Ha jól sikerült a törött autóüvegek megtisztítása az antennától, fűtőszáltól, ragasztótól, újra autóipari üveg lesz belőle: a Q4 e-tron szélvédője.

Minket is meglepett a dolog, de az Audi közleményének azért elhisszük, hogy az autók megrepedt, összetört, cserére ítélt üvegeit vagy a bontott autók szélvédőit, oldalablakait eddig nem kezelte zárt körben az ipar. Az autók üveghulladékából alacsonyabb minőségű üvegtermékek szoktak készülni, a szélvédőket pedig mindeddig mindig „friss” üvegből gyártották. Ez most változhat, mert a német prémiummárka és partnerei, a német Reiling hulladékkezelő és a francia Saint-Gobain pilot-projektet indítottak a sérült autóüvegek új autóüveggé alakítására.

A sérült üvegeket a reciklálási folyamatban a VW Csoport hálózatában a Reiling gyűjti be a márkaszervizekből. A technológiában a visszagyűjtött törött üvegeket először porrá zúzzák, ezután mágnesekkel, fémszeparátorokkal és egyéb bűbájos megoldásokkal eltávolítanak belőle minden szennyezést, a ragasztómaradványoktól az üvegbe integrált antennák szálaiig. (Már arra is van terv, hogy a polivinil-butiral ragasztó újrahasznosítását is megoldják.)

A tiszta üvegport ezután a Saint-Gobain-nél olvasztják, táblásítják, majd formázzák. Itt egy kicsit borul a koncepció, mert a táblaüvegek minőségi előírásainak való megfeleléséhez még a klasszikus üvegipari alapanyagokat is fel kell használni, a reciklátum aránya  az új üvegben jelenleg legfeljebb 30-50% lehet.

A pilot projekt célja 40 tonna, kb. két kamionnyi hulladéküveg újrahasznosítása autóüveg-alapanyagként. Ha minden jól megy ipari léptékben is, a Saint-Gobain szerint az elkövetkező három évben már 30 ezer tonna hulladéküvegből lehet újra autóüveg. Az Audi Q4 e-tron lesz az első Audi, amelynek ablakai újrahasznosított üvegből készülnek.

A körkörös gazdálkodás alapelve szerint kezelt üveg a második ilyen eljárással reciklált anyag az Audinál; a cégnél a karosszériaüzemek alumíniumhulladékaiból már 2017 óta lesz egy menetben újra alapanyag. Az autóüvegek visszaforgatása mintegy 30%-os CO2-kibocsátás-csökkentést eredményez ahhoz képest, mintha mindig új üveg kellene az új autóüvegekhez.

Az Emirates is újrahasznosít, csak kicsit másképp:

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Hóban, sötétben, az autópálya leállósávjában szerelte fel a téli gumikat egy nem okos autós

További cikkeink a témában
Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!
Hirdetés