Az amerikai autóklub felmérése szerint a sofőrök nagy többsége nem önvezető autót akar, viszont örülne több aktív biztonsági rendszernek.

Az AAA, a legnagyobb amerikai autós szervezet közvéleménykutatásának eredményei azt mutatják, hogy az autósok nem igazán várják az autonóm kocsik szép, új világát. A megkérdezettek csupán 22%-a mondta azt, hogy az autógyártók szerintük jó irányban haladnak az önvezető járművek fejlesztésével. A válaszadók 80%-a szerint viszont nagyon is szükség volna arra, hogy a jelenlegi vezetéstámogató rendszerek (automatikus vészfékezés ütközésveszély esetén, sávelhagyás-gátló, holttérfigyelő, stb.) tényleg megbízhatóan, hatékonyan működjenek. Az autósok 58%-a közölte: a következő járművének kiválasztásában szerepet fog játszani az is, hogy minél több aktív biztonsági asszisztens legyen a kocsiban.

Az AAA elemzése szerint a teljes önvezetés elutasítottságában az is benne van, hogy az autóvezetők nem bíznak meg 100%-ig a technikában. Egy korábbi felmérésben már kiderült, hogy azok az autósok, akiknek a kocsijában van valamilyen új vezetéstámogató rendszer, tapasztalták már ezeknek a szolgáltatásoknak a hibás működését, ráadásul jellemzően az önvezetéshez legközelebb álló, legfejlettebb rendszerek bizonyultak a leginkább megbízhatatlannak. Így nem csoda, hogy az autósok a teljesen autonóm járművektől is tartanak. Csupán a válaszadók 14%-a érezné magát biztonságban egy ilyen kocsiban, 54% kifejezetten félne, 32% pedig bizonytalan a kérdésben.

A Mercedes-Benz önvezető jövőképe 2015-ből: F105 tanulmányautó

Az önvezető járművek megítélését a világjárvány sem változtatta meg érdemben és a közösségi közlekedést sem sokan cserélnék le autonóm járműre. A megkérdezettek 21 illetve 19%-a váltana szívesen tömegközlekedési eszközről illetve taxiról, Uberről önvezető autóra, amiben egyedül ülhetne - kifejezetten a COVID miatt. A válaszadók 42 illetve 41%-a számára mindegy lenne, hogy egy élő vagy egy gépi sofőrrel utaznak utasként, 18 illetve 19% viszont kifejezetten nem szeretne autonóm járműben utazni, járvány ide vagy oda.

A kutatást idén januárban végezte az AAA, 1010 fős mintán, mely az USA háztartásainak 97%-ára nézve reprezentatív.

Márpedig az önvezető autók előbb-utóbb itt lesznek, akár akarja őket a nép, akár nem. És már driftelni is tudnak:

Driftelő Toyota Suprával a közlekedésbiztonságért

Hogy pontosan miként lesz az önállóan driftelő sportautókból közlekedésbiztonsági fejlesztés, még nem egészen világos.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Tetszik ez a kis rönkház? Egy UAZ-ra építették

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

További cikkeink a témában