Ízlése csalhatatlan a divat, a ritka autók és a luxusingatlanok tekintetében egyaránt, számunkra mégsem ettől vált hiteles stílusikonná.

Bronxi gyökerek

Ralph Lauren Ralph Lifshitz néven született 1939. október 14-én a New York-i Bronxban, a középosztálybeli zsidó család negyedik fiúgyermeke tehát hosszú utat tett meg, míg a divat egyik ikonjává vált. Lauren kiváló divatérzéke már egészen fiatal korában egyértelművé vált, amikor is az iskola után vállalt munkákból befolyt keresetből meglehetősen drága ruhákat vásárolt magának. Bár ő is tudta, hogy hasonlókat kevésbé borsos áron is vásárolhat, mégis inkább a drága, viszont tartós stílust választotta, így minden bizonnyal ő volt Bronx legstílusosabb suhanca már tizenkét éves korában. Mindezek után az ember joggal feltételezné azt, hogy Lauren divattervezést tanult, de valójában üzleti szakon volt hallgató a manhattani főiskolán, amit röviddel a diploma megszerzése előtt otthagyott.

Ezt követően jöttek a sorsdöntő évek Lauren életében: míg éjjel tanult, nappal a Rivetz & Co. kesztyűvállalatnál volt értékesítő, mely munka – Lauren állítása szerint – nagyban hozzájárult, hogy ma egy divatbirodalom élén áll. A River & Co.-nál töltött munkaidő alatt tervezte meg legelső dizájnját, egy nyakkendőt, ami beindította vállalkozói karrierjét; vállalati kapcsolatait is felhasználva 50 ezer dolláros hitelt vett fel, és 1968-ban megalapította saját cégét, a Polo Fashions-t. A Polo márka – melynek nevét a tervező a hatalom, a stílus és az intrika jegyében választotta – az angol tweed külső és Lauren makulátlan ízlése jellemzi leginkább.

Divatháború két felvonásban

Lauren és maga a márka először a hatvanas évek végén lépett új szintre; a Bloomingdale’s áruházlánc kívánta felvásárolni az akkor még éppen csak terjeszkedő céget. A kereskedelmi óriás komoly feltételekkel állt elő: módosított volna a nyakkendők eredeti szabásvonalán, és ragaszkodott hozzá, hogy a Ralph Lauren címke eltűnjön a termékekről. Ralph természetesen nem volt hajlandó megválni cégétől, különösen nem ilyen áron. A sors iróniája, hogy később a Bloomingdale’s újra felkereste Laurent, ekkor azonban már azzal a kéréssel, hogy tervezze ő a cég nyakkendőit. Miközben a Polo öltönyei szinte fogalommá váltak a nyolcvanas években, addig a brand legnagyobb konkurense, az Armani sem tétlenkedett: visszahozta az olasz stílust az öltözködésbe, ezzel közel egy évtizedig partvonalra állítva a preppy stílust.

Lauren válasza sem váratott sokat magára, szofisztikált ingjei és öltönyei új célcsoportot közelítettek meg, a visszafogott, ugyanakkor erőt sugárzó darabok kiváltképp a fehérgalléros férfiak körében váltak népszerűvé. E két igen meghatározó esemény között persze számos mérföldkő volt Ralph életében. 1970-ben például megkapta a férfi divattervezés Oscar-díjaként számon tartott Coty Awardot, két évvel később pedig megjelentette rövid ujjú galléros pólóját, amely a Polo neve alatt a márka meghatározó darabjává vált. Röviddel ezután Ralph egy álma teljesült, amikor Ralph Lauren Purple néven megjelent luxusruhákat és kiegészítőket forgalmazó márkája, amit a Ralph Lauren Home névre hallgató bútor- és dizájnkollekció követett.

Ralph, a macsó

Kifogástalan üzleti és stílusérzéke a négykerekűek terén sem csalta meg Laurent, így nem meglepő, hogy ritka autókból álló gyűjteményének része többek között a legnevesebb európai autó-szépségversenyen idén Best of Show-díjjal jutalmazott 1938-as Bugatti is (érdemes megnézni). Közel száz autóból álló kollekciójának egy részét először 2005-ben, a Bostoni Szépművészeti Múzeumban, majd 2011-ben a párizsi autókiállításon is megcsodálhatta a nagyérdemű. Ralph gyengéi még az ingatlanok: tulajdonában van többek között egy Colorado állambeli farm, több lakás Jamaica szigetén, illetve Long Islanden, van egy ingatlana Bredfordban, és egy manhattani lakás is az ő nevén szerepel.

Férj és apa

Ralph Lauren 1964 óta él boldog házasságban. Kifogástalan modora és páratlan stílusa még ma is elbűvöli a hölgyeket, nem véletlenül került álviszonyba a Jóbarátok egyik karakterével, a Jennifer Aniston által megformált Rachellel.

Ralph és a rózsaszín póni

Ralph Lauren maga is ráktúlélő. Pontosan tudván, milyen küzdelmekkel jár a kór leküzdése, hogy segítsen sorstársain, az Egyesült Államok vezető rákellenes központjával karöltve létrehozta a Ralph Lauren névre hallgató Rákgyógyító és Rákmegelőző Központot. A karitatív szervezet keretén belül működő központ kiemelt szerepet szán a páciensek fájdalomcsillapítására, palliatív ellátására, és a ritka rákbetegségek kezelésére is felkészült. A Harlemben található egészségcentrum az onkológiai ellátáson túl megelőző és felvilágosító oktatásokat is tart a közösségnek, segítve ezzel betegeket és hozzátartozóikat egyaránt.

A Pink Pony Lauren világméretű kezdeményezése, hogy csökkentse a rákellátások között fellelhető színvonalbeli különbségeket, széles körben biztosítsa a gyógymódok elérhetőségét, és hogy a gyakori szűrővizsgálatokkal korai vagy még gyógyítható stádiumban diagnosztizálják a betegséget. Ennek érdekében a Polo Ralph Lauren egyesült államokbeli bevételének tíz százaléka automatikusan az alapítvány számlájára kerül, mely összegből a Pink Pony szűrési programokat, kezeléseket és kutatásokat finanszíroz.

Előzetes a Ralph Lauren 2013-as őszi/téli kollekciójából

Miért is stílusikon?

Ralph Laurent már gyermekkorában lenyűgözte a divat, stílus iránti szeretete és kitartása pedig közösen irányította a siker felé. Egy középiskolás évkönyvbe azt írta, reméli, hogy egyszer milliomos lesz, törekvései, teljesítménye és kivételes empátiája pedig beváltották elképzelését. Ralph Lauren sikere az, hogy amit ő kínál, csábító, és a legtöbb esetben több mint pusztán egy termék. Ralph Lauren egy életmód, amit a tervező kreált. Ezért sem véletlen, hogy Amerika egyik legismertebb divattervezője 2007-ben az Amerikai Divattervezők Tanácsától megkapta a Fashion Legend Award kitüntetést, mely a legrangosabb elismerés a divat világában.

Amit Ralph Lauren képvisel, az a megtestesült álom; kiváló példája annak, hogy a folyamatos innováció és a kitartás hova vezethet, továbbá bemutatja, hogy a siker ellenére hogyan maradhatunk azok, akik voltunk. Egyszer azt kérdezték tőle, mi számít neki sikernek, amire szerényen csak annyit válaszolt: ha egy róla szóló cikket valaki úgy olvas, hogy amit visel – legyen az akár csak egy zokni is –, azon Ralph Lauren hímzése van.A bronxi fiú tehát hű önmagához, és ez az, amiért számunkra Ralph Lauren hiteles stílusikon.

Légy egy kicsit Lauren!

Ralph Lauren öltözködési stílusa kifinomult, sok tekintetben klasszikus amerikai. Ahelyett, hogy sikereit ambiciózus módon, nyilvánvalóan és szembetűnő viseletekkel fejezné ki, Lauren a könnyedebb eleganciát részesíti előnyben. Egyszerű szabású, de minőségi anyagokból – pamut, gyapjú, selyem – készült darabokat visel. Ruhatárában olyan örök klasszikusokra találunk példát, mint a környakú póló, V nyakú pulóverek, elegáns blézerek és fehér ingek. Egy ilyen gardrób összeállítása elsőre talán egy vagyonnak hangzik, de valójában jól kombinálható darabokról beszélünk, amelyek így számos lehetőséget hordoznak magukban.

Ralph Lauren üzenete egyértelmű: vásárold meg a legjobb minőséget, amit megengedhetsz magadnak, és ragaszkodj a klasszikusokhoz, ne pedig a trendekhez. Ha attól tartasz, hogy megjelenésed unalmas lesz, Ralph azt tanácsolja, a friss külsőhöz viselj egy divatos elemet. Ha szeretnél kipróbálni egy merészebb árnyalatot, vegyél fel egy olyan pólót (persze figyelj, hogy minden egyéb szín visszafogott legyen, a formák pedig egyszerűek). Végezetül egy utolsó Ralph-tipp: lehetőleg mértékkel hordj kiegészítőket, melyek bár szépek, viseletük egyáltalán nem praktikus. 

(Fotók: Europress/Getty, Ralph Lauren)

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Négy gamer eszköz, amivel igazán teljes lehet a játékélmény

Mutatunk egy őszi fesztivált, ami az újbort és a libás ételeket ünnepli

A mesterséges intelligenciával az otthoni wifid is megtáltosodik

További cikkeink a témában
Magyar lakásba magyar bútort – és ne is akármilyet, minőségit!
Hirdetés