Június elején nagyon sokan fejcsóválva vették tudomásul, hogy a visegrádi önkormányzat kitiltotta a motorosokat a legendás Panoráma útról, mert a város honlapján közzétett állításuk szerint az útszakaszt napi rendszerességgel a nagy sebességgel közlekedő motorosok és autósok versenypályának használták.
Mindezt semmiféle egyeztetés, vizsgálat, zajszintmérés vagy fokozott rendőri jelenlét nem előzte meg, a döntés egy huszárvágással kezelte az önkormányzat által megfogalmazott problémát:
a kikerült tiltó táblák értelmében március 1-től november 1-ig tilos motorral behajtani a Fellegvárba vezető útra.
Természetes, hogy a dolog nem nyerte el a motorosok tetszését. A konstruktívabb megszólalók nem mulasztották el megjegyezni, hogy ha az önkormányzat által képviselt helyi lakosoknak a környéken felbukkanó nyitott kipufogódobokkal szerelt, notórius gyorshajtókkal volt baja – vezessenek ezek akár motort, akár autót –, úgy
elég lett volna a törvények betartatása érdekében intézkedni, a helyszínen fokozott hatósági jelenléttel kiszűrni a renitenseket,
esetleg a tiltó tábla hatályát este nyolc és reggel nyolc óra közé belőni, ami biztosan nem okozott volna ekkora felháborodást.
Mivel a visegrádi önkormányzat időközben egyértelművé tette, hogy nem akarja a motorosokat a jelzett úton viszontlátni, ezért az elmúlt napokban komoly ellenállás kezdett kialakulni a Facebookon, melynek részeként a tiltakozók No Visegrád felirattal díszítik ki a profilképeiket, kijelentve, hogy amennyiben Visegrád önkormányzata motorosként nem látja őket szívesen, ebben az esetben messziről elkerülik a várost és igyekeznek meggyőzni erről ismerőseiket is.
A kezdeményezés ötletgazdája a kétszázezres követőtáborral rendelkező motoros újságíró, Fodor Donát – alias Dodor –, aki az elmúlt hetekben többször is foglalkozott a visegrádi tiltással, amiről egyébként mi is megemlékeztünk leplezetlenül dühös véleménycikkünkben:
Most végre egy online aláírásgyűjtés is elindult, melynek kezdeményezője és aláírói a következőket követelik:
- A kollektív büntető állapot azonnali felszámolását.
- Az eredeti forgalmi állapot visszaállítását.
- Vizsgálják meg érdemben a lakossági panaszok megalapozottságát és annak okait.
- Kezdeményezzenek érdekegyeztető tárgyalásokat az érintett autós, motoros szervezetekkel.
A petíciót cikkünk megírásának pillanatában már 3300-an aláírták, és ha egyetértesz a fentebb megfogalmazott célokkal, ezt ide kattintva te is meg tudod tenni.
Dodor egyébként a Facebook-oldalán megosztott videóban további demonstrációkat is kilátásba helyezett, amennyiben a táblát nem veszi le a visegrádi önkormányzat. Hangsúlyozta, hogy a súlyosan diszkriminatív döntés hazánkban nagyjából kétszázezer motorost érint, akiknek nem feladatuk a renitens száguldozók és hangoskodók kiszűrése, hiszen ezt a hatóságoknak kellene megtenniük.
A bejegyzések alatti hozzászólásokban többször is megjelenik az a vélemény, hogy az általános tiltás egészen egyszerűen bűnbakkereséssel próbál megoldani egy felmerült problémát, és ha a motorosok nem állnak ki ez ellen,
az veszélyes precedenst teremthet, mely más önkormányzatokat is felbátoríthat, hogy önhatalmúlag tiltsák ki az útjaikról a közlekedők tetszőleges csoportjait.
Az összefogás hatásaira jó példa Németország, ahol 2020-ban a hatóságok ki akarták tiltani a motorosokat több hegyi szerpentinről is. Májusban jelentették be a törvényjavaslatot, melyre válaszul motorosok tízezrei lepték el München és Stuttgart környékét, fittyet hányva arra, hogy a pandémia miatt a hatóságok nem engedélyezték a tüntetést. A demonstráció után Andreas Scheuer közlekedési miniszter kijelentette, hogy a kormánynak nincs sürgős teendője a motorokkal, hiszen az akkor érvényes korlátozások is elegendőek a problémák kezelésére.
A tüntetés utáni megszólalásában ezt mondta:
A motorosok megmutatták, mit gondolnak az ilyen korlátozásokról, és nem titok, hogy az én álláspontom is ugyanez. Ezután egyértelmű, hogy nem hajtom végre a Szövetségi Tanács javaslatait.
Úgy tűnik, most eljött az ideje annak, hogy a magyar motorosok is kiálljanak az igazuk mellett.
Ez is érdekelhet: