MX-30: az első elektromos autó a Mazdától, pofás formával, béna hátsó ajtókkal, és magyarázkodásra kényszerítő hatótávval.

Az első pillanattól kezdve rokonszenvezek a Mazda MX-30-cal. Azok közé tartozom, akik elég valószínűleg tartják, hogy az elkövetkező években elektromos autót vesznek. Van egy dízel SUV-nk, és egy kifutófélben lévő kompakt városi autónk, helyette jönne a villanyos. Az Audi e-tron, Mercedes EQC, BMW iX3 vonalat nem érzem magaménak. Viszont alatta bármilyen elektromos autó szóba jöhet, ami képes megmozgatni bennem valamit, eddig a BMW i3, a VW ID.3, a Honda e volt ilyen, és most a Mazda MX-30.

Ha akarom terepjáró, ha akarom kupé, de kéne nagyon

Bele lehet magyarázni mindent, oldalról nézve dögös kupé, de leginkább a CX-30 terepjárós vonala az erős, mégsem elrettentően drabális, mint az X6 vagy a GLE. A terepjárósított kerékívek és magasítások ideálisak ahhoz, hogy egy törékeny nő biztonságos menedéket lásson benne, mégis visszafogottan rajzolták rá a centimétereket.

A 4,4 méteres hosszától még nem fogja el az asszonyt a „hogy fogok ezzel beparkolni” sikítófrász. Bejövős, csak a hátsó ajtók nyitását kell megszoknom. Először az első ajtókat kell nyitni, aztán a velük szembe nyíló hátsókat, pont mint a BMW i3-on, vagy éppen a Mazda RX-8-on. Nem ebből fog leggyorsabban kiugrani a gyerek az iskola előtt.

Amiben a Mazda már régóta a profik között focizik, az a belső minősége.

Nem csak azt érzik nagyon, hol legyen puha, és hol lehet kemény a kárpit, de abban is remekelnek, hogy milyen fényektől, formáktól és hangoktól érzed magad sok száz kilométeren keresztül úgy, hogy a legjobb helyen vagy a világon.

Ez a sok száz kilométer inkább csak kétszáz, mert utána meg kell állni tölteni. És jó ez így?

Van egy olyan trend (ha nem is követik sokan, de azért van), hogy tervezéskor a minél jobb súly- és méretarányok, meg az, hogy az autó autószerű és jól vezethető legyen lenyomja a szempontok priorlistáján a minél nagyobb akkumulátort és hatótávot. Az MX-30 akksija 35,5 kWh-s. De ha neked nincs mellette másik autód (az elektromos autósok 75 százalékának van), és Miskolcon kapod a hírt, hogy az évszázad bulija van kialakulóban Balatonfenyvesen, akkor hiába nyugtat meg a tudat, hogy az átlag naponta 60 kilométert autózik, rád két töltéssel később már csak az üres sörösdobozok várnak.

És amit még szeretek benne

Rövid volt a tesztkör, de az átjött, hogy a Mazda még mindig a ló és lovasa mondást tartja a legfontosabbnak, ha arról van szó, milyen legyen a vezetési élmény. A jinba ittai arról szól, hogy a ló visz magával, de te vagy a főnök, és érzed magadon a ló minden rezdülését, a ló pedig pontosan azt csinálja, amit akarsz vele. Az MX-30 benzines autó mintájára brummog, finoman adagolhatóan fékez, és pöpecül hajtja magára a kanyarokat.

Egy pillanatra sem kéne több a 145 lóerőnél és a 270 Nm-nél, pedig az elektromos autók között ezek nem kiemelkedő eredmények, mint a 9,7 mp-es gyorsulás és a 140-es végsebesség sem.

És még egy vonzó szempont: az árak a felszereltség, és a 2,5 milliós állami támogatás mellett (ha éppen van) teljesen elfogadhatók, 10,4 és 11 millió között húzódnak.

Ez is érdekelhet:

A klasszikus is lehet modern: teszten a Mazda3 Skyactiv-G150

A legfontosabb a formája, a második legfontosabb a műszerfala, a legkevésbé fontos meg az, hogy se nem hibrid, se nem turbós, se nem elektromos.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Tetszik ez a kis rönkház? Egy UAZ-ra építették

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

További cikkeink a témában