Hatékony, csendes, keveset fogyaszt, még kevesebbet szennyez. Beleültünk a jövőbe.

Még megboldogult húszas éveim közepén, mintegy tizenöt éve vezettem egy évig egy benzines Yarist, és bár finoman szólva sem macsó járgány és tojásformája miatt sokkal inkább a csajos modellek közé tartozott, mint bármelyik elődje vagy utódja, roppant mód megkedveltem. A közös múltnak köszönhetően úgy ültem be a 2017-es, 1,5 literes hibridbe, hogy egy régi ismerőssel találkozom, de ez a nosztalgikus érzés abban a másodpercben tovatűnt, amint bepattantam a volán mögé. Az első, fájdalmas észrevétel az volt, hogy időközben kíméletlenül eltelt másfél évtized, és ez a tizenöt évnyi fejlődés ott sorakozott körülöttem: automata váltó, tolatókamera, start stop rendszer, 4,2 colos kijelző, multimédiás rendszer, amiről telefonhívást indíthatok, és ami lejátssza az okostelefonomon tárolt zenéket (hol voltak még 2001-ben okosmobilok?).

1,5 literes Dual VVT-IE motorral. A 111 lóerős teljesítmény és a 4000/perc fordulatszámon leadott 136 Nm forgatónyomaték, amiből 118 Nm már 2000-es fordulatnál rendelkezésre áll

A jövő a takarékosoké

Külalakját tekintve erős ráncfelvarráson esett át a 2017-es Yaris, klasszikus, kisdisznós, sportautós orrot kapott nagy hűtőráccsal, és a felnik is egy dinamikus, robbanékony teljesítményre utalnak, de a valóság egészen más. Az autót sokkal jobban jellemzik azok a jelzők és kifejezések, amiket maga a gyártó is használ a jármű kapcsán: „ergonomikus”, „csendes és könnyed”, „takarékos”, „gazdaságos” és így tovább. Mondhatjuk, hogy ezek a hívószavak totálisan érvényesek 2017-ben, egy környezettudatos világpolgár a 21. század második negyedébe belépve nem benzint akar égetni, meg 46-os méretűre növelni a karbonlábnyomát, hanem ellenkezőleg: kis fogyasztás, alacsony szennyezőanyag kibocsátás, csendesség. Ezeknek a hibrid Yaris tökéletes meg is felel, megtanít a hatékony autóvezetésre, ha tetszik, ha nem, úgy is mondhatnánk: ilyenek lesznek a jövő autói. És hogy mennyi is ez az alacsony fogyasztás? A gyártó szerint városban 4,8 liter 100 kilométeren, mi autópálya+város kombón átlagban 5,1 literes fogyasztást detektáltunk, ami szerintünk megsüvegelendő mennyiség.

A Toyota Safety Sense csomag Ütközés Előtti Biztonsági Rendszere lézer és kamera segítségével deríti fel az autó előtti útszakaszon közlekedő járműveket. Ha a rendszer ütközésveszélyt észlel, hang- és fényjelzéssel figyelmezteti a vezetőt

Nem présel az ülésbe

A tartalmas, majdnem kétezer kilométeres tesztvezetés során megint megállapíthattam, hogy csúcsszuper CVT ide vagy oda, az automata váltó nem a barátom, de hát ha az ember mikromenedzser és kontrollmániás, akkor nem feltétlenül rajong érte, hogy az autó nem abban a tempóban – pont akkor és pont úgy - csinálja azt, amit szeretne, nem bőg fel a motor, nem ugrik fel a fordulatszám, fokozatos, lassú gyorsulás van, ami mondjuk egy előzés közben, amikor oda kellene csapni a lovak közé, nem a legtetszetősebb. Na de megvannak az előnyei is, a tétlen bal lábával az ember akár egy Rubik-kockát is kirakhat, ha elég ügyes. Ennek ellenére a 111 lóerős teljesítmény és a 136 newtonméter csúcsnyomaték már elég arra, hogy utazóautónak nevezhessük kék barátunkat, és boldogan hasítsunk vele az autópályán egészen mondjuk a ravennai dokkokig.

A két erőforrás együttes teljesítménye 100 lóerő, ami mind a városban, mint a közutakon lendületes, mégis takarékos autózást kínál

Flying pod

Összességében elképesztő kényelmes élmény a Yarist vezetni, a kényelmi szolgáltatások alapján kategóriájában nyilvánvalóan az eminensek közé tartozik. Intelligens kulcsrendszer, kétzónás automata digitális légkondicionáló, bluetooth, a multifunkciós kormánykerék, az első ablakok és a külső tükrök elektromos mozgatása és a “hazakísérő fény” funkció, azt pedig megint megállapíthattam, hogy a tolatókamera a legnagyobb találmány a szeletelt kenyér óta, és ez csak néhány a tucatnyi, természetesen jelentős felárért rendelhető extra közül.

A kijelző szép nagy, igaz, a grafikán még lenne mit reszelni, de a menürendszer áttekinthető, egyszerű. Az akkumulátorok a hátsó ülések alatt vannak, így a csomagtartó mérete nem csökkent, amiért külön hálásak vagyunk, ha meg kisbútort akarunk szállítani, akkor a hátsó ülések előredönthetők. A holisztikus élmény nagyon pozitív, főként autópályán, kátyúsabb utakon kicsit romlik az élmény, a kemény futómű miatt kicsit pattog az autó, egyébként az embernek az az érzése támad, hogy egy lépésnyire vagyunk az úttest felett suhanó repülő autóktól.

4 méternél rövidebb karosszériájával, tágas, 286 literes csomagterével és mindössze 4,7 méter sugarú fordulókörével a Yaris nagyon jól feltalálja magát városi közegben

A lelke mélyén

Ami egy autó külalakját illeti, természetesen ízlések és pofonok, de szerintünk ez a kialakítás főleg azoknak fog tetszeni, akiknek a polcán ott sorakozik a Fast&Furious mind a nyolc része, méghozzá a bővített verziók, díszdobozos kiadásban. Nemrég kipróbáltuk a Toyota-CH-R-t, annak a karosszériájával rettentően meg voltunk elégedve, ez pár fokozattal kevésbé lenyűgöző. A tesztre ezt a ragyogó kék, 15 colos felnikkel felszerelt, ultra sportos kinézetű versenyzőt kaptuk, de az egész járgány lelkületéhez nem a száguldós, gumifüstölős imázs illik, hanem egy szerényebb külső. Ez a kocsi ugyanis nem az éjszaka császárainak villantós verdája, hanem az modern urbánus polgárság megbízható közlekedő eszköze, egy alacsony fogyasztású hibrid, amelyet használva kevesebb terhet rakunk az ökoszisztémára. És ez egy olyan szempont, amely egyre többek számára lesz egyre fontosabb tulajdonság.

(A szerző fotóival, Toyota)

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Négy gamer eszköz, amivel igazán teljes lehet a játékélmény

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Mutatunk egy őszi fesztivált, ami az újbort és a libás ételeket ünnepli

További cikkeink a témában
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Hirdetés