Az autógyártók időnként olyan új megoldásokkal állnak elő, amelyek a bemutatásuk idején még jó ötletnek tűnnek, idővel azonban zsákutcának bizonyulnak: ezek közül elevenítünk fel néhányat.

Wankel-motor

A legtöbb ellentmondás a forgótárcsás motort övezi, amelynek szabadalmát 1929-ben jegyezte be Felix Wankel, de hosszú idő telt el, mire az első ilyen motorral szerelt autók sorozatgyártásba kerültek.

Az NSU Ro80 és a Mazda Cosmo is egyaránt 1967-ben került piacra, és bár akkoriban a Citroëntől a Mercedes-Benzig sok gyártó látott fantáziát benne, a licencet ugyanis tucatnyi márka megvette, végül csak a Mazda tartott ki a fejlesztése mellett. A legutolsó forgótárcsás motorral szerelt autó, az RX-8 gyártása 2011-ben szűnt meg, mert a sokat fogyasztó típust már nem tudták megfeleltetni a szigorodó károsanyag-kibocsátási normáknak.

Bonyolult felépítése, érzékeny megbízhatósága és költséges gyártása parkolópályára tette,

bár elektromos autók hatótávnövelő megoldásaként azóta is felbukkan tanulmányautókban.

Rajongói imádják, mások nem értik: nemcsak gondoskodást igénylő Renesis motorja, hanem hátrafelé nyíló hátsó ajtói miatt is különleges az RX-8
Független felfüggesztésével, négy tárcsafékjével, 115 lóerős motorjával megelőzte a korát az NSU Ro80, amely az 1968-as Év autója díjat is elnyerte
Heuliez építette karosszériájával, hidropneumatikus rugózásával és 50 lóerős motorjával az Ami 8 alapjára 1971-ig 267 darab készült a Citroën M35-ből

Hidrogénüzemű motor

Sokat dolgozott a Hydrogen 7-es prototípusán a BMW, de a benzin mellett hidrogénnel is üzemelő belsőégésű motor hatékonysága egyelőre nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.

A 760i-ből származó hatliteres, 260 lóerős V12-es motor ugyan mindkét üzemanyaggal hasonló menetteljesítményekre képes, ám a hidrogén cseppfolyós állapotban való tárolása meglehetősen bonyolult:

a 170 literes tartályban mínusz 253 Celsius fokon kell tartani a 8 kilogramm hidrogént, amely utána mindössze 200 kilométer megtételére elegendő,

ráadásul, ha napokig nem használjuk az autót, a hidrogén folyamatosan elpárolog. Sokkal életképesebb ötletnek tűnik az üzemanyagcellás autó, mint a Toyota Mirai, ahol az elektromotorhoz szükséges áram előállításához használják a hidrogént.

Sorozatgyártásra késznek tartották, de csak száz darab készült a Hydrogen 7-esből, amelyet hírességek próbálhattak ki világszerte

Tolóajtós kiskocsi

A nagy egyterűkről vette az ötletet a Peugeot, amikor városi kisautóját két nagy tolóajtóval szerelte fel. Az 1007 ötlete nem rossz, hiszen szűk parkolóhelyen is nagy nyílást tesz szabaddá, de a távirányított, elektromotoros ajtómozgatás bosszantóan lassúnak, és időnként megbízhatatlannak bizonyult. A típus 2009-ben került ki a kínálatból.

Hatüléses egyterű

Az egy sorba tett három ülés nem szokatlan, az azonban igen, amikor a vezető mellett is ketten ülnek egy családi egyterűben. Az 1998-ban bemutatott Multipla helykihasználását dicséri, hogy a négy méter hosszú autóban hatan fértek el,

a Fiat-egyterű sikerét azonban megnehezítette különc formája, amit többször is a világ legrondábbjának választottak.

Hasonló elvet követett a 2004-ben megjelent Honda FR-V is, mások azonban nem vették át a szokatlan megoldást, amivel csak furgonokban, kisbuszokban, teherautókban találkozhatunk.

Hárman valóban elférnek az első sorban, ha azonban csak a vezető ül az autóban, szokatlannak érződik az oldalra tolt üléspozíció

Összecsukló kormányoszlop

A nyolcvanas években légzsák helyett procon-ten néven saját, mechanikus rendszert fejlesztett ki az Audi az utasok védelmére:

az ütközéskor azonnal elmozduló hosszában beépített motorra kötött acélkábel visszahúzta a kormányoszlopot az előrefejelő vezető elől,

és egyben feszesre húzta a biztonsági öveket. A légzsák és a pirotechnikai övfeszítő árának csökkenésével a kilencvenes évek közepén tűnt el az Audi megoldása.

A németek mechanikus utasvédelme megbízható volt, de a légzsák és a pirotechnikai övfeszítő hatékonyabbnak bizonyult

Autótelefon

Az autóba épített fedélzeti telefon évtizedeken át a vágy tárgya volt, majd a luxusmodellekben elérhetővé is vált, mára viszont a beépített óriási kagyló helyét átvette a bluetooth kihangosító, amely csaknem minden autó alapfelszerelése lett, és okostelefonnal már különböző applikációk futtatására is képes.

Ez is érdekelhet:

Az űrkorszakba repítenek ezek a turbinahajtású autók

Sokan kísérleteztek vele, mégsem került gyártásba.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Mondunk öt tuti tippet, hogy a sapkaszezonban is kifogástalan legyen a frizurád

Öt pikáns ajándékötlet a barátnődnek, ha idén kicsit felforrósítanád a karácsonyt

A Player kérdése: Te szoktál magadnak ajándékot venni karácsonykor?
32% Igen, persze, szerintem teljesen normális.
68% Nekem ez fura, nem, nem szoktam.
Bonjour, Budapest! Francia pikniket tartottunk a Renault 4 E-Tech electric-ben
Hirdetés