BMW-k ugyan még nem készülnek Debrecenben, de a Campus Fesztiválon már látszott, mennyire egymásra talált az alföldi város és a bajor autógyártó.
A BMW debreceni gyára csak két év múlva kezdi meg az elektromos autók gyártását, de a német autóipari vállalat már ma is része a város életének. Erről bizonyosodhattunk meg a nagyerdei Campus Fesztiválon, ahol a bajor márka jól érezhetően sokkal több volt egyszerű támogatónál. Látványos standjukon büszke házigazdaként fogadták a vendégeket, azzal a nem is titkolt céllal, hogy még ennél is többek tudnak lenni a helyiek számára, ha valaki debreceniként egy BMW-s karrier beindításának gondolatával kacérkodik.
A legszebb, legizgalmasabb mai BMW-ket felvonultató display mellett az újrahasznosítás fontosságát és lehetőségeit bemutató koncepcióautót, az i Vision Circulart is kiállították, szimbólumaként annak, hogy a debreceni iFactory tervezésekor a fenntarthatóság elsődleges szempontként szerepelt. (A BMW i Vision Circularról a 2021-es müncheni mobilitási kiállítás kapcsán részletesen is beszámoltunk.)
Ugyanez a gondolat jelent meg a BMW szponzorációjában felállított színpadon, amelynek nagy képernyőit napelemtáblák vettek körül. Logikus: ugyanott, ahol a fesztiválhéten esténként feldübörögnek a kilowattos hangfalak, a napsütéses órákban akár meg is lehet termelni az éjjel elfogyasztott energiát.
Hasonlóképp lesz ez majd a gyárban is: a telek teljes területének tíz százalékát kitevő, 40 hektáros napelempark termeli majd az üzem számára az energiát, ami a tervek szerint a technológiai igények egyharmadát tudja majd fedezni.
Ezek az üzenetek Debrecenben jóval többről szólnak annál, hogy a BMW-k menők: itt az is fontos, hogy a BMW mint cég is menő. Úgy tűnik, ezt így érzik maguk a debreceniek is. A BMW standjait, színpadát, kedves, de határozott toborzócsapatát szinte tapintható szeretet és büszkeség vette körül.
Az elektromosautó-gyártás magyarországi terjeszkedésének árnyékos oldala, a távol-keleti akkugyártó cégekkel kapcsolatos ellenérzések és félelmek nem vetülnek ki a BMW-re, és ezt maga az épülő gyár vezetője is meg tudta erősíteni. A város és az autógyár kapcsolatáról, az építkezés helyzetéről a Campuson kérdeztük az igazgatót, Hans-Peter Kemsert.
Minden rendben halad az építkezéssel és a toborzással, kész lesz időre a gyár és lesz is, aki dolgozzon majd benne?
Igen, tartjuk a terv szerinti ütemet, a 2025-ös indulással kapcsolatos szándékaink nem változtak. És nemcsak a gyár épül, hanem a munkatársak felvétele is folyamatosan zajlik. A helyi munkaerőpiacon 2021 óta vagyunk jelen, ebben az időszakban a legfontosabb feladatunk a BMW-vel, a gyárral kapcsolatos kérdések megválaszolása illetve az emberek megkérdezése arról, ők mit gondolnak rólunk, de már befogadjuk a jelentkezéseket is. Örömmel látjuk a márkával kapcsolatos hatalmas érdeklődést, a BMW iránti lelkesedést, sőt: szenvedélyt; számunkra is pozitív élmény jelen lenni ebben a városban.
A BMW európai üzemeivel kapcsolatos tapasztalatai azt mutatják, az a legjobb, ha egy ilyen autógyár szorosan összekapcsolódik a térség lakosainak életével. Azt szeretnénk, ha minél nagyobb arányban helyiek dolgoznának nálunk itt, Európa keleti térségében is. Éppen ezért külön öröm számunkra, hogy a debreceni üzem lehetőséget teremt jelenleg Németországban dolgozó magyar, akár debreceni munkatársaink számára, hogy hazatérhessenek, vissza a szülőföldre, közel a családhoz, miközben továbbra is a BMW-nél dolgozhatnak majd!
Tényleg nem készülnek belsőégésű motoros BMW-k Debrecenben?
A BMW az elektrifikáció kezdetétől fogva azt mondja, hogy a választás mindig az ügyfélé kell, hogy legyen; a mi feladatunk, hogy minden rendelkezésre álló technológiából meglegyen a választás lehetősége. De itt, Debrecenben valóban csak elektromos autókat gyártunk majd. A Neue Klasse modellek, ahogy mi hívjuk a majd itt gyártott autókat, tisztán elektromos platformra épülnek.
És mi hajtja majd ezeket az autókat? Az itt is kiállított i Vision Circular tanulmányba már szilárdtest-akkumulátort álmodott a BMW. A Neue Klasse modellekbe már ezek az új generációs akkuk kerülnek?
Ez a 2021-es tanulmányautó valóban a jövővel kapcsolatos elképzeléseinket testesítette meg; a prémiumautók világának és a körkörös gyártási folyamatok, az újrahasznosítási technológiák összekapcsolhatóságát mutatjuk meg vele. A BMW i Vision Circular nagyrészt újrafeldolgozott anyagokból készült, az autó pedig már teljes egészében újrahasznosítható élettartama végén, miközben a prémium megjelenésből, érzésből a vásárlónak semmit ne kell feladnia. Sok minden, ami ezen az autón megjelent, megjelenik majd a Neue Klasse szériamodellekben is - de sajnos egyelőre még nem mondhatom el önnek, hogy pontosan melyek is lesznek ezek a részletek. Ezt tényleg sajnálom, mert amikor az ember látja az új, debreceni BMW-t (én már természetesen láttam), csak azt érzi: hű, ez az autó, ez a BMW -ez igen!
Önnek személyen mit jelent Debrecen, és mit jelent a Neue Klasse?
Debrecent nagyon megkedveltem. Fiatal város, abban az értelemben, hogy nagyon sok a város polgárai között a fiatal, az egyetemista. Nézze meg az embereket körülöttünk: érdeklődők, kíváncsiak, lelkesek. Öröm itt lenni, itt dolgozni vagy itt lenni a debreceni fiatalok között a Campuson.
Az új modellek itteni gyártásában részt venni pedig különösen lelkesítő számomra. Az első autóm egy használt 1802-es BMW volt, ami az eredeti Neue Klasse modellgenerációhoz tartozott. Volt mit javítani, összerakni rajta, miután megvettem! Most pedig itt vagyok és az a feladatom, hogy a következő Neue Klasse gyártását elindítsam. És már sejtem is, ez milyen élmény lesz. Tudja, korábban a BMW lipcsei üzemében dolgoztam, ahol az i3-as, az első nagy sorozatú elektromos autónk gyártása folyt. Amikor először megérkeztem Debrecenbe, egy i3-mal jöttek ki elém a repülőtérre, azzal az autóval indultunk el, hogy elkezdjük megszervezni az újabb jövő építését, immár Debrecenben.
És mit jelent Debrecen számára, hogy egy BMW-üzem jön létre a város határában?
Ahol csak jelen vagyunk termelőüzemmel, igyekszünk tudatosan építeni a város és a gyár közti szimbiózist, hogy kölcsönösen minél többet profitálhassunk egymás közelségének előnyeiből. Segítünk a városnak, a térségnek, ahol csak tudunk, bekapcsolódunk az oktatásba, az egyetem működésébe, a város fejlesztéseibe. Azt is fontosnak tartjuk, hogy a BMW-gyár ne egy titokzatos „fekete doboz”-ként működjön; látogatásokat, bejárásokat szervezünk. Különösen büszkén mutatjuk meg majd a fenntarthatóság elvei alapján épülő debreceni gyárat, a napelemparkot, a teljes egészében zöld áramra alapozott energetikai rendszerünket, a hatékony vízfelhasználást lehetővé tévő megoldásainkat.
Miután pedig elindul a gyártás, a debreceniek átélhetik majd azt az érzést is, hogy amikor meglátnak egy Neue Klasse modellt bárhol Európában, büszkén mondhatják: látod azt a BMW-t? Debrecenben készült!