Odavan a nép a Škoda Kodiaqért, nem győznek eleget gyártani az Audi Q7–VW Touareg méretű terepjáróból. Le merjük fogadni, hogy az eggyel kisebb Škoda Karoq eladási számait is elégedett bólogatással fogják elemezni a havi mítingeken.
Valami olyasmi történt a Volkswagen-csoporton belül, amire a legmélyebbre beágyazott gyári megmondóemberek sem találják a magyarázatot. A Škoda–Seat–Audi–VW márkatérképen egyértelműen a Škoda helyét sikerült belőni lézerpontossággal. A jutányos áron megszerezhető szükségautók és céges kombik helyét ma divaterepjárók és vonzó családi autók töltik be a Škodánál.
Egyéniségével, arculatával könnyű azonosulni, tízből nyolcszor már nem azért esik a választás valamelyik cseh modellre, mert ennek a legjobb az ára, hanem mert a delikvens eleve Škodát akar.
Eközben mi történik a VW-csoport többi márkájánál? A Seat marketingeseinél megint a sporttémát dobta ki a gép, ehhez új logót, márkát és arculatot is kitaláltak, de a mérnököknek már nem volt idő szólni, hogy kocsi is kéne a koncepcióhoz, ezért az Ateca terepjáróból készítettek valami értelmezhetetlen izét. A VW-nél jóval kisebb a baj, de az öregedő Golf leváltását az ID koncepciókkal nagyon nehezen merik meglépni, nehogy beleessenek egy olyan csapdába, amiből a Toyota sem bírt kikecmeregni az Auris–Corolla szétválasztásával. Az Audi láthatóan saját, tökéletesre törekvő dizájnjának csapdájába esett, azt rebesgetik, hogy az A4-esen azért szükséges idő előtt ráncfelvarrást végezni, mert nem elég markáns az elődhöz képest a forma, ez pedig szemmel látható az eladási számokon.
És itt a Karoq, ami egy csapásra gyűri maga alá a teljes SUV-mezőnyt
Ez a városi terepjárózás kérdéskör számomra még mindig megfoghatatlan, de elfogadom, hogy az egyterűknél vagányabb fazonnak van létjogosultsága. És a Karoqnak sikerült a legtöbb okosságot beletölteni a 436 centis hosszba. Škodás finomságok sora teszi jobbá az életünket: kivehető a csomagtér-világítás, ami zseblámpaként is funkcionál, az oldalzsebekbe elfér a másfél literes palack, a tanksapka mögött ott a jégkaparó, ahogy kell. De itt még nincs vége: 479 literes csomagterét az ülések tologatásával bővítheted, sőt, a középső ki is vehető, ugyanezzel a mozdulattal közelebb tolható egymáshoz a két szélső. Ülésfűtés? Hát persze hogy van, igen, hátul is. A kormányfűtés szintúgy a választható tételek között sorakozik.
Csúcsra járatja a jó értelemben vett minimalizmust a beltér, azt érzed, hogy a tökéletesen modern belsőt neked találták ki. A középkonzolt uralja a hatalmas érintőképernyő, és persze, hogy az Android és Apple okostelefonokat gond nélkül tükrözi. Ott van még a 360 fokos tolatókamera, a félig-meddig önvezető sebességtartó, és sorolhatnánk még naphosszig az összes olyan funkciót, ami jobbá, könnyebbé teszi az utazást.
Ezekben a kényelmes bézs fotelekben naphosszat ücsörögnénk csak úgy, aztán magunkkal vinnénk, hogy beállítsuk a nappali sarkába. A kényes világos kárpit méregfogát azzal sikerült kihúzni, hogy a könnyen koszolódó zugokba fekete textil került, amin nem látszik a kosz, vagy legalábbis könnyebben kijön a paca.
A Karoq annyira szép és finom jószág, hogy csak egy igazán csapnivaló motor-futómű-váltó kombinációval lehetne elbaltázni.
Ezt a szívességet nem tették meg a konkurenseknek. Az 1.5 TSI-t vezettük, és csupa jóféle érzés hatolt belénk a kilométereket gyűjtögetve. És ehhez jött a hétfokozatú DSG, ami a megszokott kényelembe pakolja a fokozatokat egymás után.
Egyet ne keressünk a Karoqban, a sportos ént, mert az nincs neki. A futóműve kényelmes, a kormányzás precíz, de nem ezzel az autóval akarod meghódítani a pilisi szerpentineket. Inkább vágysz majd vele örök piknikezésre a Balaton-felvidékre. Valamirevaló modern autó nem kerülhet 2018-ban piacra úgy, hogy ne lenne benne üzemmódváltó, ebben a kocsiban viszont semmit sem éreztünk abból, hogy éppen normál, sport vagy spórolós üzemben próbáltuk tolni. Apropó spórolás, a hétliteres fogyasztás részünkről elfogadható érték, végtére is 150 lóerős motorról van szó, ami könnyen megfutja a 200-at, ha arra lenne szükség. És van még egy extra tudása: hengerlekapcsolással, szinte a motor maradék leheletével is képes járni, ami bámulatos teljesítmény egy ekkora motor/autó kombótól. A konzervatív dízelpártiak kedvéért a 2,0 és 1,6 literes dízelmotorok is megtalálhatók a kínálatban, 115, 150 és 190 lóerővel.
Ha ekkora jósághalom áll a Karoq oldalán, akkor biztosan orbitálisan drága? Hát nem, az 1,5 TSI automata váltóval csinosan felszerelve 7,7 millió, de a skála 6,1 és 9 millió között bármilyen kombinációval kitölthető.