Láttad azt a Top Gear-epizódot, amelyben Jeremy Clarksonék elzarándokoltak az Erdélyben lévő Transzfogarasi úthoz, hogy ott megpörgessenek néhány sportautót? Nos, utánuk csináltuk, és egy olyan videóval tértünk vissza, hogy a szád is tátva marad.

Kemények vagyunk, mint a vídia, és ugye az olvasókért mindent, de azért még nekünk is problémás lett volna összetarhálni egy Porsche Macan GTS-t, hogy csak úgy haveri alapon engedjék már vele megmászni a Fogarasi Havasokat. Még szerencse, hogy a Porsche Travel Club éppen oda tervezett túrát és voltak oly jók küldeni egy meghívót, amire annak rendje és módja szerint rá is ugrottunk.

Mi az a Porsche Travel Club?

Ezt ezen a ponton érdemes tisztázni. Nem csak azért, mert a meghívóért hivatalból hálásak vagyunk, hanem azért is, mert ha szeretnél jó autókkal epikus helyeken csapatni, akkor erről tényleg tudnod kell. Ha leegyszerűsítjük a dolgokat, azt kell mondanunk, hogy a Porsche Travel Club olyan, mint egy utazási iroda, mely az erre nyitott közönséget némi pénzmagért cserébe elutaztatja különböző fasza helyekre, ahol a résztvevők legendás autókban ülve elképesztő tájakon furikázhatnak, még annál is elképesztőbb nyomvonalú utakon. Mivel itt a kulcsszó a vezetési élmény, ezért nyugodtan engedd el a fantáziádat és képzeld magad egy 911 kormánya mögé, ami a toszkán lankákon repeszt Róma irányába. Na, valami ilyesmi. Bővebb infókért fáradj el szépen a PTC hivatalos oldalára, aztán már kezdheted is a spórolást.

A két napos esemény első napján egy Macan GTS-sel krúzoltuk be a legendás Transzfogarasi utat, a második napon pedig egy Cayenne GTS kormánya mögött indultunk neki a Transzalpina hajtűkanyarjainak. Ez a két országút motoros, autós körökben a mennyország szinonimája, és ezt nem csak azért írom le, mert jól hangzik, hanem mert történetesen még igaz is. A kettő közül a Transzfogarasi-hágón keresztülvezető 7C jelzésű országút volt az, ami simán leszakította az államat. Persze, egy ilyen túra kapcsán nem ér panaszkodni, de azért megjegyzem, hogy az első nap kínálta élmények után a Transzalpina már csak mérsékelt lelkesedést tudott kiváltani, de szájhúzogatás helyett inkább azt kívánom, hogy ennél soha ne legyen nagyobb bajom az életben.

A bázis egy nagyszebeni hotel volt, melynek parkolója a túra idejére átalakult Porsche-lerakattá. Érkezés után épp ezért csak másodlagos igény volt a recepció megtámadása, a buszról leszálló újságírók azonnal a parkolóba özönlöttek. Nem vagyok egy Porsche-expert – tudom, menjek a francba -, és emiatt őszintén szólva nekem komoly feladat volt a Cayenne és a Macan megkülönböztetése. Az utóbbi bevallottan a német luxuscég világsikerű városi terepjárójának kistestvére, és emiatt konkrétan úgy hasonlítanak egymásra, mint két tojás. A vezetési élmény ezzel szemben teljesen más mindkettőnél, de ennyire azért ne szaladjunk előre.

A számok tekintetében egyébként engem a kisebb és gyengébb Macan csigázott fel, mert egyébként sem vagyok az a SUV-rajongó. A batár városi terepjárókat - városi (!) terepjáró, ééérted?! - inkább meghagyom azoknak a vállalkozóknak, akiknek muszáj, hogy vezetés közben is az erőt kommunikálják magukról, mer’hogy "mi a probléma kistáska?".

A Macan GTS-ben működő 2997 köbcentis motor, a 360 lóerő, ami az 1650-es és 4000-es fordulat között leadott 500 Nm-ben mutatja meg a foga fehérjét, pont izgatóbb volt az alacsonyabban lévő súlyponttal és sportosabb futóművel együtt, mint a Cayenne GTS 3604 köbcentis, 440 lóerős motorja, ami kicsit nyomatékosabb, cserébe az autó nagyobb és nehezebb.

Most nem jövök olyan evidenciákkal, mint hogy mindkét autó valami eszméletlen minőségérzettel kényezteti a sofőrjét, mert hát egy Porschénál mégis milyen érzés lenne beülni a kormány mögé? Mindenhol kézzel varrott bőr, sebészi illesztések, prémium anyaghasználat; komolyan, még az utolsó szerencsétlen gomb is úgy nyomódik, annyira tart ellen és annyira kattan, amennyire kell. Lépjünk is tovább!

Ahogy írtam, papíron nálam a Macan GTS volt a nyerő, és végül a papírforma győzedelmeskedett. A kistestvér egy leheletnyivel sportosabb, virgoncabb, a futóműve kommunikatívabb. Hozzá képest a Cayenne-t vezetni olyan volt, mintha a seggembe toltak volna egy udvarias adag érzéstelenítőt. Ahol a Macan fogja az aszfaltot, ott a Cayenne imbolyog, ami persze rohadtul nem igaz, de a kistesóból átszállva garantáltan úgy fogod érezni.

Imbolyogni pedig egy négykerekű járműnek ezeken az utakon rengeteg lehetősége akad, és ez az a pont, ahol elkezdhetnék csipkézett hegyormok mögül előbukkanó tengerszemekről, hegyi patakokról, vízmosásokról, zöldellő fennsíkokról, vízesésekről hadoválni, de akkor a cikk hamar átmenne élménybeszámolóból egy utazási iroda prospektusába, azzal pedig nem tudna megbirkózni a lelkiismeretem, ezért inkább beszéljen helyettem ez a halálosan komoly videó.

A Transzfogarasi utat Nicolae Ceausescu építtette a katonasággal a hetvenes években, mert akkoriban éppen attól volt beszarva, hogy a szovjetek észak felől rárúgják az ajtót Romániára. A hivatalos propaganda szerint „csak” nyolcvanan haltak meg az építés során, de a történészek szerint ezt a számot az állami kommunikáció nagyon alátaksálta. Ha egyszer neked is megadatik, hogy végigautózhatod a 7C jelzésű utat, látni fogod, hogy a robbantások miatt kisebb sziklákkal teleszórt hágón felépíteni ezt az aszfaltcsíkot bizony tényleg nem lehetett egy nyugdíjas meló. Itt jobban teszed, ha inkább alábecsülöd a féktávokat és okosan adagolod a gázt a kanyarokban, mert az út legmagasabb pontja 2034 métert ver rá a tengerszintre, az aszfalt mellett pedig még az alacsonyabban fekvő részeken is emberes szakadékok várják a vagánykodó balfaszokat.

A Transzalpina ehhez képest már kevésbé vadregényes. Itt egy benézett kanyar után nem zuhanórepülésben töröd magad szilánkokká, hanem a kevésbé meredek - de azért még így is félelmetes - hegyoldalon lebukfencezve válsz eggyé a körülötted galacsinná formálódó autó kasztnijával. Azért a veszélyes kanyarokhoz a kipróbált Porschéknak is volt néhány szava. Az erővel sem a Macan, sem a Cayenne nem maradt adós.

Mindkettő motorja csodálatosan nyomatékos. Sportfokozatban az automata váltónak elég egy kicsit hangsúlyosabb gázadás, és a gép egy éles kanyarból kifelé is képes lórugással megtámadni a harminc fokos emelkedőt. A Cayenne-ben könnyen érezheted magad nagyragadozónak, ehhez az érzéshez pedig a Macan még hozzáad egy jó adagnyi vagányságot, miközben az élmény egy pillanatra sem válik közönségessé.

A Macannal még egy magamfajta mérsékelten tehetséges sofőrnek is megy a hajszálpontos vezetés. Bár a kézi váltó híve vagyok (aki ült már Mazda MX-5-ben, annak egy ahhoz hasonló sebességváltó maga a paradicsom) a Porsche automata váltója úgy teszi a dolgát, hogy már azelőtt kénytelen vagyok beszüntetni a rinyálást, hogy egyáltalán elkezdeném. A gáz lenyomása és az ülésbe süppedés közötti idő olyan rövid, hogy még azt sem tudod kimondani, „aztakurva!”, és már meg is indult a vér az arcodból a tarkód felé. Ez persze a közelében sincs a Porsche sportautói által kínált élményeknek, de meggyőződésem, hogy a Macan agilis, mégis maximálisan kontrollálható teljesítménye sokkal jobban illik a Transzfogaras lenyűgöző és életveszélyes nyomvonalához, mint a 911 szertelensége.

A Cayenne GTS megint más tészta. A szervezők okosan párosították a vasat a tájhoz; a Transzalpinának tényleg jobban állt a nem annyira vadóc nagytestvér, ami feláldozott némi murit egy kicsivel több eleganciáért cserébe. Ha egy Cayenne-ben ülsz, a többi közlekedő valószínűleg be tudja lőni, hol állsz a táplálékláncban, és ez az autó simán aláfekszik ennek a sztereotípiának. Nincs annyi humorérzéke, mint a Macannak, nagyobb testű, erősebb, de kevésbé játékos, mintha a tervezők azt akarták volna üzenni, hogy ebben az autóban nem játékosok, hanem győztesek ülnek.

Ha már a győztesekről esett szó, a Transzfogarasi úton nyomni a pedált már önmagában győzelem. A jó hír, hogy ehhez nem is kell keresztülutazni a fél világon, hiszen a közutak koronázatlan királya itt ásítozik a szomszédban. Persze egy ilyen földrajzi adottságokkal rendelkező infrastruktúrát nem egyszerű karbantartani és üzemeltetni, és ez bizony a románoknak is feladja a leckét. A Transzfogarasi út csak olvadástól az első hóig (jellemzően júniustól októberig), és csak a nappali órákban tart nyitva. Ezt tartsd észben, mielőtt nekiiramodnál, és az sem árt, ha a járműved jól bírja a hajtűkanyarokkal csipkézett emelkedőket.

Az általam meglovagolt Porschéknak szerencsére ezekkel nem volt különösebb problémája.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Több mint 500 lóerős családi szabadidő-autó a Kia EV9 GT

További cikkeink a témában
Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!
Hirdetés