A belsőkamerás nézetnél még érdekesebb lehet, amikor azt is látod, hogyan kezeli a pedálokat egy profi autóversenyző. Mutatjuk a három legjobb felvételt, ami mára legendává vált, és még néhány ráadást.
Nem olyan régen mutattuk meg, hogy Mark Webber korábbi Formula–1-es autóversenyző hogyan vezeti a Porsche egyik új modelljét, a 718 Cayman GTS-t egy versenypályán, és a kamera a pedálokat is vette a kör alatt.
Webber lábmunkájában látszólag nincsen semmi különös, hiszen nyomja a kuplungot, fékez és gázt ad, de kevesen tudnák mindezt hasonló precizitással utána csinálni. A kommentelők közt persze van, aki szerint „mindenki így pedálozik”, vagy éppen
„olyan, mint anyám a garázsból kifelé”, de legalábbis „naponta így tolom haza a melóból”.
Nincs kétségünk felőle, hogy sokan tudnak jól vezetni, mégis kevesen jutnak el a Formula–1-be, és még kevesebben szereznek futamgyőzelmet vagy végeznek a dobogón az év végén. Mindenesetre, ha Webber pedálmunkája nem nyűgözött le, akkor is akad egy pár olyan felvétel az autóversenyzés történelméből, amit biztosan tátott szájjal nézel végig.
Az egyiket biztos, hogy láttad már, Ayrton Senna mutatta be a szuzukai pályán egy Honda NSX-ben.
1989-ben, amikor a chicagói autószalonon leleplezték a lenyűgöző sportautót, akkor az utolsó simítások még hátra voltak. A Honda már egy hónapja tesztelte Szuzukában, mire Senna is a volánja mögé ült, és akkor mutatta be ezt a fantasztikusan laza, mégis villámgyors autózást bukósisak nélkül, fehér zokniban, mokaszinban.
Az egész napos tesztelés után a Honda nem biztos, hogy erre a válaszra számított, amikor Senna azt mondta nekik: „Nem biztos, hogy megfelelő tanácsot tudok adni egy sorozatgyártású autóval kapcsolatban, de egy kissé törékenynek érzem.” A tanácsai alapján a Honda feszesebbre hangolta a futóművet, és a 3 literes V6-ossal szerelt NSX a mai napig ikonikusnak számít.
Sokak szerint minden idők legjobb raliversenyzője Walter Röhrl,
aki a napokban ünnepelte a 74-edik születésnapját, és akinek a nevéről rögtön a B-csoportos Audi quattro jut eszedbe. Pedig a két világbajnoki címét 1980-ban és ’82-ben Fiattal és Opellel szerezte, és az utóbbi különösen fájó volt az Audinak, amikor egy régebbi technikájú Asconával verte el az összkerékhajtású quattrót.
1984-re aztán Röhrl is az Audihoz szerződött, és még kétszeres világbajnokként is hozzá kellett szoknia a quattro vezetéséhez.
Mint egy interjúban elmondta, erőben és tapadásban persze az Audi volt a legjobb, de meg kellett tanulnia a ballábas fékezést, aminek rövidesen a mestere lett. Mégis, a karrierje során a 14 futamgyőzelméből csak kettőt szerzett az Audinál töltött négy éve alatt.
Walter Röhrl és a quattro ennek ellenére elválaszthatatlan párossá váltak, és a következő felvételt elnézve könnyen megérted, miért.
A pedálokon táncoló lábait legalább olyan lenyűgöző nézni, mint azt, ahogyan a nézők ugranak félre az autó útjából.
A kilencvenes évek a raliban már Colin McRae és Tommi Mäkinen küzdelméről szóltak.
1995-ben McRae szerezte meg a világbajnoki címet a Subaruval, később a Ford és a Citroën pilótája volt, a pályafutása alatt aratott 25 győzelme sokáig rekordnak számított. Sokunk kedvence volt látványosan bátor és eszelősen gyors vezetési stílusával, óriási veszteség érte a sportot, amikor 2007-ben egy helikopter-balesetben életét vesztette.
Pedal to the metal, azaz padlógáz, ami nemcsak Colin McRae jelszava volt,
hanem egy DVD címe, ami bemutatja, hogyan lett belőle a legfiatalabb rali-világbajnok, és hogyan került majdnem az életébe egy korzikai baleset. Ami miatt minden autórajongónak kihagyhatatlan néznivaló, hogy McRae még vezetési tanácsokat is ad rajta a tévés műsorvezető Penny Mallory társaságában.
McRae kevesebb, mint öt perc alatt négy ralis fogást mutat be
a kézifékes fordulótól a skandináv flicken és a ballábas fékezésen át az erőcsúsztatásig, és a legjobb, hogy mialatt teljes nyugalommal magyarázza ezeket a manővereket, a kezét és a lábát is láthatod dolgozni.
Ha még néznéd Colint vezetni, akkor a BBC-nek ebben a '96-os műsorában is láthatod, amint elmesélik, mivel is foglalkozik a britek első világbajnoka. A felvétel közepén a pedálmunkáját is láthatjuk egy kicsit.
A ballábas fékezés mára a raliversenyzők leggyakoribb módszere, és ezt láthatod Dani Sordo videóján is, aki az argentin világbajnoki futam murvás pályáján vezeti a Hyundai i20 WRC-jét ezen a felvételen.
Mad Mike nem először szerepel a Playeren, a profi driftert láthattad már Kamaz ellen versenyezni Mazdával és Lamborghinivel, de drift közben szelfizni is, ami azt jelenti, hogy tudja, mit csinál. A következő videón azt láthatod, mit kell bírnia egy driftre épített gép kuplungjának.
(Képek: Audi, Opel, Getty Images)
Ez is érdekelhet: