Az autóba szerelhető kamerák felhasználási köre jóval nagyobb a Youtube-ra tölthető pillanatok rögzítésénél.
A közlekedési témájú, borzongató vagy vicces videók egyre többször autóbelsőből készült, jó minőségű felvételek, gyakran dátummal vagy más információval feliratozva. Ezeket a szélvédőre belülről rögzített apró kamerákkal készítik – a kínálat nagy, az árkülönbség sokszoros az olcsóbb és a komolyabb készülékek között.
Az olcsó csak lát és rögzít, a drága mér is
A legolcsóbb kamerák tizenkétezer forintról indulnak, a csúcs pedig szűk kilencvenért a miénk. Míg a belépőmodellek leginkább egy hagyományos kamerára emlékeztetnek, már ezek kisebb felbontású felvételei is megfelelhetnek egy bizonyítási eljárás során. A magasabb árfekvésű kamerák képei már HD-minőségűek, de nem ez az egyetlen fontos paraméter. Arra is érdemes figyelni, mekkora a lencséjük látószöge: az alapváltozatoké 120 fok, ami nem rossz, de azért messze van egy halszem-optika panorámanézetétől, így ha oldalról jönnek belénk, esetleg lemaradhatnak a felvételről. A drágább gépeknek 170 fokban látó lencséjük van, emellett GPS-szel és erőhatás-mérővel egészítik ki a csomagot.
Három módban képesek a felvételre: alapesetben csak akkor rögzítik az adatokat, ha hirtelen gyorsulást vagy lassulást érzékelnek, ám ilyenkor a gombnyomás előtti másodperceket is tárolják. Hogy mi számít hirtelen gyorsulásnak vagy lassulásnak, természetesen állítható. Lehetőség van a gombnyomásos aktivizálásra is, ilyenkor szintén rögzülnek a megelőző másodpercek. A harmadik opció a folyamatos felvétel, az SD-kártya kapacitásáig. Ha a kártya betelt, a legrégebbi adatok törlésével folytatódik a rögzítés.
A kamerák a GPS-koordinátákat, az időpontot, a sebességet, valamint a járművet érő erőhatásokat is figyelik, így baleset esetén azt is segítenek megállapítani, hogy mennyire volt komoly az ütközés, és annak meghatározásában is segíthetnek, hogy egy több résztvevős ütközésnél mondjuk a második autó a saját hibájából ment-e bele az előtte lévőbe, vagy a hátulról jövő tolta össze őket.
Egyes csomagok kiegészítő szoftvert is tartalmaznak, így az adatok feldolgozása is roppant egyszerű: a Google Föld felhasználásával hajszálpontosan visszanézhető, merre járt az autónk, nem meglepő hát, hogy a flottatulajdonosok is előszeretettel használják. A beépítése roppant egyszerű: a kamerát a tükör mögé, esetleg a műszerfal elejére szokás rögzíteni, ahol apró mérete miatt alig észrevehető, a kilátást nem zavarja. Ha lecseréljük autónkat, a rendszer pillanatok alatt átszerelhető.
A gyakorlatban
A magyar jog
Az SD-kártyán lévő eredeti felvételt (tehát nem egy átmásolt fájlt) igazságügyi szakértő hitelesítheti, ebben az esetben felhasználható a bizonyítási eljárás során. Ez különösen olyan balesetek kapcsán jöhet jól, ahol a felelősséget a helyszínelés sem tisztázta egyértelműen, vagy éppen tévesen minket hoztak ki felelősnek, mi pedig szeretnénk cáfolni, és megkapni pénzünket a biztosítótól. A magyar jogi szabályozás ebben a kérdésben nem egyértelmű: egyes bírók teljes értékűként veszik figyelembe a digitális bizonyítékokat, mások kevésbé fogadják el, hiába a hitelesítés. A kamera felvétele főleg akkor lehet akár perdöntő is, ha beleillik a bizonyítékok sorába, mintegy megerősítve állításunkat.
Jogi szempontból azt is fontos megjegyezni, hogy a legtöbb hazai rendőrautóban még nincs – általában komolyabb, a teljes műszakot rögzítő – készülék, így amit a minket megállító két rendőr állít, az általában szentírás a bíróságon, bizonyító felvételt a legritkább esetben kérhetünk. Kivéve a rólunk készült traffipax-fotót, amelyet akár az interneten is megnézhetünk. A kamerák kapcsán azt sem szabad elfeledni, ha netán a Youtube-ra szeretnénk videókat gyártani, érdemes óvatosnak lenni: a rendszámokat, a rendőrök és más autósok arcát csak kitakarva rakjuk fel a netre, nehogy per legyen a vége. Akcióvideókhoz pedig felejtsük el a biztonsági kamerákat, arra ott van a GoPro és társaik.
Verdikt
Harminc liter benzin ára. Mindenki maga döntse el, megér-e ennyit egy aduász a ritka, ám gyakorlatilag elkerülhetetlen balesetek tisztázásakor. Már a belépőmodellek is bőven megfelelnek a magánszemélyek igényeinek, ám ne feledjük: a lencse látószögét, valamint az éjjeli felvételek minőségét érdemes tesztelni a vásárlás előtt. Az sem mindegy, kapunk-e megfelelő méretű memóriakártyát a kamerához, vagy külön kell vennünk hozzá. A GPS-es rendszerek értelemszerűen drágábbak, ám a flottások hamar megspórolják az árukat, hiszen látják, merre kóborolnak a munkatársak a céges autóval. Bármelyiket is választjuk, garantáltan sok bosszankodástól kímélhet meg, új autó vásárlása eseten pedig nem vész el. Okos dolog, már csak a magyar jognak kéne utolérnie.