Aki sokat vezet, tudja, mennyire szürreális az általános 30-as korlátozás lakott területen. De akkor ki erőlteti ezt a dolgot Európában ennyire? És miért?

Walesben szeptember 17-től lakott területen nem az eddigi 30 mérföld per óra, vagyis 48,3 km/óra az engedélyezett maximális sebesség a járműforgalom számára, hanem 20 mph, vagyis 32,2 km/óra. A korlátozás azért nem teljesen általános; néhány főúton vagy sajátságos helyzetű úton megmarad majd a 30 mph, de vasárnaptól alapvetően ezek a kivételek, a 20 pedig az alapértelmezés. A városi utak lassítása egyébként Londonban is már régóta zajlik, ott is egyre több a 20 mph-ra korlátozott út.

A kontinentális Európában is megfigyelhető ez a trend. A legismertebb példa Párizs, ahol már két éve szintén 30 km/óra az általános városi sebességhatár,

de aki sokat autózik külföldön, bizonyára találkozott már az egyre bővülő 30-as övezetekkel, komplett 30-as településekkel.

Öl per miatyánk Walesben

Mivel a szigetlakók furák, a walesi új szabályozás azért nem olyan egyszerű. A 20 mérföldes korlátozás az ún. „korlátozott utakra” („restricted roads”) vonatkozik, vagyis azokra a jobbára lakott területeken lévő utakra, amelyeken a közvilágítás oszlopai nem többre, mint 200 yardra állnak egymástól. Aki szeretne még jobban elmélyedni a walesi szabályozás részleteiben, például itt talál további információkat, angolul.

Természetesen mi sem ússzuk meg a városi lassulást. Budapest jelenlegi főpolgármesterének ismert a hozzáállása a kérdéshez, és ha (eddig) nem is történt meg az általános 30-asodás nyílt kihirdetése, amolyan lopakodó módon a fővárosban azért egyre szaporodnak a 30-as táblák, 30-as övezetek és egyre fogynak az eddigi emelt sebességű városi útszakaszok. De hogy ne csak mindig szegény Karácsony Gergelyt bántsam, sietek hozzátenni: terjed a 30-asozás vidéken is. Itt van például egy gyönyörű székesfehérvári példa az idei évből. A város weboldalán még egy képet is láthatunk az új 30-as zónáról, ami rögtön remekül illusztrálja is, mi a baja a haladni akaró autósnak azzal, amikor a sok-sok gyalogos és kerékpáros biztonságára hivatkozva kényszeríti vánszorgásra az útkezelő:

Valahol itt van a problémám ezzel az erőltetett 30-asozással. Esküszöm, lelassítok én mindig, akár 30-ra is, ha kerékpárosok, gyalogosok vagy játszadozó medvebocsok vannak előttem az úton. Na de mi van, ha nincs ott senki, amíg a szem ellát, csak az az istenverte 30-as tábla?

Amikor megszereztem a jogosítványomat, összetett vizsgát kellett tennem arról, hogy képes vagyok biztonságosan, felelősen közlekedni a forgalomban. És elvileg minden járművezetőnek van ilyen bizonyítéka a képességeiről. Akkor tehát miért is kell rájuk, ránk kényszeríteni ezt a nevetséges 30-as általános korlátozást? Talán mert ez a legegyszerűbb út a döntéshozók számára, ezzel lehet a legkönnyebben áthárítani minden forgalomszervezéssel kapcsolatos felelősséget a közlekedőkre? Mert ezzel lehet elkenni azt a problémát a legegyszerűbben, hogy a járművezetők között van egy csomó rendszerhiba, akiknek nem kellene, hogy jogsijuk legyen, mert nem képesek maguktól megítélni, hogy hol, milyen sebességgel képesek biztonságosan haladni? Na de mi köze ehhez a normális autósoknak, motorosoknak?

Fel szokott merülni az emisszió kérdése is a 30-as táblákkal kapcsolatban. Lassabban megy az autó, kisebb a károsanyag-kibocsátása, hát nem? Hát nem. A mai forgalom zömét adó belsőégésű motoros járművek 30-cal haladva többet fogyasztanak, ennek megfelelően több károsanyagot is bocsátanak ki, mintha 50-nel gurulnának. Ez persze csak folyamatos haladásra igaz; ha akadozó forgalomban gyorsítgatunk 30-ra és fékezgetünk vissza, az kevésbé környezetterhelő, mint 50-re gyorsítani és onnan fékezni megint. A folyamatos haladást biztosító főutakon tehát emissziós szempontból hiba 30-ra korlátozni a forgalom sebességét – de hiba a túlkorlátozás csúcsidőn kívül is, amikor semmi sem akadályozza a kevés, úton lévő jármű folyamatos haladását.

És ott van még a zajkibocsátás kérdése. Egy 30-cal haladó jármű valóban kevesebb zajt kelt, mint egy 50-nel haladó. Viszont megérne egy tudományos kutatást (ha érdekelne bárkit is az eredménye ebben a politikai üggyé butult közlekedésszakmai kérdésben), hogy a 30-ra belassított járművek 24 vagy 168 óra alatt összességében végül kisebb vagy nagyobb zajterhelést jelentenek a városban élők számára, mint ha 50-nel haladnának el ugyanott, rövidebb idő alatt? És akkor még arról nem is beszéltünk, hogy mi a helyzet zaj szempontjából az ablakok előtt ugyan lassabban, de 67%-kal több idő alatt áthaladó buszokkal...

Ez az egész lassulás egyáltalán nem elszigetelt esetek összessége. Az Európai Parlament 2021-ben elfogadott egy állásfoglalást, amely értelmében a városokban általános 30-as sebességhatár a kívánatos, mert a képviselők szerint így lehet elérni az úgynevezett „Vision Zero 2050” álmát: azt, hogy 2050-re az EU-ban már senkit se érhessen halálos közlekedési baleset. Az EU parlamentjének közös akaratnyilvánítását egyébként valamennyi magyar képviselő megszavazta.

Azt is mondhatjuk tehát, hogy Európa népének akarata, hogy a járművezetők 30-cal vánszorogjanak a városi utakon. Tehát ezt akarod te is, kedves olvasó és ezt akarom én is. Ugye?

Te mit gondolsz a városi 30-as korlátozásról?

Az Autobahn legendája halott. A német sztráda már csak egy széles út, amin lassan mennek az autók

A minap el kellett autóznom Belgiumba és vissza. Jaj, de jó lesz majd a szabad száguldozás száz kilométereken át, gondoltam! Rosszul gondoltam.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen kutyatápot vegyél, ami a kutyádnak és a pénztárcádnak is jó?

A világ egyik legegészségesebb itala egy magyar készítmény, és azt adja meg, amire szükséged van

Óriási képernyővel jön ez a kínai elektromos autó

További cikkeink a témában