Elsőkerék-hajtás egy lépcsőshátú Bömösben? Teszteltük a Bajor Blaszfémiát, a BMW 220d Gran Coupét.
Az eddigi elsőkerekes BMW-ket meg lehetett bocsátani a márkának, hiszen nem valódi BMW-k voltak. Kis szabadidőautó? Egyterű? Ötajtós? Ezek ilyen modern dolgok, semmi közük az E3-as, E9-es, a 02-es, 3-as, 5-ös, 7-es sorozatok legendájához. A 2-es Coupé és a 2-es Gran Coupé viszont már nagyon is húsbavágóan a legendára építenek. Ezek a kocsik úgy néznek ki, mint egy rendes, igazi BMW, de alapváltozatukban a rossz végükön hajtanak. Vajon ezt is meg lehet bocsátani még?
Dizájn
A 2-es Gran Coupé jóval kevésbé Gran és kevésbé is Coupé, mint a nagyobb tesók. Ez a kocsi inkább csak egy kis, sportos szedán. A BMW-stíljegyekkel komoly, felnőttes megjelenésű autó lett belől, de szemből és profilból nézve kicsit szétesik a forma. A legjobban sikerült része a feneke! A szépségversenyen (persze ez szubjektív) elmarad a konkurencia mögött. A Mercedes a CLÁ-val és az Audi az A3 szedánnal harmonikusabb kis négyajtós alkotott.
Van viszont egy pillanat, amikor a 2-es Gran Coupé minden darabossága eltűnik: ha feltárulnak keret nélküli ajtajai:
Utastér
A belső hamisítatlan BMW, tesztautónk esetében néhány feláras, M-es kiegészítővel. Minőségi, masszív, feszes, passzos kis mikrokörnyezet fogadja az utasokat mind a négy ülőhelyen. A hátsó traktusban a fejtér egy kicsit szűköcske, de tényleg csak kicsit. A 430 literes csomagtér a síkba fekvő hátsó támlákkal jól variálható, viszont a szűk nyílás miatt nehezen pakolható.
A műszerfal, a vezetői környezet a sok fizikai gombbal 2020-ban már szinte páratlanul jó ergonómiát és könnyű kezelhetőséget kínál. A kormány mögött virtuális műszeregységet találunk, de a BMW visszafogott stílusú, jól leolvasható, az információkat ügyesen megjelenítő kijelzője is remekül sikerült. Ez a display a nagyobb BMW-knek nem áll jól, de a kisebbekhez, mint amilyen a 2-es Gran Coupé is, méretben is, stílusban is passzol.
Technika
Tulajdonképpen a Minik voltak az első fronthajtású BMW-k. A keresztmotoros, alapértelmezésben elsőkerekes, felárért összkerékhajtással is elérhető műszaki csomag a 2-es Gran Coupéban is ugyanaz, mint az új Minikben, na és persze az X1-ben, X2-ben, az 1-esben, a 2-es Active Touererben.
Tesztautónkban a kétliteres, négyhengeres dízelmotor 190 lóerőt illetve 400 Nm-t produkált. A teljesítmény nyolcfokozatú automata váltón keresztül jut az első kerekekre, kézi váltóval a dízelmotoros kocsi nem, csak a 218i jelzésű benzines verzió rendelhető. A 220d álló helyzetből 7,5 másodperc alatt van százon, végsebessége 235 km/h.
A 2-es Gran Coupé részletes műszaki adattáblája innen tölthető le.
Vezetési élmény
A 220d Gran Coupé, ha minden kulturális jellegű tényezőtől és elvárástól elvonatkoztatunk, nagyon jó autó. Erős és takarékos. Kevesebb mint 5,5 literből eljártam vele, és egyáltalán nem lassan, mert tud és kifejezetten szeret is gyorsan menni. A sztrádán is jól fogyaszt, ebben az aerodinamikus, kis homlokfelületű test mellett benne van a hosszú váltó is; 130-nál 2000 alatt forog a motor.
A technika kifogástalanul teszi a dolgát, az automatától a stop-start rendszerig a hagyományos és huszonegyedik századi dolgok mind hibátlanul, finoman, pontosan működnek. A klímakomfort kiváló, az audiorendszer hangzása szintén. Ez egy ízig-vérig prémiumautó és igazából a használat 95%-ában ízig-vérig BMW is. A tökéletes illúzió viszont két ponton ugyancsak csalódást keltően törik meg.
Elinduláskor, pláne elfordított kerekekkel, kanyarodva rajtolva a 220d Gran Coupé nagyon nem úgy mozdul meg, mint egy igazi BMW. Az elektronika küzd az elkönnyült első kerekek túlpörgéseivel, a motor ilyenkor túl erős, túl nyomatékos, az érzés a sofőrben pedig: hát miért nem megyünk már? A másik pont, ahol elárulja magát a nem-béemvés technika: a kanyarok, különösen nedves úton. Szárazon a jól tapadó első szerelésű gumikkal csak tényleg veszélyesen durván vett kanyarokban mutat fronthajtásos orrtolást a kocsi. Sima dinamikus vezetésnél remekül fekszik az úton és nem mutat semmilyen kitörési hajlamot. A reggeli párás aszfalton vagy esőben viszont minden nagyobb gázadásnál lehet érezni a gerincvelőnkben, hogy nem a jó végén moccan meg egy pillanatra a test, mielőtt megfogja a DSC.
Na és persze a havat sem ezzel a BMW-vel lesz a legnagyobb élmény megtapasztalni. De hát hol van már hó: elvitte a klímaváltozás úgyis. A hétköznapokban pedig úgyis mindegy, melyik végén csavargatja a féltengelyeket a motor. Ugye?
Kinek ajánljuk?
A 2-es Gran Coupé belépőmodell a lépcsőshátú BMW-k világába. A magyar valóságban érzésünk szerint ez egy tipikus cégautó lesz majd – főleg szürkében, főleg a kétliteres dízellel. Na meg persze még rendőrautó is lehet belőle, ha egyszer megépül a debreceni BMW-gyár, ahogy az lett az Audi A3 szedánból is.
A 220d Gran Coupé 11,64 millió forintos alapárára nem mondhatunk mást, minthogy BMW-s - viszont az összkerékhajtás 640 ezer forintos felára már-már baráti. Aki nem csak az emblémát szeretné megvenni, hanem tényleg kapni akar valamit a klasszikus BMW-élményből határhelyzetekben is, mindenképp pipálja be ezt az extrát. Vagy gondolkodjon el azon, nem kéne-e inkább egy kicsit spórolni a 3-as szedánra, ami a szórakoztatóbb végén hajt és ugyanezzel a motorral-váltóval csupán kevesebb mint 10 százalékkal drágábban, 12,59 milliós induló áron vihető el.
A BMW 2 Gran Coupé árlistája innen tölthető le.