Van-e titka a sikeres Kickstarter-kampánynak? Nincs titok, van viszont működő recept, csak végig kell vinni lépésről lépésre.
Mindenki szeretné sikerre vinni a projektjét, van, akinek ehhez kockázati tőke kell, van, akinek egy üzleti angyal. Egy–két esetben azonban a sikerhez elég lenne egy jól tervezett Kickstarter-kampány, amelyben a közösség dobja össze a pénzt, az ötletgazda pedig csak összelapátolja a boldog felhasználók által felkínált milliókat. Talán túlzásnak tűnhet milliókról beszélni, de a közösségi finanszírozás kiszámíthatatlansága miatt simán benne van egy kampányban a 100 ezer dollár, vagy akár a sokszorosa is.
A Kickstarter szabályai
A Kickstarter egy amerikai oldal, amely alapból amerikaiaknak szeret szolgáltatásokat adni. Ezt mostanában kiegészítették azzal, hogy a ködös Albion projektgazdái is indíthatnak az oldalon kampányokat. Kezdjük a nehezebb, de jövedelmezőbbnek gondolt megoldással, az amerikai projektindítással: ehhez kell egy amerikai jó barát (legalább 18 éves, állandó USA-állampolgár, akinek van amerikai lakcíme, amerikai bankszámlaszáma, amerikai igazolványa, Social Security száma, valamilyen amerikai hitelkártyája), akiben megbízol. Ha ez és az Amazon payment account is megvan, akkor kapunk egy rakás szabályt, hogy mit nem csinálhatunk, mit nem kampányolhatunk, majd beléphetünk a kampányszerkesztőbe, és megalkothatjuk életünk nagy projektjét.
Az angol projektindítás az amerikaihoz képest egyszerűbb, az Amazon payment kissé nehézkes megszerzésé ugyanis nem feltétel. A hátrány azonban a szakértők szerint, hogy az amerikai projektek támogatottsága az angolokhoz képest nagyobb. A fontban megadott összegek tényleg kisebbeknek látszanak, s az aktivitás a támogatók részéről sem akkora, mint a tengerentúlon.
Nem mindegy, mivel megyünk a Kickstarterre
Ha valaki tanulmányozta kicsit az oldalt, könnyedén felfedezhette, hogy vannak témák, amelyeket jobban felkap a közösség és a média, és vannak olyanok, amelyekre nem annyira figyelnek oda. Elég sok témában gyűjthetsz pénzt, és a projekted értékét leginkább te határozod meg. Érdemes ezért tanulmányozni azokat a kampányokat, amelyek valamilyen tekintetben hasonlítanak a tiédhez, elemezni, vajon az egyik miért kaphatott rengeteg támogatást, míg a hozzá hasonló miért nem. Az okok a projekt felépítésében és a támogatásában rejtőznek. Elsőre elárulom, nincs titkos recept. Egyszerűen jó projekt kell hozzá és profi kommunikáció.
A Kickstarter egy csomó mindent egyébként nem engedélyez, illetve nem támogat. Alapvetően tiltja a megélhetési projektek elindítását, és egyáltalán nem futtathatunk rajta szociális vagy karitatív célú projekteket. Ez nem az a hely, ahol a kreativitáson kívül bármi más is számít. Arra vannak más oldalak.
Az amerikaiak egy csomó olyan dolgot szeretnek, amik számunkra szokatlanok, ezért nem kell meglepődnünk a képregények és társasjátékok elképesztő sikerein. A kulturális különbségeket egyébként nem árt figyelembe venni, mert akár a projekt sikere is múlhat egy apróságon.
Ami biztos, a technológiailag izgalmas kütyüket szereti mindenki, ha ilyesmivel kísérletezünk, nagyot nem tévedhetünk. A kütyük mellett minden olyan menő lehet, amire szüksége lehet egy internetezőnek. Persze ez nem zárja ki ennek az ellenkezőjét sem, hogy valami olyanra kapunk sok pénzt, amire senkinek sem lenne szüksége, de nagyon menő.
Nem pályázhatsz fürdő- és szépségipari termékekkel, kozmetikumokkal, elektronikus felderítő eszközökkel, szemüvegekkel, fegyverekkel, fegyver-kiegészítőkkel, -másolatokkal, késekkel, egészségügyi, gyógyászati, biztonsági úgynevezett infomercial típusú termékekkel. http://mediapedia.hu/infomercial
Mibe is kerül ez nekünk?
Az összegyűlt pénz után öt százalékot kér el a Kickstarter, az Amazonnak szintén van díja, de mindent meg lehet úszni tíz százalék alatt. Ez elég jó, tekintve, hogy gyakorlatilag mások pénzéből kell kifizetned. Persze a kommunikáció és a bemutatkozó videó elkészítésének is vannak költségei, a legnagyobb tétel viszont az, amíg eljutsz az ötlettől a prototípus kifejlesztésig. Ezek alapján kell kiszámolnod, mennyi pénzt kérsz. A megálmodott termékünk árába be kell számolni a korábban már elvégzett munkát is.
Inkább légy pesszimista, mert semmi sem kerül annyiba, ahogy azt tervezted, senki sem dolgozik annyiért, ahogy azt elképzelted, senki sem tartja a határidőt, amit kitűztél. Ne felejtsd ki a szállítási és csomagolási költségeket, az irodát és a megnövekedett igények miatti alkalmazottak bérét. Ezek nélkül ne tervezz, mert többe kerül majd a leves, mint a hús. Ráadásul a siker pillanatok alatt válik így teljesítendő kötelezettséggé.
A recept
A Kickstarter egy lehetőség, amely az ötleted megvalósulását segíti – ha pontosan tudod, mit akarsz.
1. Tervezd meg a kampányodat!
Gondold végig a lépéséket. Tervezz, elemezz, ellenőrizd az elképzelést. Először fejben, aztán papíron/számítógépen, és csak ezután kezdj bele. Tudnod kell a válaszokat a sikerre és a bukásra is.
2. Készítsd fel magad a kampányra!
A Kickstarteren elindított kampány felforgathatja az eddigi életed. A rááldozott idő és pénz csak akkor térül meg, ha azt igazi befektetésnek kezeled. Nem elég egy gyűjtést elindítani, azt folyamatosan gondozni kell, újabb és újabb hírekkel hizlalni az felhasználók és a média érdeklődését, képekkel, videókkal és minden olyan eszközzel erősíteni a projektet, amitől szebb, okosabb és híresebb lesz. Ehhez nagyon oda kell tenned magad.
3. Készítsd fel a projektet!
A projektnek ütősnek kell lennie, nagyon. Gondolj bele, hogy több ezer vetélytárs közül kell kitűnnöd. Nem lesz egyszerű. A projektnek, terméknek legjobb formáját kell hoznia, mert a legkisebb bizonytalankodással is támogatókat vesztesz.
4. Készülj a médiára!
A média, ha felkapja a projekted, sikeres leszel. Erre mindenképpen rá kell gyúrni, hiszen a médiát magadnak is táplálnod kell hírekkel. Ha beindult a projekt, más késő azon gondolkodni, miként fogod eljuttatni a híreket a legfontosabb blogokhoz. Ezt tudnod kell előre: készíts listát, írj nekik bemutatkozót, és reménykedj, hogy észrevesznek.
5. Légy amerikai, vagy látszódj annak!
Az amerikai felhasználók többsége szívesen áldoz kisebb összeget a projektedre, ha nem akarsz nagyon más lenni, mint ők. Keress valakit, aki anyanyelvi szinten beszél angolul, ne akarj hibás angolsággal, bemagolt szöveget videóra venni. Nem érdemes. Ne akarj egy innovatív nemzet távoli képviselőjeként megjelenni, mert előbb fognak ufónak nézni. A projekted legyen amerikai, igazi kulturális gyökerekkel, helyismerettel rendelkező ötletgazdával.
6. Légy rocksztár!
Fogalmazz úgy, mint egy profi. A kommunikációd, a videód és a projekted is legyen professzionális és stílusos. Áldozz arra, hogy a videó készítői értsék, mivel foglakozol, mit szeretnél megmutatni, és legfőképpen kinek. A rocksztárok reflektorfényben profik igazán, mutasd meg, hogy képes vagy a cél megvalósítására, légy hiteles a bemutatkozó anyagban.
7. Kommunikálj a támogatóiddal!
Folyamatosan ossz meg híreket a projektedről, érezze mindenki, hogy ez életed nagy ötlete. Ekkor fognak támogatni. Köszönd meg a támogatást, és fejezd ki mindenkinek, hogy az álmod válik most valóra. Mesélj a projektről nekik, vond be őket a kampányba, érezzék, hogy fontosak neked.
8. Ajánlj érdekes lehetőségeket!
A támogatói ajándékok sokszor inkább csak a termékértékesítésre koncentrálnak. Légy kreatív és lépj túl a céges póló és a dedikált termék szintjén. Javasolj személyesebb extrákat, nagyobb összegért.
9. Légy készen a sikerre és a kudarcra egyaránt!
A siker hamar tetten érhető egy ilyen projektben, és sajnos a kudarc is. A kampányban legyen B terved is, arra az esetre, ha valamiért nem sikerülne felkelteni a támogatók érdeklődését.
10. Kérj reális összeget!
A projekted akkor valósul meg, ha az általad megcélzott összeg összejön. Ne kérj elképzelhetetlenül sokat, mert azzal a sikert kockáztatod, viszont túl keveset se, mert akkor nagyon hamar le fog állni a támogatói kedv, hiszen ki szeret ötszázszorosan túlteljesített projektet pénzelni.
11. Használd a közösség erejét!
A legfontosabb csatornák (a Facebook, a Twitter, a blogok) a legjobb segítőid. Készíts tervet, és vidd végig a kampány alatt. A közösséget ne nulláról építsd, készítsd elő a kampányt, informáld előre támogatóid, várható célcsoportod. Használd az összes eszközt arra, hogy elérj minél több embert.
12. Örülj a részsikereknek!
Kövesd a kampányt folyamatosan, és tudósítsd támogatóid az aktuális állapotokról; ha gyengébbnek látod a támogatottságot, erősítsd a kommunikációt. Ha vannak mérföldköveid, kommunikáld őket, és ha elérted, jelezd vissza a közösségnek, megköszönve az eddigi segítségüket.
13. Oszd meg mindenhol!
Minden erőddel legyél azon, hogy minél több forrásból a te ötletedhez jussanak a felhasználók. Ha valós problémára kínálsz megoldást, kommunikáld a szaksajtóban is. Igyekezz rádió- és tévényilvánosságot is szerezni. Légy feltűnő, de nem hivalkodó.
14. Legyen blogod, weboldalad!
Támogasd a Kickstarter-projektet a webhelyeid egységes kommunikációival, a blogodon írj a terméked előnyeiről, gyűjts visszajelzést a fórumokon, illetve legyen pontos információ mindenről a weboldaladon. Ezek legyenek frissek és relevánsak. Látszódjon, hogy csak ezzel foglakozol jelenleg.
15. Hívd meg barátaid és ismerőseid!
Építs a kapcsolati hálódra, és reménykedj, hogy sokan segítenek majd. A tömeget nem ők alkotják majd, de indításkor fontos, hogy elinduljon a projekt. Kommunikáld az indulást, és folyamatosan tájékoztasd őket az általuk támogatott projekt állapotáról.
16. Gyűjts barátokat, ne csak a pénzüket kérd el!
A projekt támogatói a barátaid, akár ismered őket, akár nem. Kérd ki a véleményüket, éreztesd velük, hogy fontosak neked és a projektnek. Fogadj el tanácsokat. A támogatásukat becsüld meg, és időben küldd el nekik az ígért terméket, mert a bizalom törékeny kincs. A legjobb projekt is nehezen viseli el, ha a felhasználók elvesztik a bizalmukat.
17. Fényképezz, filmezz és rögzíts mindent!
Ha projekted konferencián mutatkozott be, videózd le, ha díjat nyert, fotózd le. Mutasd, hogy pörög minden, érezze a támogató, hogy valami nagyon jó dolgot támogat.
18. Kérdezz másoktól, keress tapasztaltabbakat és tanulmányozz sikeres projekteket!
Nagyon kevés sikeres magyarról tudunk, de azért akad már, aki végigvitt egy kampányt. Velük érdemes beszélned. Akadnak tanácsadók, akik segíthetnek, ha jó a projekted. Higgy nekik, ha nincs más ötleted, millióid a megvalósításra, és amerikai jó barátod, aki összehozott már 100 ezer dollárt a projektjére.
19. Légy rugalmas, válts gyorsan ritmust!
Ha látod, hogy nem megy, ne add fel. Változtass! Stratégiát, kommunikációt, videót, bármit, csak ne nézd végig a kudarcot, anélkül, hogy tennél ellene.
20. Örülj, ha sikerült!
Söpörd be a pénzt, és teljesítsd az ígéreteidet. Mindenki örülni fog, ha időben kap meg minden általad ígért ajándékot, terméket.
A Kickstarter-receptben nincs megvalósíthatatlan elem, de azért így visszatekintve elég sok dolgod lesz, ha rászánod magad az elindulásra. A lehetőségeid végtelenek, az oldalon 200 dollártól tízmillióig gyűjtöttek össze pénzt ötletgazdák. A sikeres projektek aránya majdnem ötven százalék.
Ha elakadnál, keress meg.
(A szerző startup-szakértő, kommunikációs tanácsadó, aki évek óta tanulmányozza a közösségi finanszírozás lehetőségeit.)