A Népligetről leginkább a júliusi vihar pusztítása miatt esett szó mostanság. Egészen más szövegkörnyezetben is előfordulna azonban, ha ott lenne a Hungaroring, ahogyan azt eredetileg elképzelték – és ahogyan nagyon komoly autóverseny volt ott már a múlt század első felében is.

1936-ban az akkori, Forma–1-es futamsorozat létezése előtti kor csúcsszériája, a Grand Prix egyik, pontversenyen kívüli versenyét rendezték meg a Népligetben (akkoriban csak a futamok kb. negyede számított bele a pontversenybe).

2000-2500 ember dolgozott azon, hogy az újraaszfaltozott, öt kilométeres pálya, a felhúzott tribünök és gyalogoshidak, időmérőtorony és depók tökéletesen kiszolgálják a versenyzőket, csapatokat és nézőket. Ennek érdekében kiépítettek még húsz kilométernyi telefonhálózatot 33 állomással, a biztonságot pedig hatezer homokzsákkal fokozták.

Százezer ember nézte – köztük közjogi méltóságok, Horthy kormányzó és a nagykövetek –, ahogy a legnagyobbak, Rudolf Caracciola (Mercedes), Berndt Rosemeyer (Auto Union), Tazio Nuvolari (Scuderia Ferrari Alfa Romeo), és a kevésbé versenyképes autóval rajthoz álló, viszont magyar Hartmann László (Maserati) rója a köröket. Ahogy a Hungaroring, a népligeti pálya is inkább technikás volt, mint gyors, nem érvényesült annyira a német kocsik erőfölénye. Az ötvenkörös futamot végül Nuvolari nyerte meg Rosemeyer előtt, Hartmann hat kör hátránnyal a hetedik lett.

A ’36-os magyar grand prix az első lett volna a magyar grand prix-k sorában, de jött a második világháború, amely után a nemzetközi autóverseny rendezésénél nagyobb gondokkal találtuk szemben magunkat. Autó- és motorversenyeknek azonban továbbra is helyszínt adott a Népliget – ahogyan például a ferihegyi repülőtér betonja is, csak hogy egy újabb, ma már elképzelhetetlen részlettel színesítsük a sztorit –, és kis híján oda építették az ország első FIA-licences versenypályáját.

Hatvanas évekbeli versenyfotók a Népligetből (Forrás: Fortepan)

Bernie Ecclestone ugyanis utcai pályát akart kijelölni a szép, szocialista Budapesten. Először a budai várra bökött, aztán elfogadta a főváros javaslatát a Népligetre, a szükséges fakivágások miatt aztán bukott a terv, és végül Mogyoródon épült meg a Hungaroring.

És ezt olvastad már?
Korai még temetni a dízeleket – Mercedes-Benz CLS 400 d 4Matic-teszt
Rengeteg fotód, videód, nagy fájlod van? Megtelik a géped? Itt a megoldás, ha állandóan tárhely gondokkal küzdesz!