Biztosan volt olyan időszakod, amikor sportautóról álmodtál, lehet, hogy már valóra is váltottad, és épp a kedvencedet vezeted. Ha még nem, akkor ideje észbe kapni, és addig megvenni a kiszemelted, amíg szét nem hajtják az összest, vagy el nem rohad mind. Mutatunk néhány tippet.
Ha rajongsz az autókért, akkor biztos, hogy van kedvenced is, és nagy tételben fogadnánk rá, hogy a sportautók közül is rá tudnál mutatni egyre. Ott volt a posztere a faladon, és azért gürcöltél, hogy a garázsodban álljon, de könnyen oda juthatsz, hogy mire megengedhetnéd magadnak, addigra egyszerűen elfogy az összes.
A sportautók sorsa nem egyszerű, jobban hajszolják őket, ezért nagyobb iramban is törnek, a többit pedig vagy csúnyára tuningolják, vagy megeszi a rozsda.
Mutatunk néhány példát, amihez most kevésből is hozzájuthatsz, és átérezheted azt, amire mindig is vágytál. Ki tudja, ha egy szépen megőrzött példányra találsz, akkor veteránkoráig is együtt maradhatsz egy ígéretes youngtimerrel.
#1 Opel Calibra
Na, ez az, ami már nincs. A kilencvenes évek álomautója volt, a lemezek alatt nagyrészt egy Vectra, de az aerodinamikus formája mindenkit rabul ejtett.
0,26-os légellenállási együtthatójával 1989-től egy évtizeden át a világ legáramvonalasabb autójának számított,
egy szép példány máig megdobogtatná a szíveket. Csakhogy ilyen nincs, ami megmaradt belőle, azt rajongók őrzik, és soha el nem adnák, a piacon maradt maroknyi példányt meg felismerhetetlenre tuningolták. Kár érte.
Player tipp: A németeknél még vagy száz eladó Calibra maradt, köztük egészen ígéretesek is, de háromezer euró alatt aligha úszod meg, vagyis legalább egymilliós beszállóval készülj.
#2 Toyota Celica
A kilencvenes években ez volt a másik menőség, ha szereted a ralit, akkor biztosan tudod, hogy
a bukólámpás és a négykörlámpás olyan pilótákat repített a világbajnoki címig, mint Carlos Sainz, Juha Kankkunen és Didier Auriol.
Ezek a sportkupék sokat láttak az eltelt több mint húsz évben, és vészesen fogytán vannak a valóban szép állapotú példányok belőle. Akár egymillió alatt is beszállhatsz egybe, és ha minél inkább gyárias megjelenésűt keresel, kevesebb gondod lesz vele.
Player tipp: Ha a Celica nem elég meggyőző, akkor vess egy pillantást a középmotoros, hátsókerekes MR2-re, a kétezres évekbeli harmadik generációból még akadnak megmentésre váró darabok.
#3 Peugeot 406 Coupé
A 406 Coupét nem a vezetése, hanem a kényelme és a formája adta el, inkább sportkupénak vagy túrakocsinak mondanánk.
A Pininfarina stúdió mutatta meg, hogy egy hagyományos limuzinból is milyen kecses kupét lehet faragni, és a 406-nak a belső tere is igazán vonzó,
főleg, ha egy szép bőrkárpitos példányra lelsz. A kétliteres négyhengeres is elég bele, de 3 literes V6-ossal is gyártották, nyilván azzal az igazi. Ha még találsz belőle, egymillió alatt hazaviheted.
Player tipp: Az 1997-ben bemutatott 406 Coupét 2003-ban felfrissítették, ekkor nagyobb hűtőmaszk került rá, ami talán nem olyan stílusos, mint a máris klasszikussá vált eredeti.
#4 Alfa Romeo Spider
Persze nem az eredeti Spiderről van szó, mert az már bőven drága veterán, hanem az 1995-ben kihozott második szériáról.
A Pininfarina jegyzi az ék alakú, mesteri formáját, amit még ma is megbámulnak, a technikája pedig az Alfa szedánjaiból jött.
A négyhengeres motorja is Twin Spark, de van belőle V6-os, amivel igazán kiélvezheted ezt a stílusos olasz autót. Gyorsan nézz szét, mert egyre fogy, ami maradt, azt másfélmillió körül kínálják.
Player tipp: A Spider nem az egyetlen sportos Alfa a kilencvenes évekből, ott a GTV kupé, ami ugyanazt tudja, de nem kell a vászontetővel bajlódnod, ezt is vedd fel nyugodtan a keresőlistádra.
#5 Audi TT
De hiszen ez nem is igazi sportautó, mondhatnád a TT-re. Oké, egy padlólemezre épült a négyes Golffal és az első Octaviával, de az eredmény láttán igazán nincs miért panaszkodnod.
Az éppen húszéves TT formája igazi ikon, ma is mutatós egy első generációs modell, amit büszkeségünkre Győrben szereltek össze.
A legtöbbet a szintén győri 1,8 literes, 20 szelepes, öthengeres motorral találod, és a TT az elsők között kapott duplakuplungos váltót is. 1,5-2 millió forintot szánj rá.
Player tipp: Ha ránk hallgatsz, akkor nem a fémes ezüstöt választod, mint mindenki, hanem ezt a ritka szürke roadstert keresed, aminek a baseball-labda ihlette a bőrkárpitját.
#6 BMW Z3
Az első nagy sorozatban gyártott BMW roadstert egy időben nem tartották sokra, pedig a Z3 formája a hosszú motorházfedelével mára klasszikussá érett. 1995-ben mutatták be, de meg nem mondanád, hogy több mint húszéves.
A négyhengeresekkel is szépen szalad, de a soros hathengeressel az igazi, az ínyenceknek egyedi formájú kupé is van belőle.
1,5-2 millió forintod legalább legyen hozzá. A Z3 M változatban is készült, de az már igazi ritkaság, és a német kínálat is 15-20 ezer eurónál kezdődik.
Player tipp: A legtöbb Z3 ezüst, és abban a színben ki is adja a forma, de ha különlegeset akarsz, akkor az Atlanta kéket keresd, mint amilyet Pierce Brosnan vezetett James Bondként a Goldeneye-ban.
#7 Nissan 350Z
A kétezres évek nem biztos, hogy példaként fog bevonulni az autódizájn történelemkönyvébe, és a 350Z-é sem egy szokványos forma, de
a Nissan sportkocsija legalább műszakilag a hagyományos recept szerint készült: 3,5 literes V6-os szívómotor elöl, hajtás hátul, ami ma is megadja az élményt,
az ereje és a hangja is rendben van. Már majdnem elfogyott mind, mert nálunk csak elvétve találsz, a németeknél 10 ezer euróból talán kifoghatsz egyet belőle.
Player tipp: Szívesen elhinnénk, hogy a tuning javít az autón, de csak akkor, ha te csinálod, ezért inkább meg se nézd a ki tudja hogyan átépített példányokat. Minél inkább gyári autóval tiéd lehet a jövő veteránja, lásd 240Z.
#8 Honda S2000
Mostanra már tudjuk, hogy nem minden évtizedben születik olyan csoda, mint az S2000, a Honda-rajongók azóta várnak egy hasonló sportkocsit a márkától, hiába. Onnan tudod, hogy a formája zseniális, hogy
1999-ben mutatták be, de még ma is szépnek látod, a technikája pedig műremek, 240 lóerő rekord, amit kihoztak egy kétliteres szívómotorból.
Csak mutatóba maradt belőle nálunk, a németeknél 15 ezer euró körül juthatsz hozzá az eladó néhány tucat egyikéhez.
Player tipp: Ne engedj az elvárásaidból, bármilyen kis eltérés olyan lehet, amit később még megbánsz. Az S2000 ugyanis már most legenda, addig kell begyűjteni, amíg lehet.
#9 Opel Speedster
Sportautókról volt szó, hogy kerül ide még egy Opel? Úgy, hogy a Speedster egy kőkemény sportkocsi, valójában
egy Lotus, alumíniumból épült roadster, csekély hangszigeteléssel, kézzel lecsatolható tetővel, a hátad mögött ordító motorral, alig 875 kilogramm,
képzelheted, hogy megy. Új korában sem volt sok belőle, de mostanra annyira elfogyott, hogy nálunk konkrétan nincs is, a németeknél még találni belőle pár tucat eladót, amihez 15-20 ezer euróval kell készülni.
Player tipp: Az alapmotor 147 lóerős, és már ezzel is jót autózhatsz, de a kétliteres, 200 lóerős turbóval lép igazán nagyot a Speedster. Ha kevésbé spártait szeretnél, keress rá az Opel GT-re.
#10 Porsche Boxster
Porschével akkor sem érdemes viccelni, ha a legkisebb. 1996-ban a bemutatásakor nem néztek ki sokat belőle, de
a Boxster is igazi Porsche, a középre szerelt hathengeres bokszerrel, hátsókerék-hajtással átérezheted, miről szól a márka.
A régebben lesajnált 924-ből egyre értékesebb veterán lett, a Volkswagennek tartott 914-ről nem is beszélve, és a Boxster is egyre megbecsültebb, csak találnod kell egy szépet. 3 millió alatt el se indulj, inkább 4 fölötti összeggel készülj rá.
Player tipp: Az első szériás Boxster tükörtojás-lámpája ne riasszon el, abban az autóban is gazdagon benne van a Porsche-érzés. Ha nagyon nem bírod, 5-6 milliótól indul a csinosabb második széria ára.
Sorolnánk még, de nincs nagyon mit, az olyan kedvenceink, mint a Honda NSX, a Nissan 300ZX vagy a Toyota Supra már a rég elérhetetlen kategóriába kerültek. Kihagytunk valamit? Neked mi a sportautó-álmod?