Egy évre leállítja a Jim Beam a termelést fő gyárában, Kentuckyban. De nyugalom, olvasd végig a cikket, mielőtt fejvesztve rohansz, hogy pótold a készleteket. Nem, nem lesz belőle hiánycikk. Egyelőre.

Volt idő, amikor a Jim Beam volt számomra a whiskey. Biztos pont volt: ismert név, elérhető ár, nem kellett rajta gondolkodni, kólával elment. Őszintén szólva akkor még nem is nagyon tudtam, mit iszom. Nem volt kifinomult ízlésem, nem érdekelt, miből készül, honnan jön, és azt sem tudtam, hogy van különbség whisky és whiskey között. Csak ittuk, mert ez volt kéznél.

Ma már egészen máshol tartok. A skót single maltokat szeretem, azon belül is az Islay-féle füstösebb darabokat (a Lagavulin 16 a kedvencem). Tisztán, szobahőmérsékleten – vagy néha egy jól összerakott whisky sour formájában. De ettől még a Jim Beam egy fontos emlék. Ezért is ütött szíven a hír:

Egy évre leáll a termelés Kentuckyban

A Jim Beam 2026-ban egy teljes évre leállítja a lepárlást a legismertebb, clermonti üzemében. Ez elsőre drámaian hangzik, de fontos pontosítani: nem a márka szűnik meg, és nem arról van szó, hogy nem lesz Jim Beam a boltokban. A lepárlás áll le ezen az egy helyszínen, miközben a cég más kentuckyi üzemeiben továbbra is zajlik a termelés. A döntés inkább a termelés lassítását jelenti, nem vészféket. De így is jelentős lépést jelent.

Miért most? Mi a gond?

Röviden: túl sok whiskey készült, és most kevesebb fogy. Az elmúlt években a bourbon hatalmasat ment, főleg az Egyesült Államokban. A gyártók előre dolgoztak, rengeteget főztek le, hordók tízmilliói érlelődnek Kentucky raktáraiban. Csakhogy közben változott a piac. Az amerikai alkoholfogyasztás csökken, a bourbon iránti kereslet már nem nő olyan tempóban, mint korábban, és az export is visszaesett. És ott vannak az olyan helyi tényezők is, mint a kentuckyi hordóadó, ami minden raktárban érlelődő hordó után fizetendő. Egy olyan iparágban, ahol évekre előre kell tervezni, ez most egyszerűen korrekció. Kevesebbet főznek, hogy a készletek és a kereslet újra egyensúlyba kerüljön.

Pedig ez az egyik legnagyobb név

A Jim Beam nem egy tegnap alapított márka. A története 1795-ig nyúlik vissza, amikor Jacob Beam elkezdett whiskyt készíteni Kentuckyban. A Beam család generációkon keresztül vitte tovább a lepárlást, túlélte a szesztilalmat is, majd újra felépítette a márkát.

A „Jim Beam” név a 20. században vált igazán ismertté, és mára gyakorlatilag a bourbon egyik szinonimája lett.

Japán kézben, amerikai lélekkel

Sokan ma is amerikai családi márkaként gondolnak rá, de valójában a Jim Beam japán tulajdonban van. A Suntory 2014-ben vásárolta meg a Beam vállalatot, a cég ma Suntory Global Spirits néven működik. Ez viszont nem jelenti azt, hogy a bourbon „eljapánosodott” volna: a gyártás, a receptek és a hagyományok maradtak Kentuckyban, csak a tulajdonosi háttér változott.

Ez is érdekelhet:

Öt alkoholos téli ital, ami nem a forralt bor vagy a tojáslikőr

Ha tél, akkor forralt bor vagy tojáslikőr, de mi lenne, ha idén nem ragadnánk le ennél?

(Fotó: Getty Images)

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Mondunk öt tuti tippet, hogy a sapkaszezonban is kifogástalan legyen a frizurád

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

A Xiaomival könnyebb az ünnepi készülődés

A Player kérdése: Te szoktál magadnak ajándékot venni karácsonykor?
34% Igen, persze, szerintem teljesen normális.
66% Nekem ez fura, nem, nem szoktam.
Öt pikáns ajándékötlet a barátnődnek, ha idén kicsit felforrósítanád a karácsonyt
Hirdetés