek itt. Sőt, luxuslakást és repülőgépbelsőt is. Ha bejön a Mercedes stílusa, akkor lakhatsz ilyen szabású lakásban Londonban vagy Szingapúrban, lehet ilyen stílusban berendezett Airbus Eurocopter H145 helikoptered vagy Arrow 460 jachtod, de a privát A320-as vagy 737-es repülőgépedet is fantasztikus Mercedes luxus-apartmanná alakíthatod.
Egy olyan tradicionális autómárka, mint a Mercedes-Benz, a legapróbb dolgokra is nagy figyelmet fordít. Ilyen a márkalogó, a hagyományos háromágú csillag, ami időnként megújul, de ilyen a jellegzetes hűtőmaszk is alatta. De még az autók hátán használt betűtípust, a prospektusok dizájnját, a kereskedések belső terét és a kiállítások standját is egységesen tervezik meg, hogy ránézve azonnal megmondd, a Mercedesről van szó.
Ezen a helyen álmodják meg a márka jövőjét is. A világ több pontján, Sindelfingen mellett Kaliforniától Olaszországon át Kínáig a Mercedes több dizájnközpontjaiban dolgoznak azokon a tanulmányokon, amelyeknek egy része aztán valóra válik. És most beléphettünk ide, egy olyan terembe, ahol egymás mellett állnak a legizgalmasabb Mercedes-tanulmányautók. Előbb kicsinyítve...
...majd életnagyságban is. Az F 015 például az önvezető autózás jövőjébe repít el minket. A forgatható fotelekkel berendezett belső inkább lakásra hasonlít, mint autóra, és bár érdekes az élmény benne üldögélni, de nem bánom, hogy még nem a holnap autója ez.
Érdekesebb és autószerűbb a Concept IAA, ami 2015-ben a frankfurti autószalonra készült, és bár a kiállítás rövidítése is éppen IAA, de a tanulmányautó esetében az Intelligent Aerodynamic Automobile a jelentése. Öt méter hosszú, két méter széles, áramvonalas limuzinról van szó, ami akár a CLS utódja is lehetne, és amin mindent az aerodinamikának rendeltek alá.
Még a kerekek küllőin is mozgatható légterelők vannak, és menet közben a hátából is spoilerek nyúlnak ki, hogy elérje fantasztikus 0,19-es alaktényezőjét. De a leglenyűgözőbb az összes közül mégis a Mercedes-Maybach 6, az a közel hat méter hosszú luxuskupé, ami a nagy múltú márka jövőjét jelöli ki.
Ebben a teremben egy kicsit mi is autótervezők lehettünk. Egy tablón a legkisebb és a legnagyobb Mercedes, az A és S-osztály tengelytávja volt kijelölve, erre lehetett felépíteni egy speciális öntapadós szalaggal az álmaink autóját. Az egész napos túrától a fejünkben már kavargott a sok dizájnterv, de talán nem véletlen, hogy a legjobban tetsző Concept IAA formájára hasonlított a végül felvázolt autó körvonala. Az esetlen tervet pedig azonnal digitalizálták, és a Mercedes egy ügyes tervezője tíz perc alatt olyan formatervet kanyarított belőle, hogy még ennyi élmény után is leesett tőle az állunk.
A végére tartogatott meglepetés talán nem ütött olyan nagyot, mint a bejáratnál az AMG Vision Gran Turismo, de annál fontosabb a márka jövője szempontjából. A lepellel letakart autót mintázó szobor, az Aesthetics A ugyanis már azt mutatta, milyen lesz a Mercedes következő kompakt limuzinja. Az arányai ezúttal is tökéletesek, és hogy még sportosabb legyen, mintha az AMG GT új hűtőmaszkját tették volna rá.
Egy biztos, a Mercedesnél óriási munka előzi meg egy új autó megszületését, amibe felejthetetlen volt bepillantani. Balázst pedig még most is irigyeljük érte, hogy minden nap ott dolgozhat.