A Népligetről leginkább a júliusi vihar pusztítása miatt esett szó mostanság. Egészen más szövegkörnyezetben is előfordulna azonban, ha ott lenne a Hungaroring, ahogyan azt eredetileg elképzelték – és ahogyan nagyon komoly autóverseny volt ott már a múlt század első felében is.

1936-ban az akkori, Forma–1-es futamsorozat létezése előtti kor csúcsszériája, a Grand Prix egyik, pontversenyen kívüli versenyét rendezték meg a Népligetben (akkoriban csak a futamok kb. negyede számított bele a pontversenybe).

A népligeti Magyar Automobil Grand Prix 1936-ban. A rajtrácson az Auto Union versenyautói, első helyről 16-os számmal Breuid Rosemeyer, a második pozicióból 12-es számmal Hans Stuck rajtol (Forrás: Fortepan/Horváth József)

2000-2500 ember dolgozott azon, hogy az újraaszfaltozott, öt kilométeres pálya, a felhúzott tribünök és gyalogoshidak, időmérőtorony és depók tökéletesen kiszolgálják a versenyzőket, csapatokat és nézőket.

Manfred von Brauchitsch (22) Mercedes-Benz W 25E típusú versenyautójával előz a Népligetben (Forrás: Fortepan/Horváth József)

Ennek érdekében kiépítettek még húsz kilométernyi telefonhálózatot 33 állomással, a biztonságot pedig hatezer homokzsákkal fokozták.

Manfred von Brauchitsch Mercedes-Benz W 25E típusú versenyautója (Forrás: Fortepan/Horváth József)

Százezer ember nézte – köztük közjogi méltóságok, Horthy kormányzó és a nagykövetek –, ahogy a legnagyobbak, Rudolf Caracciola (Mercedes), Berndt Rosemeyer (Auto Union), Tazio Nuvolari (Scuderia Ferrari Alfa Romeo), és a kevésbé versenyképes autóval rajthoz álló, viszont magyar Hartmann László (Maserati) rója a köröket.

Louis Chiron nézi a Mercedes-Benz W 25E típusú versenyautójának javítását (Forrás: Fortepan/Horváth József)

Ahogy a Hungaroring, a népligeti pálya is inkább technikás volt, mint gyors, nem érvényesült annyira a német kocsik erőfölénye. Az ötvenkörös futamot végül Nuvolari nyerte meg Rosemeyer előtt, Hartmann hat kör hátránnyal a hetedik lett.

A Scuderia Ferrari Alfa Romeo 8C–35 típusú versenyautója (Forrás: Fortepan/Horváth József)

A ’36-os magyar grand prix az első lett volna a magyar grand prix-k sorában, de jött a második világháború, amely után a nemzetközi autóverseny rendezésénél nagyobb gondokkal találtuk szemben magunkat. Autó- és motorversenyeknek azonban továbbra is helyszínt adott a Népliget – ahogyan például a ferihegyi repülőtér betonja is, csak hogy egy újabb, ma már elképzelhetetlen részlettel színesítsük a sztorit –, és kis híján oda építették az ország első FIA-licences versenypályáját.

Bernie Ecclestone ugyanis utcai pályát akart kijelölni a szép, szocialista Budapesten. Először a budai várra bökött, aztán elfogadta a főváros javaslatát a Népligetre, a szükséges fakivágások miatt aztán bukott a terv, és végül Mogyoródon épült meg a Hungaroring.

Már a Hungaroring megépítése is csoda volt

Ma mindenki a Hungaroringre figyel. Mi is.

(Nyitókép: a túraautó Eb-futam rajtja 1970-ben. Forrás: Fortepan/Faragó György)

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Hoztunk egy újabb haladó szintű kvízt az autórajongóknak

Shaquille O'Neal kupét építtetett magának ebből az autóból

Felnőttméretű játékautót alkotott a Toyota

További cikkeink a témában
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban
Hirdetés