2015 áprilisában rendőri intézkedés közben szerzett sérüléseibe halt bele a fekete Freddie Gray Baltimore városában. Az esetről az a Sonja Sohn rendezett dokumentumfilmet, aki anno a szintén ebben a városban játszódó Drótban Samantha Baker nyomozót alakította.
Aki látta annak idején a Drótot, annak biztosan megmaradt az is, hogy a 2002 és 2008 között pörgő, és a dokumentarista szemléletet a fikcióval zseniálisan összekeverő tévésorozatban a rendőrök és a bűnözők még kábé névről ismerték egymást. 2015-re azonban ez a gyalogos járőrszolgálat megszüntetésének köszönhetően nagyban megváltozott.
Ahogy a Baltimore Rising egyik szereplője is elmondja: már csak akkor látnak rendőrt, amikor letartóztatják őket. 2015-re tehát a fekete közösség szegregációja tovább növekedett. Ebben a feszült helyzetben történt meg, hogy egy piti, talán mondvacsinált ügy miatt letartóztattak egy Freddie Gray nevű srácot, akit megbilincselve, de biztonsági öv használata nélkül szállítottak az őrsre. Gray gerince az úton olyan súlyosan sérült, hogy egy hét múlva életét vesztette.
A Forrongó Baltimore itt veszi fel a történet szálait. Gray halálára tüntetések sokasága indul el, a rendőrség is érzi, hogy változtatni kell, a rendvédelmi szervek megingása és a beléjük vetett hit elvesztése következményeképpen pedig olyan gyilkossági hullám indul, amilyet még ez a sokat látott város sem tapasztalt.
Sonja Sohn rendező a jó drótos hagyományoknak megfelelően noha láthatóan szimpatizál valamennyi szereplőjével (a gondatlanságból elkövetett gyilkossággal vádolt rendőrök nem tűnnek fel), végig elfogulatlanul tudja közvetíteni a különböző csoportok nézőpontjait. És noha egyértelmű, hogy a problémák gyökerei nem a rendőrség és a fekete közösség között vannak, hanem az oktatási rendszerben és a munkalehetőségek terén, valahány csoportban megtalálja azokat a figurákat, akik szenvedélyes képviselői az ügynek.
Noha a Baltimore Rising Freddie Gray halálának következményeit veszi végig, és a szálakat is mindvégig az mozgatja, hogy vajon milyen kimenetele lesz a rendőrök és az esetet követő tüntetések során bevitt arcok pereinek, végül sokkal több tud ennél lenni. Ahogy a film végén is kimondásra kerül, Freddie Gray egy semmirekellő kábszeres volt, akinek az élete tulajdonképpen a halálával nyert értelmet. Az ő ügye segített ugyanis öntudatra ébreszteni egy teljes közösséget.
Éppen ezért számomra a film egyértelmű hőse Makayla, az érettségi előtt álló fekete aktivistalány. Ő hosszú időn át depresszióval küzdött, eljátszott az öngyilkosság gondolatával is, majd végül a Black Lives Matter mozgalomban találta meg az élete értelmét, politikai hovatartozását. Sohn azonban itt sem hagyja, hogy giccses közhelybe hajoljon a sztori, Makayla szálát remekül árnyalja az anyja jelenléte, aki szeretetteljesen szekálja a lányát mindig, amikor túlzásba esik egy-egy beszéddel.
Mindezzel együtt elmondható, hogy a Baltimore Rising egy konkrét eseményből kiindulva egy olyan történetet mond el, ami összefoglalja a Black Lives Matter mozgalom lényegét. Egy történetet, ami nem csak érdekes, hanem tanulságos is lehet a világ összes pontján. És nem csak azoknak, akik a Drót miatt kattintottak ide. Az csak egy szerencsés egybeesés.
A Baltimore Rising (Forrongó Baltimore) az HBO GO-n nézhető.