Kiterjesztik az objektív felelősséget, csak akkor nem az autó üzemben tartója fizet, ha feldobja a sofőrt.

2025. július 5-től az objektív felelősség hatálya alá tartozik a biztonsági öv használatának elmulasztása, 2025. szeptember 18-tól, csütörtöktől pedig hatályba lép a rendelet, amely meghatározza a büntetés mértékét is.

„Tekintettel arra, hogy a biztonsági öv használatára vonatkozó szabályok megszegése nemcsak közvetve, de közvetlenül is alkalmas arra, hogy emberek életét, testi épségét veszélyeztesse, ezért elengedhetetlenül szükséges a szankcionálás, erre pedig jelenleg az objektív felelősség elvén alapuló eljárás a legmegfelelőbb” – mondta a Police.hu beszámolója szerint a Berzai Zsolt r. alezredes, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály Balesetmegelőzési Osztály osztályvezetője a témában tartott sajtótájékoztatón.

Egy szankció akkor fejti ki a hozzá fűzött hatást, ha az emberekben tudatosul, hogy a jogsértésért nem marad el a felelősségre vonás, amelyre a lehető legrövidebb időn belül sor kerül, és mértéke igazodik a jogsértés súlyához, valamint a jövőre nézve visszatartó hatású.

A biztonsági öv használati aránya 2022 végén az első ülésen ülőknél 88%-a, a hátsó utasok 57% volt, a Csat(t)lakozz kampány elindítása után ez 90%-ra, illetve 65%-ra emelkedett.

A balesetben megsérült személyeken belül a biztonsági övet nem használók aránya a 2022. évi 9%-ról mostanra 6% alá csökkent.

Feltételezhető, hogy a célirányos ellenőrzések és prevenciós tevékenység (2022-ben 89 ezer 2024-ben 204 ezer biztonsági öv miatti intézkedés) is hozzájárultak az adatok csökkenéséhez.

A biztonsági öv jelenleg is a gépjárművek legelterjedtebb és legfontosabb biztonsági, utasvédelmi berendezése, és minden más – jármű utasterében alkalmazott – passzív biztonsági megoldás alapja (légzsák, övfeszítő stb.). Vizsgálatok igazolják, hogy a biztonsági öv használata átlagosan 50-60%-kal csökkenti a személyi sérülés, valamint a halálozás kockázatát, továbbá jelentős szerepe van a sérülések súlyosságának csökkentésében. Baleset esetén a szabályosan rögzített öv nemcsak a test előrelendülését, illetve a járműből kiesést akadályozza meg, hanem az ütközés során fellépő energiát az emberi test legnagyobb teherbírású részeihez, a medencéhez és a bordákhoz vezeti el.

Csökkenteni kell a közlekedési balesetek áldozatainak számát

A hatályos közösségi és magyarországi közúti közlekedésbiztonsági célkitűzések alapján 2019 és 2030 között felére kell csökkenteni a közúti balesetben meghaltak, valamint a súlyosan sérültek számát.  A célkitűzés teljesítése jelentős kihívás elé állítja a tagállamokat, közöttük Magyarországot is. A célkitűzés teljesítése, valamint az emberi élet, testi épség és egészség védelme érdekében a passzív biztonsági eszközök használatának fokozásában további, eddig kihasználatlan kapacitások rejlenek. Ezért minden lehetséges beavatkozási területen törekedni kell arra, hogy hazánkban a biztonsági övhasználat szintje tovább emelkedjen, ideértve a járművezető-képzést, a közlekedésbiztonsági kommunikációt, a közúti ellenőrzéseket és a szankcionálást.

A biztonsági öv szabályszerű használatának elmulasztása miatti jogsértés szankcionálása eltérő az egyes európai országokban, de több országban is lehetőség van a jogsértő járművezetők szankcionálására megállítás nélkül, képfelvétel alapján (a magyarországi objektív felelősséghez hasonló módon).

Mi változik csütörtöktől?

A helyszíni ellenőrzések és az azt követő eljárás nem: ha a rendőr megállapítja, hogy a gépkocsiban utazók közül valaki nem használja a biztonsági övet, akkor – csakúgy, mint eddig – mindenkivel szemben külön-külön eljár, és kiszabja a jogsértésért járó bírságot, illetve a jármű vezetőjének ezen felül közlekedési előéleti pontot is megállapít, amennyiben a jármű vezetője nem használta az övet.

Ennyi a bírság, ha nincs bekapcsolva a biztonsági öv

  • lakott területen: 20 ezer forint
  • lakott területen kívül (nem autóúton vagy autópályán): 30 ezer forint
  • autóúton vagy autópályán: 40 ezer forint

Ha a jogsértést nem a rendőr helyszíni intézkedése tárja fel, hanem a VÉDA rendszerben működő kamerák rögzítik azt, akkor az objektív felelősség alapján a jármű üzembentartójának szabják ki a bírságot – ez az újdonság. Az üzembentartót természetesen továbbra is megilleti az a lehetőség, hogy a járművet használatba vevő személy nyilatkozatával kimenthesse magát. Amennyiben az üzembentartó él a kimentés lehetőségével, úgy a bírságot már a járművet használatba vevő személynek fogják kiszabni.

Ez is érdekelhet:

Tudtad, hogy vannak olyan utak, ahol szigorúan tilos bekapcsolni a biztonsági övet?

Ezeken a helyeken egyéb, elsőre kifejezetten szokatlannak tűnő szabályokat is be kell tartani.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Vonzó karácsonyi képekkel hangolunk az ünnepre

Basszust a népnek! – Ezek a magyar partyhangszórók rendesen átrendezhetik a piacot

A Player kérdése: Befejeződött az F1 idei szezonja. Nálad ki az év versenyzője?
30% Norris
51% Verstappen
8% Piastri
1% Russell
10% Egy másik versenyző
Vonzó karácsonyi képekkel hangolunk az ünnepre
Hirdetés