Kiterjesztik az objektív felelősséget, csak akkor nem az autó üzemben tartója fizet, ha feldobja a sofőrt.
2025. július 5-től az objektív felelősség hatálya alá tartozik a biztonsági öv használatának elmulasztása, 2025. szeptember 18-tól, csütörtöktől pedig hatályba lép a rendelet, amely meghatározza a büntetés mértékét is.
„Tekintettel arra, hogy a biztonsági öv használatára vonatkozó szabályok megszegése nemcsak közvetve, de közvetlenül is alkalmas arra, hogy emberek életét, testi épségét veszélyeztesse, ezért elengedhetetlenül szükséges a szankcionálás, erre pedig jelenleg az objektív felelősség elvén alapuló eljárás a legmegfelelőbb” – mondta a Police.hu beszámolója szerint a Berzai Zsolt r. alezredes, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály Balesetmegelőzési Osztály osztályvezetője a témában tartott sajtótájékoztatón.
Egy szankció akkor fejti ki a hozzá fűzött hatást, ha az emberekben tudatosul, hogy a jogsértésért nem marad el a felelősségre vonás, amelyre a lehető legrövidebb időn belül sor kerül, és mértéke igazodik a jogsértés súlyához, valamint a jövőre nézve visszatartó hatású.
A biztonsági öv használati aránya 2022 végén az első ülésen ülőknél 88%-a, a hátsó utasok 57% volt, a Csat(t)lakozz kampány elindítása után ez 90%-ra, illetve 65%-ra emelkedett.
A balesetben megsérült személyeken belül a biztonsági övet nem használók aránya a 2022. évi 9%-ról mostanra 6% alá csökkent.
Feltételezhető, hogy a célirányos ellenőrzések és prevenciós tevékenység (2022-ben 89 ezer 2024-ben 204 ezer biztonsági öv miatti intézkedés) is hozzájárultak az adatok csökkenéséhez.
A biztonsági öv jelenleg is a gépjárművek legelterjedtebb és legfontosabb biztonsági, utasvédelmi berendezése, és minden más – jármű utasterében alkalmazott – passzív biztonsági megoldás alapja (légzsák, övfeszítő stb.). Vizsgálatok igazolják, hogy a biztonsági öv használata átlagosan 50-60%-kal csökkenti a személyi sérülés, valamint a halálozás kockázatát, továbbá jelentős szerepe van a sérülések súlyosságának csökkentésében. Baleset esetén a szabályosan rögzített öv nemcsak a test előrelendülését, illetve a járműből kiesést akadályozza meg, hanem az ütközés során fellépő energiát az emberi test legnagyobb teherbírású részeihez, a medencéhez és a bordákhoz vezeti el.
Csökkenteni kell a közlekedési balesetek áldozatainak számát
A hatályos közösségi és magyarországi közúti közlekedésbiztonsági célkitűzések alapján 2019 és 2030 között felére kell csökkenteni a közúti balesetben meghaltak, valamint a súlyosan sérültek számát. A célkitűzés teljesítése jelentős kihívás elé állítja a tagállamokat, közöttük Magyarországot is. A célkitűzés teljesítése, valamint az emberi élet, testi épség és egészség védelme érdekében a passzív biztonsági eszközök használatának fokozásában további, eddig kihasználatlan kapacitások rejlenek. Ezért minden lehetséges beavatkozási területen törekedni kell arra, hogy hazánkban a biztonsági övhasználat szintje tovább emelkedjen, ideértve a járművezető-képzést, a közlekedésbiztonsági kommunikációt, a közúti ellenőrzéseket és a szankcionálást.
A biztonsági öv szabályszerű használatának elmulasztása miatti jogsértés szankcionálása eltérő az egyes európai országokban, de több országban is lehetőség van a jogsértő járművezetők szankcionálására megállítás nélkül, képfelvétel alapján (a magyarországi objektív felelősséghez hasonló módon).
Mi változik csütörtöktől?
A helyszíni ellenőrzések és az azt követő eljárás nem: ha a rendőr megállapítja, hogy a gépkocsiban utazók közül valaki nem használja a biztonsági övet, akkor – csakúgy, mint eddig – mindenkivel szemben külön-külön eljár, és kiszabja a jogsértésért járó bírságot, illetve a jármű vezetőjének ezen felül közlekedési előéleti pontot is megállapít, amennyiben a jármű vezetője nem használta az övet.
Ennyi a bírság, ha nincs bekapcsolva a biztonsági öv
- lakott területen: 20 ezer forint
- lakott területen kívül (nem autóúton vagy autópályán): 30 ezer forint
- autóúton vagy autópályán: 40 ezer forint
Ha a jogsértést nem a rendőr helyszíni intézkedése tárja fel, hanem a VÉDA rendszerben működő kamerák rögzítik azt, akkor az objektív felelősség alapján a jármű üzembentartójának szabják ki a bírságot – ez az újdonság. Az üzembentartót természetesen továbbra is megilleti az a lehetőség, hogy a járművet használatba vevő személy nyilatkozatával kimenthesse magát. Amennyiben az üzembentartó él a kimentés lehetőségével, úgy a bírságot már a járművet használatba vevő személynek fogják kiszabni.
Ez is érdekelhet: