A Zagato által tervezett és gyártott Alfa Romeo SZ igazából egy valóra vált prototípus volt, amiből alig ezer darab készült, és egyre nagyobb ritkaságnak számít. A képeken látható megkímélt példányt szép összegért kínálják eladásra.
1989-ben a genfi autószalonon ES-30 néven a Zagato prototípusaként mutatták be azt a kupét, ami még abban az évben Alfa Romeo SZ (vagy S.Z.) néven került gyártásba. A neve a Sprint Zagato rövidítése, és nemcsak a dizájnért, hanem az összeszerelésért is a Zagato felelt. A főbb vonalait a zseniális Robert Opron vázolta fel, akinek olyan ikonikus autókat köszönhetünk, mint a Citroën CX és a Renault Fuego, a végleges formát és a belsőt már a Fiatnál dolgozták ki.
Az ék alakú SZ érdekessége volt az oldalanként három különálló fényszóró,
ami jóval később köszönt vissza az Alfa Romeónál a 159-en. A képeken is látszik, hogy az SZ igencsak kompakt méretű, mindössze 4,06 méter hosszú, 1,73 méter széles és 1,31 méter magas. A karosszériaelemek műanyagból készültek, és csak egyféle színben, pirosban lehetett kérni szürke tetővel. Az alapjára épülő, még ritkább RZ roadster már feketében és sárgában is rendelhető volt.
A műszaki alapokat az Alfa Romeo 75 adta, egy háromliteres V6-os hajtotta a hátsó kerekeket, 210 lóerővel és 245 Nm nyomatékkal,
hozzá kézi váltó kapcsolódott. Az SZ ezzel hét másodperc alatt gyorsult százra és 245 km/óra volt a végsebessége, de talán még lényegesebb volt, hogy az Alfa 75 versenyautó-változatából származó futóművel, Koni gátlókkal és Pirelli P Zero abroncsokkal kivételesen kanyarodott, az oldalgyorsulása elérhette az 1,4 g-t is.
A tervek szerint ezer darabot gyártottak volna belőle, végül 1036 példány készült a Zagato műhelyében,
és azok egyike a képeken látható 1991-es, 205-ös sorszámú darab. Már öt tulajdonosa volt, de mindig gondosan karbantartották, és még csak 47 ezer kilométert futott, ami meg is látszik az állapotán. A svájci Oldtimer Galerie Toffen hirdeti eladásra 69 ezer svájci frankért, ami csaknem húszmillió forintnak felel meg.