A fast fashiont joggal tekinthetjük a divat gyorséttermének, amely sajnos rózsaszín, cukorszagú szörnyetegként uralja a piacot, és falja fel tömegtermékeivel a világot. De a fast fashion nemcsak súlyos környezetvédelmi problémákat okoz, hanem a textiliparban is meghonosodott rabszolga-foglalkoztatást is egyre csak táplálja.
Évente 80 milliárd ruhát termel ki a textilipar, így az olajipar után a második legkárosabb iparágnak tekinthetjük a Földön a termelési hulladékok és a felhasznált kémiai anyagok mennyisége miatt, valamint a környező folyók vizét is sok esetben közvetlenül szennyezik fehérítőkkel, savakkal, illetve színezékekkel. A gyors termelésnek pedig szinte velejárója a textiliparban tapasztalható hatalmas kizsákmányolás – Bangladesben, Kambodzsában és Indiában például a mai napig 85 százalékban gyerekek és nők végzik a rabszolgamunkát.
A fogyasztói társadalmunk egyik működési elve pedig a féktelen, értelmetlen, soha véget nem érő vásárlás. Vásárlunk akkor is, ha szomorúak vagyunk, akkor is, ha boldogak vagyunk. Akkor is, ha csak pusztán unatkozunk.
2000 és 2014 között például kétszeresére nőtt a ruhaipar termelése, a nyugati üzletekben pedig akár havonta jönnek elő az újabb minikollekciók. A megunt darabokat sok esetben nem lehet megfelelő módon újrahasznosítani – hiszen ez itt a lényeg. Olcsó előállítási költségek mellett, nagyon olcsó munkaerővel, a fenntartható fejlődéssel nem összhangban elárasztani a világot olyan kacatokkal, amelyek rövid időn belül könnyen a szemétben végzik, lebomlási idejük pedig akár kétszáz év is lehet. E mellé pedig jön még évente több száz tonna olyan ruha elégetése, amely nem kelt el a piacon, és már nem is fog – mert nem divatos.
Mit tehetünk ez ellen?
Először is legyünk tudatosabb vásárlók. Minden egyes vásárlás során mérjük fel, hogy valóban szükségünk van-e az adott termékre, de akár otthon is leltárt tarthatunk a szekrényünkben, hogy realizáljuk: milyen ruhákat hordunk főként, és melyek azok, amelyekre igazából nincs is szükségünk. A megrögzött turkálórajongóknak jó hír, hogy a használt ruhák vásárlásával sokat tehetünk a fenntartható divatért – arról nem is beszélve, hogy hatalmas, sokszor kiaknázatlan kincsesbányákról van szó. Ruhák elajándékozása, cserélése hasonló stílusú és méretű haverokkal is remek ötlet, és végül érdemes megnéznünk a ruhák címkéit is, hogy többet megtudjunk a felhasznált alapanyagokról és a gyártás helyéről.
Továbbá érdemes követnünk és támogatnunk a helyi tervezők munkáit, emellett garázsvásárokra is eljárhatunk, ahol rengeteg kézműves termék közül válogathatunk – közülük pedig sok már eldobott anyagok újra felhasználásával készül. Így jutunk el a slow fashionig, amely egyesíti magában a környezettudatosságot és a fenntarthatóságot, valamint az eszetlen fogyasztás helyett a tudatos vásárlásra ösztönöz.
Touch Me Not
Az elsők között létrejött magyar slow fashion márkáról van szó, amelynek minden ruhadarabját minősített, organikus, a globális organikus textilszabványnak megfelelő anyagból készítik. A darabokat Magyarországon gyártják le, környezetkárosító vegyszerek és festékek felhasználása, valamint gyermekmunka igénybevétele nélkül. Mi így kapásból ajánlanánk tőlük egy remek férfipulóvert olíva és burgundi árnyalatokban, ami bizony jól jöhet a szeles őszi napok során:
A termékeiket egyébként a Prezentben, a ZUN Store-ban, illetve a Lollypop Factory Budapestben tudod megtalálni, a Facebook-oldalukon, Instán vagy a honlapjukon pedig szemezgethetsz a legújabb termékeik között.
People Tree
A People Tree esetében egy igazi nagykutyával állunk szemben, hiszen már 1991 óta jelen vannak a piacon, szóval már 27 éve gyártanak egyedi tervezésű ruhákat a környezettudatosság és a fenntartható fejlődés jegyében. Az egyik fő kampányarcuk egyébként az az Emma Watson, aki nemcsak az egyedi, kreatív megoldások híve, hanem a slow fashion egyik legismertebb képviselője is. A brit színésznő a közösségi médiában is nagy hangsúlyt fektet az újrahasznosításra és a környezettudatos gondolkodásra is. Ebből a célból hozta létre azt az Instagram-oldalt is, ahol arra próbálja ösztökélni az embereket, hogy éljenek tudatosabban, és a fenntartható divat termékeit válasszák.
A People Tree egyébként Magyarországra is szállít, többek között kabátokat, kötött pulóvereket s egyéb kiegészítőket is találsz az online márkaboltjukban. Ezzel a magas nyakú pulóverrel például a telet is lazán bevárhatjuk, és bár a női felhozatal ténylegesen gazdagabb, érdemes időközönként felkeresni a weboldalukat, hiszen remek dolgokra bukkanhatnak öntudatos férfi vásárlókként is.
Wowa
Hogy kicsit kiszakadjunk a pulóverek és kabátok világából, ismét visszatérnénk hazánkba, méghozzá egy különleges projekt miatt. A Wowa csapata kártyatartó tárcákat készít, méghozzá fából – kőrisfából, tölgyfából és diófából, többféle árnyalatban. Rugalmas, erős darabokról van szó, amelyek ráadásul remekül is néznek ki, és bár alapvetően kártyák tárolására szolgálnak, de az aprónak és a kulcsodnak is biztosítanak külön helyet.
És mivel ezek a tárcák eltérő erezetűek, ezért biztos lehetsz benne, hogy ilyen tárcából nem lesz még egy a világon. Az online webshopukat itt találod, Instán pedig itt tudod követni őket, de akár a ZUN Store-ban is találkozhatsz a termékeikkel.
Ez is érdekelhet:
(borítókép: Touch Me Not, forrás: Fashion Street Magazin)