A közlekedés veszélyes üzem, tudjuk jól, a közúti közlekedés különösen az. Mióta autó van, próbálják csökkenteni a kockázatot. A XIX. század Angliájában például vörös zászlós (sötétben vörös lámpás) embernek kellett a gőzautók előtt haladni és figyelmeztetni a többieket a potenciális bajforrásra, ami akkoriban talán jó rendszer volt, de a Hungária körúton nyilvánvalóan nem válna be, a zászló és a lámpa politikai illetve prostitúciós vonatkozásáról nem is szólva.

Ma már mérnökök felelnek a biztonságos közlekedés megtervezéséért és kialakításáért, de előfordul, hogy akkor sem értékeljük munkájukat, amikor a létező legbiztonságosabb módszert találják ki.

Rácz kolléga bő fél évtizede cikkezik a fénysorompóval védett budaörsi vasúti átkelőről, amelynek különlegessége, hogy kizárólag az úttesten keresztben húzódik sínpár, amely az úttól néhány centire már véget is ér, vonatot tehát legfeljebb darus kocsival lehetne ráhelyezni, aztán vagy nézni, ahogy megáll az 1-es út forgalma, vagy lelökni róla a gazba. Az autósújság-író kötekedő fajta, Rácz kolléga egyre csak méltatlankodik, miért kell a fénysorompó, amelyet közpénzből tartanak karban, miért kell lassítani feleslegesen, ahelyett hogy örülne, hogy végre van egy olyan vasúti átkelő, amelyen annyira vonatbaleset-kockázattól mentesen lehet áthaladni, mint az útmintás gyerekszobai szőnyegen, és ahol sosincs piros, nem kell várakozni, amiért mondjuk a budapesti Szegedi útnál ácsorgók sokat adnának.

Vasút nélküli vasúti átkelő – ilyen is csak Magyarországon lehet, Abszurdisztán, mondja ilyenkor az ember, mert hülyeségben és ráktoplistában persze mindig mi vezetünk, a Nyugatnak csak az életszínvonalat és várható életkort jelző statisztikák első helyei maradnak.

Hát nem! Bár hajlamosak vagyunk néha azt hinni, hogy mi mindig kiemelkedünk mindenben, legyen szó célszerűségről (M6-os autópálya-alagutak), gyorsaságról (4-es metró) vagy jótékonyságról (Izaura kiszabadítása), azért néha nem nekünk jár a leg… címe.

Mióta Angliában nem járnak gőzautók, a zászlóval/lámpával rohangálás helyett végre van idejük más közlekedésbiztonsági módszereket kitalálni és megvalósítani, így bár a legbiztonságosabb vasúti átjáró biztosan a miénk, nagyon össze kell kapni magunkat, ha a legbiztonságosabb gyalogosátkelővel is mi szeretnénk büszkélkedni.

Egyelőre ez egy brit egyetemnél található, egy zsákutca legvégén, gondosan felfestve és kitáblázva, ahogy arról a The Sun is beszámolt és képet is közölt a minap. A Nyugat-Angliai Egyetem szóvivője szerint bár tényleg furcsának tűnhet a zebra, azért jobb a biztonság.

Egyelőre nem sikerült kiderítenünk, tényleg ott képzik-e a világhírű brit tudósokat, de forrásaink sokat sejtetően hümmögtek, amikor a budaörsi vasúti átkelő és a britek kapcsolatáról érdeklődtünk.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Tréner? Panzió? Kozmetika? Így lehet a kutyád még boldogabb, miközben a te életed is könnyebbé válhat

Győzelemmel felérő eredmény Ricciardótól a miami sprintfutamon, amit Verstappen nyert meg

A kanyar, ahol kiderül, ki a jó vezető, és ki a boyracer

További cikkeink a témában