
Kiderült, hogy mennyire szeretjük az autókban a modern technológiát, és átadnánk-e már a kormányt az önvezető rendszereknek.
Nemrég arról kérdeztünk titeket, hogy autósként hogyan álltok a modern technológiához, szerettek-e még kuplungozni és sebességet váltani, vagy alig várjátok, hogy az önvezető autó vezessen helyettünk. A Magyar Suzukival közösen készített kvízünkből kiderült, hogy milyen autóvezetők vagytok, mi pedig leszűrtük a tanulságot, a több mint 12 ezer válasz alapján kapott eredményeket nézve kiderült, hogy mennyire foglalkoztatják a magyar autósokat a jövőbemutató megoldások.
Hogyan szeretünk parkolni?
Parkolni például elég jól tudunk a jelek szerint, hiszen a válaszadók közel fele (49,2%) kombináltan használja a visszapillantó tükröket és a tolatókamerát, 47 százalék pedig kizárólag a tükrökre hagyatkozik a manőver során, és csak 3,8 százalék parkol teljesen a kamera segítségével, a bizalom itt még mindig a klasszikus eszközöké. Az automata sebességváltók népszerűsége azonban egyre nő, 24 százalék már kizárólag ilyet venne, 38,5 százalék elfogadná a hosszú napokra, 37 százalék viszont továbbra is ragaszkodik a kézi váltáshoz, mert szereti, ha a kezében marad az irányítás.
Nem kérdés azonban, hogy biztonságot ad az összkerékhajtás, 60,5 százalék adta ezt a választ, 33,8 százalék azonban meghagyja ezt a megoldást az igazi terepjáróknak. Mások az arányok, ha az elektromos hajtású autókról van szó. Bár egész sokan,
közel húsz százalék gondolkodik elektromos autón, a hatótáv még mindig fontos kérdés,
72 százalék maradna a hagyományos hajtásláncoknál, csak 8 százalék szeretne mielőbb elektromos autóra váltani. Úgy tűnik, kivárjuk, amíg megérkezik az igazán jó megoldás, ami talán már nincs is olyan messze.
Fontos a digitális biztonság
Szeretjük a jól felszerelt autókat, de a digitális műszerfalak még megosztják a válaszadókat. 40 százalékuk számára mindegy, hogy digitális vagy analóg, csak működjön, 37 százalék rajong a modern változatért, míg 23 százalék nosztalgikusan a klasszikus műszerfalra szavazott. Ugyanakkor az autó és a telefon összekötése már alapelvárásnak számít az autósok 57,6 százalékánál, csak 15 százalék tartja feleslegesnek, 27 százalék pedig szükség esetén használja navigációra és zenejátszásra.
A válaszadók 49 százaléka szerint praktikus a vezeték nélküli telefontöltés, de az autósok csaknem harmada a kábeles megoldásban bízik, és ötöde a megbízhatatlanságot említi hátrányként, a kényelem mellett tehát még mindig fontos a stabilitás. Megosztók az autófigyelő alkalmazások is, hiszen a válaszolók 47 százaléka tartja hasznosnak ezeket az applikációkat, 40 százalék azonban nem bízik bennük, az adatvédelem, a digitális biztonság tehát továbbra is lényegi kérdés.
A vezetés jövője felé
A sávtartó rendszerek még mindig megosztják a közönséget, bár 53 százalék szerint néha jól jön, 36 százalék kifejezetten elutasítja, és csak 11 százalék fogadja lelkesen a vezetéstámogató rendszerek segítségét, a sofőrök többsége nem szívesen engedi ki a kezéből az irányítást. Hasonló a megítélése a tempomatnak, amit 55,5 százalék választana hosszú utakra, 27 százalék bármikor szívesen használ, 17,5 százalék azonban szívesebben bízik a saját lábában.
Mostanra minden új autóban kötelező felszerelés a kamerás vezetőfigyelő rendszer, és a felmérésünk alapján ezt csak 28 százalék tartja kifejezetten zavarónak, 36 százalék szerint néha jól jön, és szintén 36 százalék elfogadja, ha ezzel biztonságosabb a vezetés. Az önvezető rendszerekkel azonban óvatosabbak vagyunk, csak 12 százalék szerint vár ránk teljesen automatizált vezetés, 35 százalék szerint egyensúly lesz ember és gép között, míg 53 százalékunk számára a vezetés továbbra is élmény, amit megtartanánk magunknak, amíg lehet.
Mindent összevetve
Örülünk neki, hogy ennyire sokan kitöltöttétek a Magyar Suzukival közösen készített felmérésünket, jó látni, hogy titeket is foglalkoztat a modern technológia, az autózás jövője. Milyenek is tehát a magyar autósok?
A kutatás egy olyan autós közösséget rajzol elénk, amely nyitott az új technológiákra, de azért nem engedné még el a hagyományos megoldásokat sem.
A válaszokból úgy tűnik, hogy a digitális funkciók lassan teret nyernek, de a kontroll megtartása továbbra is kulcskérdés. A jövő tehát nem lesz feltétlenül teljesen automatizált – inkább okos és kényelmes, ahol a vezető dönt.
A cikk elkészítésében együttműködő partnerünk volt a Magyar Suzuki.