BMW-k ugyan még nem készülnek Debrecenben, de a Campus Fesztiválon már látszott, mennyire egymásra talált az alföldi város és a bajor autógyártó.

A BMW debreceni gyára csak két év múlva kezdi meg az elektromos autók gyártását, de a német autóipari vállalat már ma is része a város életének. Erről bizonyosodhattunk meg a nagyerdei Campus Fesztiválon, ahol a bajor márka jól érezhetően sokkal több volt egyszerű támogatónál. Látványos standjukon büszke házigazdaként fogadták a vendégeket, azzal a nem is titkolt céllal, hogy még ennél is többek tudnak lenni a helyiek számára, ha valaki debreceniként egy BMW-s karrier beindításának gondolatával kacérkodik.

A legszebb, legizgalmasabb mai BMW-ket felvonultató display mellett az újrahasznosítás fontosságát és lehetőségeit bemutató koncepcióautót, az i Vision Circulart is kiállították, szimbólumaként annak, hogy a debreceni iFactory tervezésekor a fenntarthatóság elsődleges szempontként szerepelt. (A BMW i Vision Circularról a 2021-es müncheni mobilitási kiállítás kapcsán részletesen is beszámoltunk.)

Ugyanez a gondolat jelent meg a BMW szponzorációjában felállított színpadon, amelynek nagy képernyőit napelemtáblák vettek körül. Logikus: ugyanott, ahol a fesztiválhéten esténként feldübörögnek a kilowattos hangfalak, a napsütéses órákban akár meg is lehet termelni az éjjel elfogyasztott energiát.

Hasonlóképp lesz ez majd a gyárban is: a telek teljes területének tíz százalékát kitevő, 40 hektáros napelempark termeli majd az üzem számára az energiát, ami a tervek szerint a technológiai igények egyharmadát tudja majd fedezni.

Ezek az üzenetek Debrecenben jóval többről szólnak annál, hogy a BMW-k menők: itt az is fontos, hogy a BMW mint cég is menő. Úgy tűnik, ezt így érzik maguk a debreceniek is. A BMW standjait, színpadát, kedves, de határozott toborzócsapatát szinte tapintható szeretet és büszkeség vette körül.

Az elektromosautó-gyártás magyarországi terjeszkedésének árnyékos oldala, a távol-keleti akkugyártó cégekkel kapcsolatos ellenérzések és félelmek nem vetülnek ki a BMW-re, és ezt maga az épülő gyár vezetője is meg tudta erősíteni. A város és az autógyár kapcsolatáról, az építkezés helyzetéről a Campuson kérdeztük az igazgatót, Hans-Peter Kemsert.

Minden rendben halad az építkezéssel és a toborzással, kész lesz időre a gyár és lesz is, aki dolgozzon majd benne?

Igen, tartjuk a terv szerinti ütemet, a 2025-ös indulással kapcsolatos szándékaink nem változtak. És nemcsak a gyár épül, hanem a munkatársak felvétele is folyamatosan zajlik. A helyi munkaerőpiacon 2021 óta vagyunk jelen, ebben az időszakban a legfontosabb feladatunk a BMW-vel, a gyárral kapcsolatos kérdések megválaszolása illetve az emberek megkérdezése arról, ők mit gondolnak rólunk, de már befogadjuk a jelentkezéseket is. Örömmel látjuk a márkával kapcsolatos hatalmas érdeklődést, a BMW iránti lelkesedést, sőt: szenvedélyt; számunkra is pozitív élmény jelen lenni ebben a városban.

A BMW európai üzemeivel kapcsolatos tapasztalatai azt mutatják, az a legjobb, ha egy ilyen autógyár szorosan összekapcsolódik a térség lakosainak életével. Azt szeretnénk, ha minél nagyobb arányban helyiek dolgoznának nálunk itt, Európa keleti térségében is. Éppen ezért külön öröm számunkra, hogy a debreceni üzem lehetőséget teremt jelenleg Németországban dolgozó magyar, akár debreceni munkatársaink számára, hogy hazatérhessenek, vissza a szülőföldre, közel a családhoz, miközben továbbra is a BMW-nél dolgozhatnak majd!

Tényleg nem készülnek belsőégésű motoros BMW-k Debrecenben?

A BMW az elektrifikáció kezdetétől fogva azt mondja, hogy a választás mindig az ügyfélé kell, hogy legyen; a mi feladatunk, hogy minden rendelkezésre álló technológiából meglegyen a választás lehetősége. De itt, Debrecenben valóban csak elektromos autókat gyártunk majd. A Neue Klasse modellek, ahogy mi hívjuk a majd itt gyártott autókat, tisztán elektromos platformra épülnek.

És mi hajtja majd ezeket az autókat? Az itt is kiállított i Vision Circular tanulmányba már szilárdtest-akkumulátort álmodott a BMW. A Neue Klasse modellekbe már ezek az új generációs akkuk kerülnek?

Ez a 2021-es tanulmányautó valóban a jövővel kapcsolatos elképzeléseinket testesítette meg; a prémiumautók világának és a körkörös gyártási folyamatok, az újrahasznosítási technológiák összekapcsolhatóságát mutatjuk meg vele. A BMW i Vision Circular nagyrészt újrafeldolgozott anyagokból készült, az autó pedig már teljes egészében újrahasznosítható élettartama végén, miközben a prémium megjelenésből, érzésből a vásárlónak semmit ne kell feladnia. Sok minden, ami ezen az autón megjelent, megjelenik majd a Neue Klasse szériamodellekben is - de sajnos egyelőre még nem mondhatom el önnek, hogy pontosan melyek is lesznek ezek a részletek. Ezt tényleg sajnálom, mert amikor az ember látja az új, debreceni BMW-t (én már természetesen láttam), csak azt érzi: hű, ez az autó, ez a BMW -ez igen!

Önnek személyen mit jelent Debrecen, és mit jelent a Neue Klasse?

Debrecent nagyon megkedveltem. Fiatal város, abban az értelemben, hogy nagyon sok a város polgárai között a fiatal, az egyetemista. Nézze meg az embereket körülöttünk: érdeklődők, kíváncsiak, lelkesek. Öröm itt lenni, itt dolgozni vagy itt lenni a debreceni fiatalok között a Campuson.

Az új modellek itteni gyártásában részt venni pedig különösen lelkesítő számomra. Az első autóm egy használt 1802-es BMW volt, ami az eredeti Neue Klasse modellgenerációhoz tartozott. Volt mit javítani, összerakni rajta, miután megvettem! Most pedig itt vagyok és az a feladatom, hogy a következő Neue Klasse gyártását elindítsam. És már sejtem is, ez milyen élmény lesz. Tudja, korábban a BMW lipcsei üzemében dolgoztam, ahol az i3-as, az első nagy sorozatú elektromos autónk gyártása folyt. Amikor először megérkeztem Debrecenbe, egy i3-mal jöttek ki elém a repülőtérre, azzal az autóval indultunk el, hogy elkezdjük megszervezni az újabb jövő építését, immár Debrecenben.

És mit jelent Debrecen számára, hogy egy BMW-üzem jön létre a város határában?

Ahol csak jelen vagyunk termelőüzemmel, igyekszünk tudatosan építeni a város és a gyár közti szimbiózist, hogy kölcsönösen minél többet profitálhassunk egymás közelségének előnyeiből. Segítünk a városnak, a térségnek, ahol csak tudunk, bekapcsolódunk az oktatásba, az egyetem működésébe, a város fejlesztéseibe. Azt is fontosnak tartjuk, hogy a BMW-gyár ne egy titokzatos „fekete doboz”-ként működjön; látogatásokat, bejárásokat szervezünk. Különösen büszkén mutatjuk meg majd a fenntarthatóság elvei alapján épülő debreceni gyárat, a napelemparkot, a teljes egészében zöld áramra alapozott energetikai rendszerünket, a hatékony vízfelhasználást lehetővé tévő megoldásainkat.

Miután pedig elindul a gyártás, a debreceniek átélhetik majd azt az érzést is, hogy amikor meglátnak egy Neue Klasse modellt bárhol Európában, büszkén mondhatják: látod azt a BMW-t? Debrecenben készült!

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Vonzó karácsonyi képekkel hangolunk az ünnepre

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Ünnepi útmutató férfiaknak, akik olyan ajándékot akarnak adni, ami valóban megérinti a szívet

A Player kérdése: Nálad már beütött a karácsonyi kajakóma?
14% Naná, és nagyon keményen.
38% Igen, de menedzselhető.
48% Szerencsére nem.
Ezekkel a fotókkal sokkal jobban telik a karácsonyi punnyadás – figyelmeztetünk, nehéz lesz abbahagyni
Hirdetés