Mindenkit meglepett a BMW a 7-es sorozat negyedik generációjával, amit 2001-ben mutattak be. Chris Bangle által tervezett formáját sokan kritizálták, de nem lehetett elvitatni tőle, hogy a márka addigi legmodernebb autója lett, ami idővel a vágyott sikert is meghozta számára.

Már több mint húsz éve annak, hogy a 7-es sorozat negyedik generációjának bemutatásával nagy port kavart a BMW. Az E65-ös szériát rengeteg kritika érte a szokatlan vonalvezetése és az infotainment kezelésére szolgáló iDrive rendszer miatt. A márka vezető formatervezője akkoriban Chris Bangle volt, aki már a kilencvenes évek közepe óta dolgozott azon, hogy új stílust találjon ki az ezredforduló utáni modellek számára.

Chris Bangle rendesen felkavarta az állóvizet a BMW-nél
Szokatlan formákkal hozott friss szelet a BMW-hez Bangle
Az amerikai dizájner teljesen újraértelmezte a márka klasszikus formai jegyeit, több téren is szakított a BMW hagyományaival, és ezzel alaposan feldühítette a rajongókat.

A korszak ugyan Bangle nevéhez fűződik, de a 7-es formáját valójában Adrian van Hooydonk alkotta meg, aki a kétezres évek végén vette át a BMW dizájnvezetői posztját Bangle-től. A piac az első hónapokban annyira rosszul fogadta az új 7-est, hogy az elődjéből felhalmozott készletek egy pillanat alatt elfogytak. A helyzet azonban rövidesen megváltozott, és Bangle vezetésével a BMW dizájnja olyan trendet indított el, amit később a többi prémiummárka is követett.

Emlékezetes premier

A BMW-nél már a kilencvenes évek közepén kísérleteztek egy merészen új csúcsmodellel, ennek során készült el a ZBF névre keresztelt prototípus, amelyen már felfedezhetjük a később gyártásba került 7-es sorozat egyes részleteit. 2000-ben fogadták el a megosztó dizájnt, amivel Chris Bangle csapata több ponton is újat mutatott a rajongóknak. A masszív karosszéria furcsaságai közé tartozott a hullámos vonalú fényszóró, a cápauszony formájú antenna és a különös csomagtérajtó, míg a minimalista stílusú utastérben a középkonzolon lévő egyetlen forgókapcsoló okozott gondot a korábbi modellek gombtengeréhez szokott vásárlóknak. A gyártásba szánt modell 2001-ben a frankfurti autószalonon mutatkozott be, ami számunkra azért maradt inkább emlékezetes, mert éppen akkor történtek a szeptember 11-ei terrortámadások.

Csúcstechnika a fedélzeten

Az új modell nem csak a formája miatt számított mérföldkőnek a BMW-nél. A 7-es sorozat is része volt annak az átfogó megújulási folyamatnak, amely fejlettebb gyártástechnológiát is magával hozott. A dingolfingi gyár korszerűsítésére több mint 500 millió eurót költöttek, és most először döntöttek úgy, hogy saját típusjelzést kapnak a különböző modellváltozatok. Az E65-ös széria mellett az E66 lett a hosszú tengelytávú, az E67 a páncélozott, az E68 pedig a hidrogénhajtású kivitel kódja.

Nem túlzás azt állítani, hogy a 2001-ben bemutatott 7-es sorozat volt a legfejlettebb autó, amit a BMW addig gyártásba adott,

a csúcsmodellben megjelenő megoldások a bajor modellek következő generációját vetítették előre. A műszaki újdonságok közé tartozott az aktív felfüggesztés és az aktív kanyarstabilizátor, amely egy központi hidraulikus rendszer használatával ellensúlyozta a karosszéria nem kívánt mozgásait a kanyarokban. A megoldással nemcsak stabilabb lett az autó, de az adaptív lengéscsillapítással együtt a kényelem új szintjére emelte az utasokat.

A kistévé mai szemmel nézve már megmosolyogtató, de abban egyetérthetünk, hogy mesés volt a nyújtott tengelytávú 7-es utastere:

Nehéz kezdetek az iDrive-val

A formáján kívül azzal vonult be az autótörténelembe ez a 7-es sorozat, hogy ebben jelent meg először az iDrive rendszer, egy olyan interfész, ahol az összes funkciót egyetlen forgótárcsával kellett kezelni. A klíma, a navigáció és a telefon, valamint a kormányzás, a felfüggesztés és a sebességváltó beállításai mind egy rendszerbe kerültek. A bonyolult menüje miatt az iDrive hamarosan elnyerte az I can’t Drive gúnynevet, a vásárlók főleg azt kifogásolták, hogy az olyan egyszerűnek tartott műveletekhez, mint a rádió frekvenciájának állítása, kénytelenek voltak a menüben kalandozni. Az idők során ezért többször is frissítették az iDrive rendszerét, hogy kiküszöböljék a tulajdonosok által tapasztalt nehézségeket. A bevezetése után azonban már nem volt visszaút, és az idő a BMW-t igazolta, a következő években a többi prémiummárka is hasonló interfésszel szerelte fel a modelljeit.

A Phantom motorjával

A motorkínálat a háromliteres, 231 lóerős hathengeressel indult a 730i-ben, a kínálat derekát a 3,6 literes, 272 lóerős és a 4,4 literes, 333 lóerős V8-as motorok adták a 735i-ben és a 745i-ben. A BMW természetesen nyújtott változatban is kínálta ezeket a modelleket, 2002-ben indult az Li kivitelek forgalmazása, amelyekben 14 centiméterrel nyújtott tengelytáv biztosított nagyobb kényelmet a hátsó utasoknak. A későbbiekben a 258 lóerős dízelmotorral szerelt 740d is elérhető lett a hosszabb karosszériával. Az igazi csúcsmodellnek azonban a 760Li számított, amit azzal a 6 literes, 445 lóerős V12-es motorral szereltek, mint a korabeli Rolls-Royce Phantomot.

A 12 hengeres BMW-motorok történetét nemrég elevenítettük fel abból a szomorú alkalomból, hogy a márka hamarosan felhagy a V12-es modellek gyártásával:

35 éve jelent meg az első 12 hengeres BMW, idén készül el az utolsó

A BMW idén befejezi a V12-es modellek gyártását, ennek emlékére felidézzük a kezdeteket.

Rendbe tették a formát

Sokat változott a 7-es sorozat megítélése a ráncfelvarrott változat megérkezésével. A modellfrissítés során a fényszórókat szabályosabb formájúra szabták, a hátsó lámpákat pedig a csomagtérfedélre nyújtották, ezzel könnyebben befogadhatóvá vált az avantgárd forma. A felszereltségét is bővítették, például az ergonomikusabb ülésekkel, a fedélzeti internetkapcsolaton keresztüli emailküldés funkciójával és az infravörös éjjellátó rendszerrel. A motorkínálat is változott, a 735i és 745i átadta a helyét a 740i-nek és 750i-nek, és tovább fejlődtek a kategóriában egyre meghatározóbb dízelmotorok: a 730d teljesítményét 218-ról 231 lóerőre növelték, a korábbi 740d-t pedig felváltotta a 745d, aminek 4,4 literes V8-as motorja már 329 lóerőre és elképesztő 750 Nm-re volt képes.

Hidrogénnel is ment

A BMW az elsők között kísérletezett a hidrogénhajtású autóval, 745h néven 2001-ben készült el az első prototípus, majd a továbbfejlesztett változat 2006-ban jelent meg a Hydrogen 7-tel. A 760Li-ből származó V12-es motorja csak 256 lóerős volt, amivel 9,5 másodperc alatt gyorsult százra és 230 km/óra volt a végsebessége. A teljesítménye ezzel a hathengeres belépőmodell 730i-é alatt maradt, de a kettős üzemű motor hatótávja figyelemreméltó lett. A 74 literes benzintankból 500 kilométert tudott megtenni, míg a másik tartályban tárolt nyolc kilogramm folyékony hidrogénnel további 200 kilométert ment el károsanyag-kibocsátás nélkül. A projekt során mintegy száz prototípust gyártottak, amit kiemelt ügyfeleknek adtak tesztelésre.

A kezdeti problémák után az E65-ös széria a 7-es sorozat addigi legjobban eladott generációja lett, 343 ezer példány készült belőle. Pedig annak idején még petíciót is indítottak Chris Bangle lemondását követelve a rajongók, akik szerint az amerikai formatervező tönkretette a BMW sportosan elegáns stílusát. A 7-es sorozat ezzel szemben az avantgárd dizájn jelképévé vált, a szokatlan formai megoldásait később több másik típus követte a márka kínálatában. Két évtizeddel később igazi klasszikus,

a kortárs autótervezés mérföldkövének tekinthető, ami minden téren új korszakot kezdett a BMW történetében.

Mit gondolsz a Bangle-féle 7-esről?

A BMW idén ismét merészet lép a 7-es sorozat hamarosan érkező új generációjával:

Megjelentek az első képek az elektromos BMW i7-ről

Az új 7-es BMW-nek teljesen elektromos hajtású változata is lesz.

Ez is érdekelhet:

A BMW-nél már a kilencvenes években kísérleteztek a nagy hűtőmaszkkal

Sosem látott koncepció mutatja meg, milyen lehetett volna a 7-es sorozat.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

Amikor a világ legnagyobb autóversenyzői a Népligetben nyomták

További cikkeink a témában