Ez a cikk már több mint 90 napja készült. A benne szereplő információk elavultak lehetnek.

A Mercedes már harminc éve bemutatta a 190-es széria tisztán elektromos hajtású változatát, amit aztán éveken keresztül tartó érdekes kísérletnek vetett alá, mégis mostanáig kellett várni az első igazi elektromos Mercedesre.

Az elektromos autók fejlesztése többször is nagy lendületet vett az elmúlt évtizedek során, de csak mostanra jutottunk el oda, hogy széles választék legyen a sorozatgyártású villanyautókból. Az egyik ilyen hullám a kilencvenes évek elején volt, és a Mercedes éppen harminc éve, 1990 májusában mutatta be a 190-es széria teljesen elektromos hajtású változatát.

A hannoveri vásáron leleplezett prototípusban különféle akkumulátorokkal kísérletezett a Mercedes. A nátrium-nikkel-klorid és a nátrium-kén telepek ugyan nagyobb energiasűrűségűek voltak az elterjedt ólomakkumulátoroknál, de

1991-ben a genfi autószalonon már a továbbfejlesztett változatot leplezték le. A prototípus egy teljesértékű ötszemélyes autó volt, és mind a két hátsó kerekét külön elektromotor hajtotta.

Az elektromos Mercedes egy feltöltéssel 110 kilométert tudott megtenni, és a nátrium-nikkel-klorid akkumulátorával 1400 kilogrammot nyomott, csak 200 kilóval többet a szériamodellnél.

A kilencvenes évek elején, amikor a zéró emissziós autók terjedésének elősegítésére hozták a kaliforniai törvényeket, más gyártók is lázasan dolgoztak az elektromos típusok fejlesztésén.

1992-ben indult egy érdekes kísérlet Rügen szigetén a Balti-tengernél,

ahol mintegy 60 elektromos hajtású járművel és napelemes töltőkkel tesztelték a technika használhatóságát. A német kormány 60 millió márkával támogatta az 1996-ig tartó programot, amihez a Mercedes 10 példányt küldött az elektromos hajtású 190-esből.

A kézzel gondosan összeszerelt prototípusokat a szigeten napi szinten használták a kísérletben résztvevő sofőrök.

A tapasztalatok alapján a következő években más prototípusok is készültek a gyárban, de a sorozatgyártásra még várni kellett.

Ha a 190-esek annyira jól működtek, miért kellett mostanáig várnunk az elektromos autókra? Az akkumulátor élettartama és újrahasznosítása, a hatótáv, a töltőhálózat és a vételár mind a megoldandó problémák közé tartozott. A technika fejlődésével előbb az elektromos B-osztály került gyártásba, majd megérkezett az első eleve elektromosnak szánt Mercedes, az EQC.

Ez is érdekelhet:

Player Autószalon

Hírlevél feliratkozás

Iratkozz fel a hírlevelünkre, és mi minden héten érdekes, szórakoztató sztorikat küldünk neked a világból.